Gå til innhold

Kan en ikke utrydde flåtten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det umulig eller er den en viktig del i økosystemet?

Anonymous poster hash: bef7d...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, hvordan ser du for deg at det skulle gjøres i praksis...?

De henger på undersida av blader i løvskog, skal man gå rundt og snu hvert blad, eller tenkte du å spraye hele skogen med noe den ikke tåler?

Anonymous poster hash: fd740...d23

Skrevet

Noe bør gjøres, og mye er mulig for å minske problemet. Men foreløpig tas ikke problemet nok på alvor siden flåttsyke ikke blir ansett som så syke som mange av dem blir.

De siste tiårene har bl.a. kysten grodd igjen med kratt, dette øker antall flått, spesielt når det også blir stor økning i rådyr og hjortebestanden. Det er mulig å rydde skog, det er mulig å f.eks. bruke sau og geit til å holde buskas unna. Det er også mulig å bruke div. sopp som tar livet av flått. Men så lenge styrende myndigheter ikke tar problemet på alvor så øker problemer og flere og flere blir syke. Dessverre...

Og flåtten befinner seg i hovedsak i gress og buskas, ikke først og fremst i trær.

Anonymous poster hash: 54b84...453
Skrevet

Noe bør gjøres, og mye er mulig for å minske problemet. Men foreløpig tas ikke problemet nok på alvor siden flåttsyke ikke blir ansett som så syke som mange av dem blir. De siste tiårene har bl.a. kysten grodd igjen med kratt, dette øker antall flått, spesielt når det også blir stor økning i rådyr og hjortebestanden. Det er mulig å rydde skog, det er mulig å f.eks. bruke sau og geit til å holde buskas unna. Det er også mulig å bruke div. sopp som tar livet av flått. Men så lenge styrende myndigheter ikke tar problemet på alvor så øker problemer og flere og flere blir syke. Dessverre... Og flåtten befinner seg i hovedsak i gress og buskas, ikke først og fremst i trær. Anonymous poster hash: 54b84...453

"Å bruke geit og sau" - du mener, drive småskalalandbruk med såkalt ulønnsomme bestander? Det kommer ikke til å bli noen økning av det mens de blåblå sitter ved roret i alle fall. Når det å være småbruker blir systematisk umuliggjort, vil kulturlandskapet gro til, så mye har du rett i.

Skrevet

Noe bør gjøres, og mye er mulig for å minske problemet. Men foreløpig tas ikke problemet nok på alvor siden flåttsyke ikke blir ansett som så syke som mange av dem blir. De siste tiårene har bl.a. kysten grodd igjen med kratt, dette øker antall flått, spesielt når det også blir stor økning i rådyr og hjortebestanden. Det er mulig å rydde skog, det er mulig å f.eks. bruke sau og geit til å holde buskas unna. Det er også mulig å bruke div. sopp som tar livet av flått. Men så lenge styrende myndigheter ikke tar problemet på alvor så øker problemer og flere og flere blir syke. Dessverre... Og flåtten befinner seg i hovedsak i gress og buskas, ikke først og fremst i trær. Anonymous poster hash: 54b84...453

"Å bruke geit og sau" - du mener, drive småskalalandbruk med såkalt ulønnsomme bestander? Det kommer ikke til å bli noen økning av det mens de blåblå sitter ved roret i alle fall. Når det å være småbruker blir systematisk umuliggjort, vil kulturlandskapet gro til, så mye har du rett i.

Jeg er helt enig med deg... det er mye politikk i dette!

Men skal vi redusere flåttproblemet så tror jeg vi må tilbake til ordninger som gjør det mulig å gjenopprette kulturlandskapet.

Skrevet

Flått..grøss. Jeg fant ut for et par uker siden at jeg har ekstremfobi, da jeg tok med meg bikkja og reiste 1 time kollektivt slik at en kompis kunne ta den ut. Etter å ha prøvd i en time selv, skjelvende med bikkja på benken, pinsetten i hånda og 2 stk hagehansker på henda. Lurer på åssen jeg hadde reagert hvis jeg fant en på meg selv :D

Anonymous poster hash: 0648b...cfe
Skrevet

Det hadde vært genialt om det kunne gjøres noe med den flåtten ja, men som andre over har sagt så tror jeg ikke at de rette folkene faktisk skjønner hvor mye skade den kan gjøre....

For man blir jo ikke så syk av et flåttbitt, og legene har jo sin oppskrift med 3 ukers antibiotikakur.... Er du heldig så får du kanskje 4 uker med medisiner.

Uff, jeg blir et matt av disse folkene som skal hjelpe, de kan virkelig ikke myr om dette her i landet.

Hilsen oppgitt og utmattet flåttsyk i over 3 år.

Anonymous poster hash: cf93e...5a4

Skrevet

1: sett ut geiter

Eller

2: tenn på krattet

Anonymous poster hash: e8904...5c9

Skrevet

Flåttproblemet vil bare eskalere så lenge de blåblå får styre landbrukspolitikken, i alle fall! De vil jo legge ned alt av jordbruk, unntatt de aller største, så da vil gjengroinga bare øke. Med gjengroing øker flåttbestanden.

