Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #1 Skrevet 24. mai 2015 noen som kan veilede. Kjenning (uvesentlig hvordan) har et barn. Han har ikke omsorg for barnet. Mor har 100%. Mor mottar derfor en sum av NAV pga dette. MEN far har barnet mesteparten av tiden. Mor og far har privat ordning ifht barnebidrag. Kan far kreve omsorg (på papiret hbis dere skjønner). Svindler mor NAV? Anonymous poster hash: eefb0...ae4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 Både mor og far er delaktig i svindel av NAV, om det du skriver stemmer Anonymous poster hash: cb946...e59
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #3 Skrevet 24. mai 2015 Ok. Ja slik jeg har forstått sit er d far som betaler alt av utstyr ect og barnehage (som barnebidrag). Han har barnet mesteparten av tiden. Men mor vil ikke gi far delt omsorg på papiret. Men ønsker dette. Av morens søster fikk han beskjed om at mor mottar penger av NAV... Hva kan han gjøre. Hva er lurt ect? Sto litt villedet da han spurte om råd. Ikke vært borti slikt før (Jeg er god venn. Ikke kjæreste eller noe sånt..) Anonymous poster hash: eefb0...ae4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #4 Skrevet 24. mai 2015 Kanskje hun fårovergangsstønad? Men jeg kan ikke reglene rundt det. Anonymous poster hash: e9936...502
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #5 Skrevet 24. mai 2015 Han må jo ha vært til mekling, og undertegnet en samværsavtale der han ga mor 100% omsorg. Meklingsattest og samværsavtale måtte mor sende inn når div. stønader ble beregnet. At han plutselig har funnet ut at mor mottar stønader som om hun har 100% omsorg kan ikke stemme. Dersom han har undertegnet en samværsavtale der han sier fra seg alt overnattingssamvær, og likevel har inngått privat bidragsavtale og har barnet mer enn halvparten av tiden, er han delaktig i svindel. Anonymous poster hash: 6c74f...0b9
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #6 Skrevet 24. mai 2015 Man kan da ha barnet på ekstra overnattinger, uten å formalisere dette i en ssmværsavtale. NAV oppfordrer til private bidragsavtaler, og fleksible forhold. Ssmværsavtale er jo noe man må ha om det er konflikt med bidrag, og samvær. Men foreldre står sa fritt til å ordne ting selv. Far er ikke delaktig i svindel om han ikke har levert inn noe til NAV, eller hjulpet til med søknader. Om han ikke en gang vet at mora søker om stønaden kan han ikke medvirke til svindel. Det er det jo mora som gjør. Ikke faren. Min mann og eksen ordnet bidrag og samvær frem og tilbake til å passe barna og å passe jobbene sine. Der mottok ingen noe stønad. Ungene ble nå større og større, og begge var i full jobb. De hadde jo i utgangspunktet en avtale, men den var de fleksibel rundt. Om hun eller han skulle ha søkt om stønaden de ikke hadde rett på, uten den andre visste om de kunne de da ikke ha medvirket til svindelen. Det er da et skyldkrav for svindel. Forsett er det ikke? Anonymous poster hash: dda74...36b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #7 Skrevet 24. mai 2015 Man kan da ha barnet på ekstra overnattinger, uten å formalisere dette i en ssmværsavtale. NAV oppfordrer til private bidragsavtaler, og fleksible forhold. Ssmværsavtale er jo noe man må ha om det er konflikt med bidrag, og samvær. Men foreldre står sa fritt til å ordne ting selv. Far er ikke delaktig i svindel om han ikke har levert inn noe til NAV, eller hjulpet til med søknader. Om han ikke en gang vet at mora søker om stønaden kan han ikke medvirke til svindel. Det er