Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter nr 2, ei jente som vil komme rundt 5 års dagen til gutten min. Er nysgjerrig på hva jeg kan forvente av søskenforhold når det er 5 år i mellom dem. Hadde vært fint om noen ville dele erfaringer. Hva er positivt og er det noe negativt? 

Anonymous poster hash: da4b5...7de
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke spå hvordan forholdet blir, men jordmor fortalte hvertfall på barseltreff at det var den mest ideelle alderen å få småsøsken på 😊 jeg tror søskenforhold handler mye om hvordan foreldre legger til rette. Jeg har alltid hatt et supert forhold til mine søstre som er 7 år yngre enn meg 😊 vi er sammen hele tiden nå som voksne!

Anonymous poster hash: e3762...e3d

Skrevet

4 år mellom mine. Veldig stas for storesøster. Var endel sjalu. Hun var vant med myyye oppmerksomhet. Det blir jo aldri til at de leker sammen som slsken det bare er ett par år imellom. Nå når de er eldre leker de oftere sammen og viser tydelig omsorg og glede ovenfor hverandre♡

Skrevet

Her er det ganske nøyaktig 5 år mellom gutten på 7 og jenta på 2. Det fungerer bra her, de er veldig glade i hverandre, og leker bra sammen.

Anonymous poster hash: a76cf...ce5

Skrevet

Det er 6 år mellom søsteren min og meg. Vi lekte jo ikke sammen som barn, annet enn når jeg gjorde det for å hjelpe mamma/for å tjene ukepenger. Men som voksne er vi bestevenner, og jeg er utrolig glad for at jeg har henne.

Blir så trist hver gang noen sier at det ikke er noen vits å få søsken når det er så stor aldersforskjell, for jeg vet veldig godt at det er det absolutt! Om man ikke alltid har så stor glede av hverandre i oppveksten, så "forsvinner" jo aldersforskjellen i voksen alder, og det varer jo mye lenger enn barndommen.

Jeg var glad i henne som barn også altså, og veldig stolt over å ha en søt liten babysøster å vise frem til vennene mine. ;) Men ønsket meg jo helst en mer jevnaldrende søster å leke med, og hun var en del "i veien" også. :P Men husker jeg syntes det var veldig tomt og stusslig med bare meg og foreldrene mine før hun kom, og det var det jo ikke lenger etterpå. :)

Anonymous poster hash: c2d2e...fa2
Skrevet

Jeg tror det er en kjempefin aldersforskjell. Her er det hele 8 år mellom barna, men de leker likevel sammen og finner på mye rart. Mye glede av hverandre.

Anonymous poster hash: 5f2c4...b72
Skrevet

Det er 6 år mellom mine eldste. Han på 20 har flyttet ut, men han ringer støtt og stadig 14-åringen. Når han er hjemme er de sammen hele tiden, de er som bestevenner. Søskenforhold tror jeg ikke har så mye med alder å gjøre. Mine har like interesser og deg er det som gjør at de prater så mye og finner på ting sammen. Fotball, kampsport, gaming..... er liksom ingen "aldersgrense" på det. Jeg mener det er helt topp med stor aldersforskjell.

Skrevet

5 år mellom meg og min bror. Vi lekte mye sammen som barn. Kranglet mye da jeg var i tenårene og er bestevenner som voksne :)

Anonymous poster hash: 05dde...a6f
Skrevet

Selv har jeg søsken som er nære meg i alder og en lillesøster som er 10 år yngre. Min yngste søster er i dag min aller beste venn 💜.

Har barn som hvor to av de er tette og de andre to er mye yngre og mye eldre (fra 20 og ned til 6 mnd). Alle fire er veldig glad i hverandre , selv om det av naturlige årsaker er de to i midten som leker mest sammen. Ikke uvanlig å se 20 - åringen leke med de alle og de har tydelig stor glede og samhørighet.

Anonymous poster hash: a9559...8e7

Skrevet

Mine jenter er født i Jan 09 og april 14 :-) lillesøster elsker storesøster, hun er hennes store helt. Storesøster er veldig flink og omsorgsfull. Perfekt aldersforskjell.

