Gå til innhold

Provosert! Kleskode som barnehageansatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av en kommentar i et annet innlegg her, hvor det var en som skrev at collegebokse (grå joggebukse) ikke er akseptabel bekledning i barnehage. Jeg jobber selv i barnehage og kler meg ofte i joggebukser i forskjellige farger, noen av dem er også grå. 

Grunnen til dette er at jeg føler meg mer komfortabel i en løs bukse, jeg kan da sitte komfortabelt på gulvet sammen med barna deres, jeg bryr meg ikke om jeg får snørr og tårer på buksene, og trøster derfor med en gang, i stedet for å be det gråtende barnet om å gå på badet og tørke snørra før man kan ta dem opp på fanget og trøste. 

Jobb i barnehage er ikke veldig "renslig" for å si det sånn. Det er snørr, spytt, tårer, sand og matrester. Alt dette får man på klærne i løpet av dagen. Noen av ungene kan dra hjem i en møkkete genser, og komme i samme møkkete genseren dagen etter. Jeg velger å bruke komfortable klær som jeg ikke er redd for, for å rett og slett se forbi alt dette griset. Jeg trøster barnet ditt når snørra renner, jeg skygger ikke unna møkkete hender, jeg sitter på bakken sammen med barna, til tross for sand og jord.

Dette gjør ikke damene på avdelingen min som "pynter seg" på jobb, og det ville ikke jeg heller gjort, om jeg hadde visst at dette er klær jeg skal sitte i sofen med hjemme, eller gå ut å spise etter jobb i. Jeg velger derfor å se litt mer slaskete ut. Dere foreldre syns kanskje det ser uprofesjonelt ut, men vit hvor mye den grå collegebuksa kommer barna til gode :-) 

Hilsen barnehageansatt

Anonymous poster hash: a9838...5c9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At ansatte i barnehage går i løse og ledige klær, praktiske klær og i klær som tåler en støyt ser jeg på som logisk

Anonymous poster hash: 00522...92a

Skrevet

Hadde du gått med olabukser må ungene snyte seg?

Har du ikke vaskemaskin?

Spesielt. Sikker på at du burde jobbe i barnehage?

Anonymous poster hash: 8182d...62f

Skrevet

Ikke vulgært, men behagelig. Joggebukser , shorts, singlet som ikke er utringet.

Anonymous poster hash: a6828...662

Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med at de som jobber i barnehage går med praktiske og komfortable klær. Det gjør jeg selv når jeg er hjemme og leker med barna, og hadde garantert gjort det om jeg jobbet i barnehage.

Anonymous poster hash: 1d766...03a

Skrevet

Jeg som skrev det med joggebukse. Hos var det styret (foreldreeid barnehage) som laget klesreglene. Vi har heller ikke lov til å bruke solbriller, da vi skal kunne ha øyekontakt med barna.

Anonymous poster hash: 28cfa...cd2

Skrevet

Jeg som skrev det med joggebukse. Hos var det styret (foreldreeid barnehage) som laget klesreglene. Vi har heller ikke lov til å bruke solbriller, da vi skal kunne ha øyekontakt med barna.

Det siste synes jeg faktisk høres veldig logisk ut, jeg husker jeg syntes det var litt skummelt med folk med solbriller da jeg var barn...

Anonymous poster hash: bf228...c84

Skrevet

Det siste synes jeg faktisk høres veldig logisk ut, jeg husker jeg syntes det var litt skummelt med folk med solbriller da jeg var barn...

Men ikke så farlig med beskyttelsesutstyr for oss som er ute i sola hele dagen... UV-strålene tar hardt på øya og gir hodepine å gå og myse hele dagen. Hvorfor bruker du solbriller?

Skrevet

Solbrillene er jeg enig i. Jeg synes det er frekt å ikke ta av seg solbrillene når man treffer på noen kjente. Kanskje jeg er sær, men øyekontakt er svært viktig for meg.

Anonymous poster hash: 252ef...4b8

Skrevet

Joggebukser hører ikke hjemme på jobb med mindre du jobber på treningsstudio.

