Gå til innhold

Snu døgnet til spedbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da trenger jeg råd fra alle dere supermammaer der ute!

Har en baby på 5 uker som frem til hun var 4 uker gammel hadde "normal" døgnrytme. Den siste uken har hun imidlertid begynt å ha laaaange våkenperioder midt på natta. Mye lengre våken da enn hun er på dagtid. Hun kan f.eks. vær våken fra 03-05 en natt, 05-07 neste natt og 02-05 natta etter der. Hun har ikke vond i magen eller skriker noe særlig. Er bare våken og vil bli holdt, pratet med, spise, bysse litt etc.

Og nå VET jeg at det sies at spedbarn på 0-3 mnd ikke har døgnrytme eller rutiner og man ikke kan lære dem noe og at barnet skal styre alt selv.

MEN, jeg lurer på om det er noen som har klart å snu døgnet til en baby på den alderen, og evt hvordan? Holde våken på ettermiddag/kveld? Ikke la henne sove lenge om gangen på dagtid? Hyppige måltider? Flaskemating? Kveldsflaske?

Er ganske trøtt om dagen ettersom mannen arbeider mye og søsken i barnehagealder krever sitt. Så jeg setter pris på saklige svar slik at humøret mitt holder seg på et noenlunde normalt nivå.

Anonymous poster hash: 87887...058

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har en baby på 2 uker og her snudde vi døgnet hennes på dag 3, siden hun sov hele dagen og var våken store deler av natta. Vi fikk følgende råd fra barnelege: for å snu døgnet må du jobbe med dette mellom kl 07 og 19, eller 08 og 20, alt etter hva som passer dere best. Vekk baby hver 3.time for stell og mat i denne perioden. Om han kun er våken i en halvtime av gangen er det ok, dette vil gå seg til etter hvert. Kl 19 (el 20) er det natta, foreta kveldsstell og legg baby. Av med lys og evt tv. Natta styrer baby selv, ikke vekk. Gi mat og evt ny bleie når det trengs, men ikke snakk med baby og ha lyset av. Her gikk det 2 dager så hadde han snudd døgnet 😃

Anonymous poster hash: 4982e...438

Skrevet

Hei! Har en baby på 2 uker og her snudde vi døgnet hennes på dag 3, siden hun sov hele dagen og var våken store deler av natta. Vi fikk følgende råd fra barnelege: for å snu døgnet må du jobbe med dette mellom kl 07 og 19, eller 08 og 20, alt etter hva som passer dere best. Vekk baby hver 3.time for stell og mat i denne perioden. Om han kun er våken i en halvtime av gangen er det ok, dette vil gå seg til etter hvert. Kl 19 (el 20) er det natta, foreta kveldsstell og legg baby. Av med lys og evt tv. Natta styrer baby selv, ikke vekk. Gi mat og evt ny bleie når det trengs, men ikke snakk med baby og ha lyset av. Her gikk det 2 dager så hadde han snudd døgnet 😃

Anonymous poster hash: 4982e...438

Tusen takk for svar! Skal prøves ut. Starter NÅ :)

Skrevet

Andre som har inspill? :)

Skrevet

Innspill*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...