Anonymous poster hash: f1e4f...5b7

Skrevet

Tja det kan vel gå begge veier? :) Det er 5 år mellom meg og min lillebror og vi lekte greit sammen. Vi delte rom en periode også. Klart når jeg ble rundt 11 år, så dalte interessen noe og jeg var litt preteen ;)

Vi har et godt forhold i dag som voksne, klart jeg har mann,barn og hus, imens han er singel og barnløs, så klart vi har forskjellige prioriteringer akkurat nå... Men det hadde det vært om han var like gammel som meg uansett:)

Skrevet

Tusen takk for svar!! Fint å høre om erfaringene deres!! Jeg har ikke så tett forhold til mine søsken, så jeg kommer nok til å gjøre noen ting annerledes enn mine foreldre for å forhåpentligvis skape tettere familiebånd mellom mine små. 

Anonymous poster hash: da4b5...7de
Skrevet

Helt topp! Eldste har fått sin dose oppmerksomhet og er mindre sjalu, samt stor nok til å forstå at minste ikke kan herjes med. Eldste er også stor nok til å hjelpe til med yngste.

Anonymous poster hash: 41622...fb3

Skrevet

Da vi fikk nr 3 var eldste nesten 6 år, og forholdet mellom de to (altså nr en og nr tre) er helt spesielt. Eldste var da i en alder hvor omsorg og empati var på en topp i utviklingen tror jeg så da han kom på sykehuset og så lillesøsteren sin for første gang ble han sånn som folk blir når de ser en hjelpeløs kattunge ;)

Han trykket henne virkelig til sitt bryst og har en enorm omsorg for henne.

Nå er de 8 og 14 år og har fremdeles det tetteste båndet i søskenflokken. De er like av personlighet, forstår hverandre godt. Han hjelper henne med lekser, leser eventyr for henne osv. Det ser ut som det tette båndet mellom dem er varig.

Anonymous poster hash: e55ea...415

Skrevet

Få år mellom trenger ikke gi et tett søskenforhold det heller. Det kommer nok like mye an på om de er like som personer.

Her får vi 8 år mellom. Termin nå straks. Har tenkt en del på dette med aldersforskjell. Har snakket med en del som har både 10 og 12 år mellom sine. De store søskena er veldig glad i småsøskene sine. Tar med med på ting og slik. Så jeg tror det vil gå veldig bra. For det er ikke gitt at man får et tett forhold selv om de er tette i alder.

Jeg er størts blant 3. Han neste er 2,5 år yngre enn meg, han siste er 8 år yngre enn meg. Jeg hadde et helt annet forhold til han minste når jeg vokste opp. Mye mer ansvarsfølelse for han, mens han mellomste og jeg kranglet bare. Men nå er vi veldig tette alle tre. 22 år til 30 år.

Jeg blir også litt lei meg når jeg hører at det ikke er vits med søsken når forskjellen blir så stor. Men søsken er søsken, jeg tror de vil ha stor glede av hverandre uansett. Det er ofte en grunn til at aldersforskjellen blir som den blir. Her gleder i hvertfall 8 åringen seg stort, å har ønsket seg søsken lenge. Så jeg tror ikke vi får den typiske sjalusien.

Anonymous poster hash: 8dce6...505

Skrevet

Vi har akkurat 5 år mellom våre. De er nå 8 (gutt) og 3 (jente). Storebror er helten til lillesøster. Aldri vært noe sjalusi. Leker ikke så mye sammen om dagen, men det er helt naturlig da storebror er ute med sine venner. Er storebror hos oss med vennene sine får lillesøster gjerne lov å henge med gutta.

Skrevet

Vi har akkurat 5 år mellom våre. De er nå 8 (gutt) og 3 (jente). Storebror er helten til lillesøster. Aldri vært noe sjalusi. Leker ikke så mye sammen om dagen, men det er helt naturlig da storebror er ute med sine venner. Er storebror hos oss med vennene sine får lillesøster gjerne lov å henge med gutta.

Jeg glemte å skrive at det kun er 3 år mellom meg og min søster og vi har knapt nok noe forhold. Krangla hele oppveksten og sees kun et par ganger i året som voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...