det jo mora som gjør. Ikke faren. Min mann og eksen ordnet bidrag og samvær frem og tilbake til å passe barna og å passe jobbene sine. Der mottok ingen noe stønad. Ungene ble nå større og større, og begge var i full jobb. De hadde jo i utgangspunktet en avtale, men den var de fleksibel rundt. Om hun eller han skulle ha søkt om stønaden de ikke hadde rett på, uten den andre visste om de kunne de da ikke ha medvirket til svindelen. Det er da et skyldkrav for svindel. Forsett er det ikke? Anonymous poster hash: dda74...36b Joda, en står selvsagt helt fritt til å avtale samvær selv. Men for å få stønader med uttelling for 100% omsorg, må mor dokumentere dette. Enten har hun en samværsavtale der far har undertegnet på at hun har 100% omsorg, ellers har hun forfalsket dokumentasjonen. Anonymous poster hash: 6c74f...0b9
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #8 Skrevet 24. mai 2015 La mor og far ordne opp selv, ikke bland deg! Trenger far eller mor hjelp prater de med NAV. Vet de at du skriver om dems privatliv her? Blir så kvalm av folk som er så nysgjerrige og blander seg inn i andres folk liv, det skaper bare rykter og trøbbel. Tipper du er stemor HI??? Anonymous poster hash: e7107...91a
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #9 Skrevet 24. mai 2015 La mor og far ordne opp selv, ikke bland deg! Trenger far eller mor hjelp prater de med NAV. Vet de at du skriver om dems privatliv her? Blir så kvalm av folk som er så nysgjerrige og blander seg inn i andres folk liv, det skaper bare rykter og trøbbel. Tipper du er stemor HI??? Anonymous poster hash: e7107...91a Du får bare bli kvalm. Og beklager at du ble dårlig pga meg. Som jeg skrev. Nei ikke kjæreste eller noe som helst. Ble luftet dette av far til barnet. Han hadde googlet selv(vent litt... Hvorfor forklarer jeg meg til ei som blir så kvalm av at andre blander seg. Jeg vet jo selv. Kanskje du skal la vær å dømme!?!? Men skal skrive det likevel. Ble nettopp litt kvalm selv) vi er nære gode venner. Han vet vi prøver og spurte selv om jeg var meldem på slike "damesider" om jeg kunne spørre om noen hadde vært borti noe slikt. Har allerede anbefalt han å ta kontakt med familivernkontoret. Men tanken bak det her var kun dette ifht at mor har oppgitt at hun har 100% omsorg (en ordning de ble enig om ved samlivsbrudd... For en periode. ) og nå ønsker hun ikke å lufte tanken på å få dette delt. Hun mottar ut i fra at hun har daglige omsorgen for barnet men i praksis har hun barnet i snitt 2 dager i uka (regnet ut fra siste året) far her ønsker igjen ikke å sette mor i noen vansker (om dette er svindel) men ønsker og å få noe omsorg på papiret for barnet ettersom han sitter med alt av utgifter og har henne mesteparten av tiden. Så ja.. Råd. Jatakk (hi ikke stemor som sagt. Jeg har egen mann og prøver på egne barn,,, men min mann 😂😂) Anonymous poster hash: eefb0...ae4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #10 Skrevet 24. mai 2015 La mor og far ordne opp selv, ikke bland deg! Trenger far eller mor hjelp prater de med NAV. Vet de at du skriver om dems privatliv her? Blir så kvalm av folk som er så nysgjerrige og blander seg inn i andres folk liv, det skaper bare rykter og trøbbel. Tipper du er stemor HI??? Anonymous poster hash: e7107...91a Du får bare bli kvalm. Og beklager at du ble dårlig pga meg. Som jeg skrev. Nei ikke kjæreste eller noe som helst. Ble luftet dette av far til barnet. Han hadde googlet selv(vent litt... Hvorfor forklarer jeg meg til ei som blir så kvalm av at andre