Gå til innhold

Inspirert. Sier deres barn gudmor/gudfar til fadderne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv har alle våre 3 barn 6 faddere hver. De som ikke er i familie (tanter og onkler) kaller de for gudmor eller gudfar. F.eks. gudmor "Julia" og gudfar "Magnar" for at barna skal skille dem. 

Her er også tradisjon at vi som foreldre bærer barna selv til døpefonten, og fadderne får oppgaver som å ta av lue, tørke hode, ta imot lys osv. 

Under alle dåpene har alle barna blitt bært til døpefonten av foreldrene. Har kun opplevd en gang at dåpsbarnet ble båret av noen andre, og da fikk jeg bære som "æresfadder". Dette var til ei veninne på en annen kant av landet. Ble litt paff når hun spurte, trodde faktisk at hun ikke ønsket å bære barnet selv. Men hun forklarte at det var da helt normalt at fadderne tok den oppgaven...

Så, hva er deres tradisjoner rundt dåp?

Anonymous poster hash: 7dda2...0bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vant til akkurat det samme som deg. 😊👍

Anonymous poster hash: 33eea...875

Skrevet

Jeg er fra østlandet, vi sier faddere om alle. Mannen er fra Troms og sier gudfar/gudmor om alle. Det er ikke noe forskjell annet en betegnelsen. Vi har selv båret barna til dåpen, men mange velger den fadderen som står de nærmest har jeg sett. Mange lar også fadder ta av lua.

Skrevet

Vi sier faddere, men siden guttens faddere og er onklene hans så sier vi onkel

Anonymous poster hash: 1afb4...0b4

Skrevet

Nei, vi bruker ikke Gudmor eller Gudfar og faddere omtales ved navn.

Skrevet

Min beste venninde er Gudmor, dvs hun bar dattereb min til dåpen. Hennes to barn var hennoldsvis "luemor", den som får æren av å ta av dåpsbarnet lua oppe ved døypefonten, den andre fikk iboppdrag å være "lisjemor", hun fikk overrekt det tente dåpslyset

Skrevet

Sier gudmor og gudfar om faddere. Er vokst opp med det. Kommer fra Finnmark

Anonymous poster hash: 2f9cf...f38

Skrevet

Vi hadde kun humanistisk navnefeiring, så vi sier Humanmor og Humanfar.

Anonymous poster hash: 315e4...604

Skrevet

Man kan velge 6 faddere (ivertfall i kirken her) og de står som faddere.

Det som er vanlig her, men som jeg ser er forskjellig fra sted til sted er dette gudmor og gudfar. Her er det så at de som bærer og tar av lua under dåpen er gudmor og gudfar. Resten er faddere. Eldste vår har en gudmor og en gudfar, mens minste har to gudmødre. Dette velger man selv. Iverfall her.

Anonymous poster hash: 6120c...c36

Skrevet

Man kan velge 6 faddere (ivertfall i kirken her) og de står som faddere.

Det som er vanlig her, men som jeg ser er forskjellig fra sted til sted er dette gudmor og gudfar. Her er det så at de som bærer og tar av lua under dåpen er gudmor og gudfar. Resten er faddere. Eldste vår har en gudmor og en gudfar, mens minste har to gudmødre. Dette velger man selv. Iverfall her.

Det å bruke navnene er forskjellig fra familie til familie. Noen av vennene våre bruker disse konsekvent, men slik som vi bruker dem ikke.

Skrevet

Nei, fadderne til mine barn har navn, vi trenger ikke kalle dem fadder Anne og fadder Per.

Anonymous poster hash: 68c78...cce

Skrevet

Ordene gudmor og gudfar henger igjen fra den gangen vi var katolikker i Norge, i dagens kirke kalles alle faddere.

Men i noen av landets dialekter og tradisjoner holder de på gudmor og gudfar selv om kirken selv gikk bort fra det for utallige generasjoner...

Barna våre har faddere, det er helt vanlig at en av fadderne bærer barnet til dåpen. I fjor bar jeg f.eks sønnen til broren min til dåpen.

Vi bruker ikke tittelen fadder i hverdagen nei, søsteren min er tante til alle mine barn selv om hun også er fadder til to av dem.

I vår familie er det ingen som har brukt venner som faddere, bare familie

Anonymous poster hash: cac91...b5f

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 43edb...7be

Skrevet

Jeg er vant til at det kun er den fadďeren som bærer barnet som kalles gudmor eller gudfar. Våre barn kaller ingen av sine faddere for gudmor, gudfar eller fadder. De bruker slektstittelen eller navnet.

Skrevet (endret)

Vi bruker ikke "tulletitler" som gudmor/gudfar i det hele tatt.

Barna bruker navn eller titler (mormor/tante/onkel osv) om fadderne sine.

Hvem som bærer til dåp variere. Ofte en fadder.

Endret av Teline
Skrevet (endret)

Jeg gjør det enda med min gudfar og jeg er 33 år! Mine gudbarn sier gudmor... til meg!

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Jeg gjør det enda med min gudfar og jeg er 33 år! Mine gudbarn sier gudmor... til meg!

Samme for meg. Jeg har en gudmor og en gudfar (altså kun to faddere), og jeg har alltid kalt dem dette på lik linje med st jeg alltid har kalt besteforeldrene mine for farmor/farfar og mormor/morfar. Det gjør jeg enda, og jeg er 40.

Anonymous poster hash: 33eea...875

Skrevet

Jeg trodde lenge at gudmor var noe som kun fantes i eventyr. Snille gudmødre, omtrent som gode féer :D

Mine unger er ikke døpt, så her kalles ingen for verken faddere eller gudmødre. Jeg har en bekjent fra Nordland, hun omtaler barnas faddere som gudmor og gudfar. Hun er nokså fjollete, og jeg trodde dette var nok en fjollete egenskap. Innser imidlertid at det er sånn der hun kommer fra, hører andre fra samme område gjør det samme. Å tro det var fjollete, sa altså mest om meg... 

Skrevet

Jeg bar min datter til dåpen selv, så hun har ingen gudforelder. Faddrene kaller hun for det de heter. Samme gjør jeg med mine

Anonymous poster hash: 819a8...224

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...