Anonymous poster hash: 06b7c...08b

Skrevet

bråtebrann er en meget godt dokumentert måte å fjerne flått fra store områder, det innebærer en viss risiko, men om det blir gjort i samarbeid med brannvesen er det å anse som rimelig trygt. Problemet er bare at ingen vil subsidiere denne ordningen og da sitter hver og en som eier en jordlapp igjen med en stor regning fra brannvesenet, synd men sant. Bråtebrann har også flere andre fordeler for et økosystem

Anonymous poster hash: f467c...32a
Skrevet

Avbrenning og minske viltbestanden vil hjelpe. Jeg har selv flåttfobi og det ødelegger gleden ved å være ute på hytta :(

Anonymous poster hash: 099aa...b19

Skrevet

Jeg er helt enig med deg... det er mye politikk i dette!

Men skal vi redusere flåttproblemet så tror jeg vi må tilbake til ordninger som gjør det mulig å gjenopprette kulturlandskapet.

Konklusjon: Stem rødgrønt ved neste valg dersom du vil bli kvitt flåtten! ;)

Anonymous poster hash: 51a13...446

Skrevet

Et sikkert vårtegn i "gamle dager" var da plenene ble svidd av. Mener på at det var ikke mye flåttplage når folk drev på med plenbrenninga. Alt av egg og voksne flått ble jo knerta da. Kanskje på tide å innføre det igjen...?

Anonymous poster hash: 780b0...358

Skrevet

Ugh.. Men jeg har fått inntrykk av at det er først i de siste 20-30 årene som flått er blitt et så stort problem? En kollega er fra sørlandet og han sa at i enkelte områder var det blitt så ille at f.eks folk som hadde hytter der orket ikke å være der. Jeg selv er fra Island og hadde ikke engang hørt om flått før jeg ble ca 30 år.. Det var lykkelige 30 år for å si det slik.. Jeg synes flått er ufattelig ekkel og tenkte så deilig å kunne dra hjem og rulle seg rundt i gresset, uredd for noe annet enn noen små ufarlige edderkopper (som riktignok var nok for å holde meg unna akkurat det). Men nå har det s**ans utysket inntatt Island og ser ut til å ha bosatt seg fast der.. :( :( :(

Anonymous poster hash: 16be7...520

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Sånn går det når man presser sauebøndene ut av drift. Mindre sau--> mer kratt--> mer flått.

Skrevet

Sånn går det når man presser sauebøndene ut av drift. Mindre sau--> mer kratt--> mer flått.

Det er sant. Småfe som beiter i utmarka holder krattet unna, og dermed også flått.

Skrevet

Flytt til nord-norge. Ingen flått her

Anonymous poster hash: 30b79...597

Skrevet

Der har vært øyer på Vestlandet der de har slakter ned hele rådyrbestanden i håp om å få redusert flåttbestanden.

Som de over skriver så har vilt, mindre sau, mindre bråtebrenning, samt det at vinteren har blitt kortere og varmere en medvirkende årsak til at bestanden øker.

Anonymous poster hash: 9865c...1f7

Skrevet

Flått er ingenting. Prøv denne, dere. Hjortelusflue heter den, og er på full fart på vei inn i økosystemet vårt her på østlandet. Mye verre enn flått.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6008:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55529::1:6229:15:::0:0

Anonymous poster hash: 7b059...d6f

Å nei, å nei. Ikke skrem meg!

Anonymous poster hash: 73b44...bf2

Skrevet

Flått er ingenting. Prøv denne, dere. Hjortelusflue heter den, og er på full fart på vei inn i økosystemet vårt her på østlandet. Mye verre enn flått.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6008:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55529::1:6229:15:::0:0

Her hvor jeg bor hadde vi en liten invasjon i fjor :( De er ekle og veldig vanskelig å ryste av seg. Men er ikke mindre smittefare med de?

Skrevet

Flått er ingenting. Prøv denne, dere. Hjortelusflue heter den, og er på full fart på vei inn i økosystemet vårt her på østlandet. Mye verre enn flått.http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6008:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55529::1:6229:15:::0:0Anonymous poster hash: 7b059...d6f

Hvem i all verden har skrevet den artiklene? Et insekt som dier ungene sine! Det er litt av en flue.

Anonymous poster hash: 09805...1c2

Skrevet

Jeg og er ekstremt redd for flåtten😦 er livredd for å sette jenta mi i gresset til sommers pga dritten😕 Bikkja "flyger" gjennom rommet når jeg kjenner en flått.. jeg er livredd dritten, og aner ikke hva jeg gjør om noen av barna får en flått en dag😯

Anonymous poster hash: f57e9...55b

Skrevet

Flått er ingenting. Prøv denne, dere. Hjortelusflue heter den, og er på full fart på vei inn i økosystemet vårt her på østlandet. Mye verre enn flått.http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6008:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55529::1:6229:15:::0:0Anonymous poster hash: 7b059...d6f

Hvem i all verden har skrevet den artiklene? Et insekt som dier ungene sine! Det er litt av en flue.Anonymous poster hash: 09805...1c2

Folkehelseinstituttet. Tror man kan regne de som pålitelig kilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...