blander seg. Jeg vet jo selv. Kanskje du skal la vær å dømme!?!? Men skal skrive det likevel. Ble nettopp litt kvalm selv) vi er nære gode venner. Han vet vi prøver og spurte selv om jeg var meldem på slike "damesider" om jeg kunne spørre om noen hadde vært borti noe slikt. Har allerede anbefalt han å ta kontakt med familivernkontoret. Men tanken bak det her var kun dette ifht at mor har oppgitt at hun har 100% omsorg (en ordning de ble enig om ved samlivsbrudd... For en periode. ) og nå ønsker hun ikke å lufte tanken på å få dette delt. Hun mottar ut i fra at hun har daglige omsorgen for barnet men i praksis har hun barnet i snitt 2 dager i uka (regnet ut fra siste året) far her ønsker igjen ikke å sette mor i noen vansker (om dette er svindel) men ønsker og å få noe omsorg på papiret for barnet ettersom han sitter med alt av utgifter og har henne mesteparten av tiden. Så ja.. Råd. Jatakk (hi ikke stemor som sagt. Jeg har egen mann og prøver på egne barn,,, men min mann 😂😂) Anonymous poster hash: eefb0...ae4 Med min mann skulle d stå Anonymous poster hash: eefb0...ae4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #11 Skrevet 24. mai 2015 Man kan da ha barnet på ekstra overnattinger, uten å formalisere dette i en ssmværsavtale. NAV oppfordrer til private bidragsavtaler, og fleksible forhold. Ssmværsavtale er jo noe man må ha om det er konflikt med bidrag, og samvær. Men foreldre står sa fritt til å ordne ting selv. Far er ikke delaktig i svindel om han ikke har levert inn noe til NAV, eller hjulpet til med søknader. Om han ikke en gang vet at mora søker om stønaden kan han ikke medvirke til svindel. Det er det jo mora som gjør. Ikke faren. Min mann og eksen ordnet bidrag og samvær frem og tilbake til å passe barna og å passe jobbene sine. Der mottok ingen noe stønad. Ungene ble nå større og større, og begge var i full jobb. De hadde jo i utgangspunktet en avtale, men den var de fleksibel rundt. Om hun eller han skulle ha søkt om stønaden de ikke hadde rett på, uten den andre visste om de kunne de da ikke ha medvirket til svindelen. Det er da et skyldkrav for svindel. Forsett er det ikke? Anonymous poster hash: dda74...36b Joda, en står selvsagt helt fritt til å avtale samvær selv. Men for å få stønader med uttelling for 100% omsorg, må mor dokumentere dette. Enten har hun en samværsavtale der far har undertegnet på at hun har 100% omsorg, ellers har hun forfalsket dokumentasjonen. Anonymous poster hash: 6c74f...0b9 Ja, man må jo ha samværsavtale ved brudd/skilsmisse. Den dateres og signeres. Sier du at han må trekke den tilbake om faktiske forhold endrer seg, i tilfelle hun bestemmer seg for å bruke den til å kreve stønaden fra NAV hun ikke har rett på? Eller bør det være hennes ansvar som stønadsmottaker å gi NAV de riktige opplysningene? Vi vet jo ikke engang hvilke stønaden det er snakk om. Barnetillegg i aap og uføretrygd har man rett på om man ikke har hovedomsorgen, da blir det tatt med i utregning av barnebidrag, fastsatt gjennom NAV. En privat avtale vil ikke fange det opp. Hever hun derimot overgangsstønad svindler hun. Men det kan da ikke legges denne mannen til last? Skal eksen vite hvilke NAV stønader hun mottar? Og hvilke opplysninger hun gir NAV, og når hun gir dem? Det er jo litt voldsomt? Anonymous poster hash: dda74...36b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2015 #12 Skrevet 24. mai 2015 Det jeg ikke sa, men også ville si er jo at hovedformålet med en samværsavtale har ingenting med NAV å gjøre. Det har jo med samvær å gjøre. Anonymous poster hash: dda74...36b
