Gå til innhold

Angående det å bli fosterforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer har et barn og venter et til etter sommeren. Vi har snakket lenge om at vi ønsker å bli fosterforeldre etterhvert. Vi har begge fast jobb og eier en kjempestor leilighet. Jeg tror at vi kan tilby et kjempegodt hjem til en tass som trenger det. Jeg må på grunn av barnehageopptak ta meg fri nesten ett år etter permisjonen og jeg har tenkt på å bli dagmamma i den perioden for å hjelpe andre ut av barnehageknipa. Vi har økonomi til at jeg tar fri, så inntekten er ikke motivasjonen i tilfelle dere tror det:-)

Jeg leste litt i de trådene om fosterhjem og begynte å tenke at kanskje det hadde passet seg perfekt å ta imot fosterbarn isteden for å være dagmamma?

Hva tror dere som er fosterhjem eller jobber med det?

Vet dere hvor lang tid den prosessen tar fra man tar kontakt til man får tildelt en tass?

Anonymous poster hash: c8acf...7d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror bestemt ikke de har tass å gi deg

Anonymous poster hash: fccb8...57d

Skrevet

Hva har du tenkt å gjøre med tassen når du begynner å jobbe igjen da?

Det virker ikke som du har helt skjønt hva det å være fosterforeldre er. Man kan ikke bestille et barn som skal passe inn i kjernefamilien.

Anonymous poster hash: c8ebd...0dc

Skrevet

Sjansen er nok liten for å få tildelt et fosterbarn mens dine egne er så små.

De ønsker vel helst at egne barn skal være noenlunde selvstendige, fordi et fosterbarn kan kreve ganske mye.

Anonymous poster hash: 24868...a8b
Skrevet

De ønsker vel helst at egne barn skal være noenlunde selvstendige, fordi et fosterbarn kan kreve ganske mye.

Planen har vært å vente til de blir større på grunn av det du nevner. Jeg tenkte egentlig bare jeg skulle spørre fordi det virker som om at man kan ha både småbarn og fosterbarn på det som har blitt skrevet her inne.

Skrevet

Planen har vært å vente til de blir større på grunn av det du nevner. Jeg tenkte egentlig bare jeg skulle spørre fordi det virker som om at man kan ha både småbarn og fosterbarn på det som har blitt skrevet her inne.

Det er vel heller tvilsomt. Fosterbarnet skal helst være det yngste barnet i familien, og med mindre de har en baby som trenger fosterhjem og dere ble ansett som egnede for nettopp det barnet, så tror jeg du kan se langt etter å bli fosterhjem med det første.

Det er vel egentlig ikke småbarn som står i kø for å få hjem heller, da flesteparten som blir fosterhjem ønsker seg småbarn, men eldre barn som "ingen" vil ha.

Skrevet

Når de gjelder xosterforeldre tenker jeg "golddiggas" 😳😳😳

Anonymous poster hash: 9a5c2...8ff

Skrevet (endret)

TS: Det er ikke rette tiden for å bli fosterforeldre i den perioden du beskriver, etter min mening.

La barna deres bli mye større før dere evnt går inn i et oppdrag. 

Endret av HvittHus
Skrevet

Det går fint. Ikke så lett via Bufetat, men forsøk en av de private som Aleris, Connexa eller Fyrlykta. Høyere lønn er det også.

Anonymous poster hash: b7fb1...be4

Skrevet

TS: Det er ikke rette tiden for å bli fosterforeldre i den perioden du beskriver, etter min mening.

La barna deres bli mye større før dere evnt går inn i et oppdrag.

Da tenker jeg at jeg blir dagmamma isteden, så blir vi fosterforeldre ved et senere tidspunkt:-)

Skrevet

Jada man tjener fett som fosterhjem. :danse: Eller kanskje ikke? :eeeh: Det er bare et fåtall fosterforeldre som tjener en vanlig arbeidsinntekt. De fleste har vanlige ks-satser og det er ikke mye å bli fet av. ;)

http://www.ks.no/tema/Skole-og-oppvekst/Barn--og-familietjenester/Fosterhjem/Fosterhejsatser1/

Ei jeg kjenner har to søsken boende hos seg. Hun tjener så mye på dette at hun har sagt opp jobben og er kun hjemme. Hun er alenemor og ingen inntekt utenom og sitter alene med enebolig ny bil to fosterbarn og to egne bortskjemte barn.

Anonymous poster hash: 683eb...606

Skrevet

Når de gjelder xosterforeldre tenker jeg "golddiggas"

Jada man tjener fett som fosterhjem. :danse: Eller kanskje ikke? :eeeh: Det er bare et fåtall fosterforeldre som tjener en vanlig arbeidsinntekt. De fleste har vanlige ks-satser og det er ikke mye å bli fet av. ;)

http://www.ks.no/tema/Skole-og-oppvekst/Barn--og-familietjenester/Fosterhjem/Fosterhejsatser1/

Ei jeg kjenner har to søsken boende hos seg. Hun tjener så mye på dette at hun har sagt opp jobben og er kun hjemme. Hun er alenemor og ingen inntekt utenom og sitter alene med enebolig ny bil to fosterbarn og to egne bortskjemte barn.

Sikker på at hun ikke er kjøpt fri fra jobben? Da får hun samme lønnen som hun har i jobben sin, pluss utgiftsdekning. Så vidt jeg vet er vel dette eneste måten å kun leve på fosterhjemslønn.

Det er ikke mye man tjener som fosterhjem, ingenting å bli rik på, og man er oppdragstaker, ikke ansatt, noe som ikke gir deg rettigheter som feriepenger, sykelønn og pensjonsopptjening.

Skrevet

Så flott at hun tar vare på søskene sine. Tenker det ligger en tragedie bak, og det er bedre at hun frikjøpes enn at

bv betaler andre for samme jobben.

All ære til hun som er alene med 4 barn. Er selv alenemor på fulltid og har et barn her titt og ofte på avlastning. Hadde dette barnet etterhvert hatt behov for å være her på fulltid hadde barnet vært hjertelig velkommen. At andre skulle blitt "sjalu" for at jeg fikk betalt for det måtte de jammen gått i seg selv for!!

Anonymous poster hash: 93375...486

Skrevet

Hvis det å hjelpe er motivasjonen din, hvorfor begrenser du deg til å ville ta imot "en liten tass"?

Så dere skal få et enkelt lite barn som familien kan smykke seg med?

Hvorfor ikke en vanskelig 14-åring som desperat trenger hjelp?

Anonymous poster hash: b9923...02a

Skrevet

Jada og jeg kjenner også mange fosterforeldre som har dette som jobb og som tjener rundt 450000 i året. Det som er felles for disse hjemmene er at de tar imot barn som det er ekstremt mye mer jobb med enn "vanlige" barn. De fleste av disse hjemmene gjør en kjempejobb, og tar på seg barn som har så store problemer at menigmann ikke kan fatte omfanget av problematikken.

Jeg synes det er imponerende at denne damen har tatt på seg ansvaret for et søskenpar, og det skulle jo egentlig bare mangle at hun blir frikjøpt for jobben når hun er alenemor med to fosterbarn. 

Skrevet

Dere burde vente til deres egne barn er tenåringer. Alle barn som blir fosterhjemsplassert har bagasje med seg, som påvirker dem i ulik grad. Flyttingen til et fosterhjem er et traume i seg selv, og alt dette skal fosterhjemmet kunne håndtere. Fosterbarnet vil i en periode (kanskje lang periode) trenge tettere oppfølging og mer oppmerksomhet enn deres egne barn. For deres egne barn vil dette føles utrolig urettferdig, de er for små til å kunne forstå. Å "få tildelt en tass" høres litt vel romantisk og lettvint ut i mine ører. "Tassen" kan være en 9-åring med f.eks tilknytningsforstyrrelser. Har dere det som skal til for å ivareta ham, samtidig som dere ivaretar deres egne barn?

Anonymous poster hash: 8ba17...484

Skrevet

synes 50.000 er gode penger i mnd jeg, så enig lykkejegere

Anonymous poster hash: aaa8e...050
Skrevet

Og hvor tar du dette tallet fra?

Skrevet

Jeg ville bli fosterforeldre før jeg visste at man får mer utbetalt enn til å dekke kostnader ved å ha et ekstra barn i hus! Er jeg fortsatt lykkejeger? Er ikke alle som tenker på penger, da bør man ikke tenke tanken på å bli fosterforeldre en gang! Da kommer man ikke til å klare det!

Anonymous poster hash: ca14d...41d

Skrevet

Jeg tror nok ikke du ville fått et fosterbarn når ditt barn er så lite enda. 
De ønsker at du skal ha all mulighet til å ta deg av fosterbarnet.

Mange ganger krever et fosterbarn at du tar deg fri fra jobb et år eller flere, de trenger deg 100%.
De trenger at du er hjemme når de kommer skole feks, usikkerhet kan være svært vanskelig for dem.

Barnevernet vil da betale deg for å være hjemme, men det er ikke en vidunderlønn.

Men hvis dette er noe dere vurderer så er jo det kjempeflott, det trengs virkelig fosterfamilier.
Men kanskje dere skal vente noen år?
Ta ihvertfall kontakt med dem å hør.

Skrevet

Og likevel er det mangel på fosterhjem, tross fett betalt og enkel jobb.

Skrevet

Så det hadde vært bedre uten fosterhjem? Så alle barn kunne bodd hos de dysfunksjonelle foreldrene sine eller bodd på store institusjoner av noen barnehjem som tidligere? Tør jeg spørre om du mener at barnevernet kun er et onde i samfunnet vårt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...