Anonymous poster hash: d31a4...f88

Skrevet

Men ikke så farlig med beskyttelsesutstyr for oss som er ute i sola hele dagen... UV-strålene tar hardt på øya og gir hodepine å gå og myse hele dagen. Hvorfor bruker du solbriller?

Kan dere ikke bruke hatt?

Skrevet

Herregud så latterlig diskusjon. Hatt?? Vel i min bhg går diskusjonen på om vi burde ha slike klær som på sykehjemmet...... ikke nødvendigvis hvite altså, de kommer i flere fargernog med mønster, men den typen......

Anonymous poster hash: ac011...2fd

Skrevet

Joggebukser hører ikke hjemme på jobb med mindre du jobber på treningsstudio.

Anonymous poster hash: d31a4...f88

Kan du begrunne dette?

Anonymous poster hash: db292...710

Skrevet

Jeg kan finne på å bruke joggebukse på jobb, men ikke en slaskete en. Solbriller bruker jeg sjeldent, kun dersom jeg har hodepine. Da står valget mellom briller eller å gå hjem. Bruker alltid cap om sommeren, både for å beskytte øyne og hode mot lange dager i sola.

Skrevet

Dersom det er en kleskode, må dere også få ekstra lønn som skal dekke slitasje på deres klær.

Anonymous poster hash: 33501...4a3

Skrevet

Jeg ville ha reagert mer på en barnehageansatt i trange, korte skjørt, veldig utringet topp og sko med skyhøye stiletthæler enn en med joggebukse og solbriller. Da ville jeg tenkt praktisk ifht å løpe rundt og leke med barna, sitte på gulvet eller i sandkassa og kunne være litt høyt og lavt sammen med ungene.

Jeg jobbet i en barnehage for lenge siden. Hadde de innført solbrilleforbud måtte jeg ha sluttet på dagen. Jeg greier ikke være ute i sola uten solbriller, spesielt om vinteren. Og en hatt eller caps gjør absolutt ikke samme nytten.

Skrevet

Solbrillene er jeg enig i. Jeg synes det er frekt å ikke ta av seg solbrillene når man treffer på noen kjente. Kanskje jeg er sær, men øyekontakt er svært viktig for meg.

Her har dere mitt motargumenter http://forskning.no/medisin-medisiner-medisinske-metoder-menneskekroppen/2008/02/avslorer-solskader-pa-oyet

Personer som er mye ut bør bruke solbriller for å beskytte øynene mot sollys og uv-stråler. Spesielt UVB øker risikoen for grå stær.

Grå stær er en av våre vanligste øyesykdommer og enkelt å fikse, men går man med grå stær lenge er det potensielt skadelig. Grå stær er vanlig å få etter pensjonsalder, og oppdages oftest hos optiker. Derimot skulle man få grå stær i forholdsvis ung alder, kan det gå lang tid før man oppdager det, og dermed være skadelig for synet.

Det betyr ikke at man skal ha på seg solbrillene hele tiden, og man kan fint lette på brillene i "nærkontakt" med barna, men oppfordrer absolutt barnehageansatte å bruke solbriller. Joggebukse også for den del. Man skal være tilgjengelig for barna, men man skal også ta vare på seg selv.

Skrevet

Kunne ikke jeg brukt solbriller i den barnehagen jeg jobber i så måtte jeg sagt opp jobben min.

Klarer ikke være utendørs i sollys uten solbriller. Da svir det i øynene og tårene renner hele tiden.

Anonymous poster hash: 0656e...d79
Skrevet

Jeg ville ha reagert mer på en barnehageansatt i trange, korte skjørt, veldig utringet topp og sko med skyhøye stiletthæler enn en med joggebukse og solbriller. Hadde de innført solbrilleforbud måtte jeg ha sluttet på dagen. Jeg greier ikke være ute i sola uten solbriller, spesielt om vinteren. Og en hatt eller caps gjør absolutt ikke samme nytten.

Samme her!

Jeg har tykt hår og kan ikke ha caps på, da ville jeg renne vekk av svette.

Anonymous poster hash: 10b4a...4a0

Skrevet

Jeg sa det hørtes logisk ut, ikke at det var riktig. Jeg mente altså bare at jeg forstår argumentet bak, ikke at jeg er enig. Jeg har ikke kunnskap nok til å uttale meg om hvilket hensyn som bør veie tyngst.

Og for å svare på spørsmålet ditt: Det gjør jeg ikke.

Skrevet (endret)

Jeg bruker komfortable klær på jobb, jobber med små barn og det er som det ble sagt over, snørr tårer mat, av og til er det spy, man kler seg ikke i klær man er redde for, for klærne blir vasket mange ganger og dermed slitt.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Jeg tenker at vi er forbilder for barna. I barnehage passer det best med en litt sporty og funksjonell stil, med et innslag av det klassiske og tidløse. Jeg ser ingen problemer med at de ansatte bruker solbriller.

I barnehagen til min sønn skulle jeg ønske at de ansatte kledde seg litt penere. Jeg har full forståelse for at joggebukse (eller disse grusomme treningstightsene som folk bruker for tiden) er praktisk og behagelig, men det er ikke pent. Om jeg hadde hatt en datter ville jeg ha satt stor pris på om noen av de ansatte hadde pyntet seg litt på jobb :)

Jeg synes det er viktig å se ordentlig ut på jobb. Da jeg jobbet i barnehage pyntet jeg meg alltid på jobb. Det er ikke OK å sitte i møter med foresatte, PPT og andre eksterne instanser iført mykisbukser. Man skal fremstå som profesjonell.

Min filosofi er forøvrig "dress for the job you want - not the one you have" ;)

På jobb i skolen bruker jeg høyhælte sko, kjole, dressjakke og skjørt, pene skjerf og stilige solbriller hvis det er solskinn og jeg har inspeksjon i friminuttene. Jeg sminker meg hver dag, har velstelte (lange) negler og er pen på håret.

Å nekte barnehageansatte, som er mye ute, å bruke solbriller er forøvrig galskap!

Skrevet

Jeg tenker at vi er forbilder for barna. I barnehage passer det best med en litt sporty og funksjonell stil, med et innslag av det klassiske og tidløse. Jeg ser ingen problemer med at de ansatte bruker solbriller.

I barnehagen til min sønn skulle jeg ønske at de ansatte kledde seg litt penere. Jeg har full forståelse for at joggebukse (eller disse grusomme treningstightsene som folk bruker for tiden) er praktisk og behagelig, men det er ikke pent. Om jeg hadde hatt en datter ville jeg ha satt stor pris på om noen av de ansatte hadde pyntet seg litt på jobb :)

Jeg synes det er viktig å se ordentlig ut på jobb. Da jeg jobbet i barnehage pyntet jeg meg alltid på jobb. Det er ikke OK å sitte i møter med foresatte, PPT og andre eksterne instanser iført mykisbukser. Man skal fremstå som profesjonell.

På jobb i skolen bruker jeg høyhælte sko, kjole, dressjakke og skjørt, pene skjerf og stilige solbriller hvis det er solskinn og jeg har inspeksjon i friminuttene. Jeg sminker meg hver dag, har velstelte (lange) negler og er pen på håret.

Å nekte barnehageansatte, som er mye ute, å bruke solbriller er forøvrig galskap!

Å pynte seg til hverdags synes jeg virker jålete. Man kan se velkledd og anstendig ut, samtidig som man bruker behagelige klær.

Jeg har en bekjent som hver dag er stylet fra topp til tå. Sminke, hår, høyd hæler...

Det ser komisk ut.

Anonymous poster hash: a6828...662

Skrevet

Atte hva?? Hvis du hadde hatt en datter så hadde du satt pris på at personalet hadde pyntet seg litt? Hvorfor?

Anonymous poster hash: b017e...3f6

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg jobber som pedleder i barnehage og nekter å kle meg slaskete. Men heller ikke så Fint at jeg ikke Kan leke med barna. Hadde noen nektet meg å bruke solbriller ute i strålende sol hadde jeg sluttet. Jeg får hodepine eller værre (migrene) hvis jeg går lenge uten solbriller

Anonymous poster hash: f2798...276

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...