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #13 Skrevet 25. mai 2015 La mor og far ordne opp selv, ikke bland deg! Trenger far eller mor hjelp prater de med NAV. Vet de at du skriver om dems privatliv her? Blir så kvalm av folk som er så nysgjerrige og blander seg inn i andres folk liv, det skaper bare rykter og trøbbel. Tipper du er stemor HI???Anonymous poster hash: e7107...91a Du får bare bli kvalm. Og beklager at du ble dårlig pga meg. Som jeg skrev. Nei ikke kjæreste eller noe som helst. Ble luftet dette av far til barnet. Han hadde googlet selv(vent litt... Hvorfor forklarer jeg meg til ei som blir så kvalm av at andre blander seg. Jeg vet jo selv. Kanskje du skal la vær å dømme!?!? Men skal skrive det likevel. Ble nettopp litt kvalm selv) vi er nære gode venner. Han vet vi prøver og spurte selv om jeg var meldem på slike "damesider" om jeg kunne spørre om noen hadde vært borti noe slikt. Har allerede anbefalt han å ta kontakt med familivernkontoret. Men tanken bak det her var kun dette ifht at mor har oppgitt at hun har 100% omsorg (en ordning de ble enig om ved samlivsbrudd... For en periode. ) og nå ønsker hun ikke å lufte tanken på å få dette delt. Hun mottar ut i fra at hun har daglige omsorgen for barnet men i praksis har hun barnet i snitt 2 dager i uka (regnet ut fra siste året) far her ønsker igjen ikke å sette mor i noen vansker (om dette er svindel) men ønsker og å få noe omsorg på papiret for barnet ettersom han sitter med alt av utgifter og har henne mesteparten av tiden. Så ja.. Råd. Jatakk (hi ikke stemor som sagt. Jeg har egen mann og prøver på egne barn,,, men min mann )Anonymous poster hash: eefb0...ae4 Men - eh. Hva slags samvær de har eller ikke har er jo bare en sak for NAV hvis det er helt sikkert at hun i tillegg får noen ytelser som hun ikke har rett til. Da holder det jo for far at at han selv dokumenterer hvor barnet bor mest, og selv krever de samme ytelsene. Problem solved. Og det er ikke en gang ditt problem, det er jo hans, er det ikke herlig? (At han sitter og googler gjør dessverre at jeg tror han er litt tafatt. Det er vel ingen som googler rettigheter og ytelser, det er da tilgjengelig info i alle former, både på NAVs egne sider, på kontoret deres, på helsestasjonen i form av brosjyrer og hvor som helst ellers.) Anonymous poster hash: c7a9e...f5a
Sint naken biltyv Skrevet 25. mai 2015 #14 Skrevet 25. mai 2015 Hun svindler nav. Og han burde dokumentere at han har hovedansvaret over en periode og deretter gå til dak mot mor. Jobber han, eier han bolig og er en fornuftig kar? Hvordan er hun?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #15 Skrevet 25. mai 2015 Hvordan dokumenterer man at man har barna mest egentlig? Anonymous poster hash: a43bb...353
Sint naken biltyv Skrevet 25. mai 2015 #16 Skrevet 25. mai 2015 Hvordan dokumenterer man at man har barna mest egentlig? Anonymous poster hash: a43bb...353 Ved å beholde meldinger der man viser man lever/henter barnet. Tar bilder med en avis hver dag. Tar man med barnet til lege eller lever/henter bhg får man de til å bekrefte at man leverer/henter/følger osv.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #17 Skrevet 25. mai 2015 Forresten, jeg hadde barnet 100% en stund og måtte aldri legge frem noe dokumentasjon på dette. Leverte bare søknaden om OS som normalt. Ingen mekling eller noe fra far. Hadde hele foreldreretten/aleneomsorg fra fødsel av. Anonymous poster hash: 4cd28...06d
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2015 #18 Skrevet 25. mai 2015 Hun lever vel bra som har ungen to dager i uka og får støtte fra nav og bidrag! Da er det vel far som skal ha denne stødnaden om han har barnet mest.. Ville fått bekreftelse fra bhg hver dag han henter og leverer barnet som det nevnes lengre opp. Samt innkalt til fanilievernkontoret. Anonymous poster hash: 3e2c9...378
skjotta Skrevet 25. mai 2015 #19 Skrevet 25. mai 2015 Han må jo ha vært til mekling, og undertegnet en samværsavtale der han ga mor 100% omsorg. Meklingsattest og samværsavtale måtte mor sende inn når div. stønader ble beregnet. At han plutselig har funnet ut at mor mottar stønader som om hun har 100% omsorg kan ikke stemme. Dersom han har undertegnet en samværsavtale der han sier fra seg alt overnattingssamvær, og likevel har inngått privat bidragsavtale og har barnet mer enn halvparten av tiden, er han delaktig i svindel. Anonymous poster hash: 6c74f...0b9 Ikke nødvendigvis. Vi, som er registrerte samboere, fikk sjokk da vi skulle ha pass til barna og oppdaget at jeg hadde 100% foreldreansvar og rett, til tross for at far har samme adresse som barna. Det var litt av en papirmølle å få gitt ham foreldrerett.
Mamma_til_2 Skrevet 25. mai 2015 #20 Skrevet 25. mai 2015 Han må jo ha vært til mekling, og undertegnet en samværsavtale der han ga mor 100% omsorg. Meklingsattest og samværsavtale måtte mor sende inn når div. stønader ble beregnet. At han plutselig har funnet ut at mor mottar stønader som om hun har 100% omsorg kan ikke stemme. Dersom han har undertegnet en samværsavtale der han sier fra seg alt overnattingssamvær, og likevel har inngått privat bidragsavtale og har barnet mer enn halvparten av tiden, er han delaktig i svindel. Anonymous poster hash: 6c74f...0b9 Ikke nødvendigvis. Vi, som er registrerte samboere, fikk sjokk da vi skulle ha pass til barna og oppdaget at jeg hadde 100% foreldreansvar og rett, til tross for at far har samme adresse som barna. Det var litt av en papirmølle å få gitt ham foreldrerett. De papirene om foreldrerett skrev vi under på på sykehuset rett etter fødsel, vi er og bare samboere men har bestandig hatt likt foreldrerett.
skjotta Skrevet 25. mai 2015 #21 Skrevet 25. mai 2015 (endret) Han må jo ha vært til mekling, og undertegnet en samværsavtale der han ga mor 100% omsorg. Meklingsattest og samværsavtale måtte mor sende inn når div. stønader ble beregnet. At han plutselig har funnet ut at mor mottar stønader som om hun har 100% omsorg kan ikke stemme. Dersom han har undertegnet en samværsavtale der han sier fra seg alt overnattingssamvær, og likevel har inngått privat bidragsavtale og har barnet mer enn halvparten av tiden, er han delaktig i svindel. Anonymous poster hash: 6c74f...0b9 Ikke nødvendigvis. Vi, som er registrerte samboere, fikk sjokk da vi skulle ha pass til barna og oppdaget at jeg hadde 100% foreldreansvar og rett, til tross for at far har samme adresse som barna. Det var litt av en papirmølle å få gitt ham foreldrerett. De papirene om foreldrerett skrev vi under på på sykehuset rett etter fødsel, vi er og bare samboere men har bestandig hatt likt foreldrerett.Vi skrev og under på de papirene. På politistasjonen fikk vi beskjed om at det ikke var så uvanlig at feil ble gjort og mor hadde full foreldrerett. Blir somregel oppdaget når man skal ha pass. Endret 25. mai 2015 av skjotta
Mamma_til_2 Skrevet 25. mai 2015 #22 Skrevet 25. mai 2015 Heldigvis så har begge barna pass så vi slipper den ubehagelige overaskelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå