Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #1 Skrevet 22. mai 2015 Vi har en femåring som har en del utfordringer i barnehagen. Dette kommer og går i perioder. Han er henvist til PPT, men der er han i sin åttende måned på venteliste, tror ikke de kommer i gang på denne siden av sommeren heller. Vi har derfor lurt på om vi skulle prøve med en privat psykolog i mellomtiden. Hvor finner man en psykolog som kan barn, og er det noen med gode eller dårlige erfaringer med dette? Anonymous poster hash: b5b61...4a0
3barnsmamma'n:-) Skrevet 22. mai 2015 #2 Skrevet 22. mai 2015 Ta kontakt med helsesøster, veldig mange helsestasjoner har psykolog tilknyttet seg :-)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #3 Skrevet 22. mai 2015 For det første; bra at dere tenker på barnepsykolog. Mange foreldre ser på det som noe negativt. Jeg kjenner ei 7 år gammel jente som hadde hatt et godt utbytte av å snakke med en barnepsykolog for å lære seg teknikker for å fortelle om følelser, sette ord på tanker og for å åpne seg litt mer for de rundt seg. Hun har dessverre litt andre "problemer" også (gjør på seg, utagerende, dårlig språk og tilegner seg litt babyspråk rundt de voksne og "klarer" ingenting selv. ) Beklager.. spotet litt av. Hvor holder dere til med tanke på anbefalinger og steder? Anonymous poster hash: 85b30...ce7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #4 Skrevet 22. mai 2015 Oslo og Akershus er mest aktuelt, ønsker ikke alt for lang reisevei. HI Anonymous poster hash: b5b61...4a0
Iiiiik Skrevet 22. mai 2015 #5 Skrevet 22. mai 2015 "Markedet" for privatpraktiserende psykologer som tilbyr behandling for barn er ikke så stort har jeg inntrykk av. Helsetjenester for barn er jo ellers gratis, kanskje det er forklaringen på at foreldre vegrer seg for å betale for psykolog for barna sine? Kommunepsykolog kan være et greit alternativ, eller en henvisning til BUP. På BUP er det i hvert fall ikke sååå lang ventetid.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #6 Skrevet 22. mai 2015 "Markedet" for privatpraktiserende psykologer som tilbyr behandling for barn er ikke så stort har jeg inntrykk av. Helsetjenester for barn er jo ellers gratis, kanskje det er forklaringen på at foreldre vegrer seg for å betale for psykolog for barna sine? Kommunepsykolog kan være et greit alternativ, eller en henvisning til BUP. På BUP er det i hvert fall ikke sååå lang ventetid. Jeg ser jo den. Men forstod det som at det var mange måneder å vente på BUP. Men jeg skal ringe til helsestasjonen og spørre helsesøster, hun kan kanskje litt mer om dette enn vi kan. Anonymous poster hash: b5b61...4a0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #7 Skrevet 22. mai 2015 "Markedet" for privatpraktiserende psykologer som tilbyr behandling for barn er ikke så stort har jeg inntrykk av. Helsetjenester for barn er jo ellers gratis, kanskje det er forklaringen på at foreldre vegrer seg for å betale for psykolog for barna sine? Kommunepsykolog kan være et greit alternativ, eller en henvisning til BUP. På BUP er det i hvert fall ikke sååå lang ventetid. Jeg ser jo den. Men forstod det som at det var mange måneder å vente på BUP. Men jeg skal ringe til helsestasjonen og spørre helsesøster, hun kan kanskje litt mer om dette enn vi kan. Anonymous poster hash: b5b61...4a0 På lokal BUP her er det ikke venteliste. Helseregionen har bestemt at det skal det ikke være. Hvis inntaksvurderingen konkluderer med rett til helsehjelp, skal barnet/familien innkalles til inntakssamtale senest 12 uker etter at vurderingen er gjort. Anonymous poster hash: 28c13...020
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #8 Skrevet 22. mai 2015 Kontakt fastlegen til gutten og få henvisning til barnepsykolog. Da kan dere i tillegg få kontaktinformasjon til flere steder. Anonymous poster hash: 85b30...ce7
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #9 Skrevet 22. mai 2015 Om "flere måneder" er avskrekkende venting, må dere mest sannsynlig ta barnet til en privatpraktiserende psykolog og dekke kostnadene selv om dere skal ha noen kontinuitet i det. Det vil antagelig være såpass med ventetid både hos BUP og hos privatpraktiserende med refusjonsavtale. Helsestasjoner/oslobydeler har gjerne psykolog tilknyttet, men disse tar sjelden sakene over tid - de har oftest mer av en rådgivende rolle. Det finnes dyktige privatpraktiserende i Oslo som tar inn barn. I Akershus vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 46458...470
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #10 Skrevet 22. mai 2015 Om "flere måneder" er avskrekkende venting, må dere mest sannsynlig ta barnet til en privatpraktiserende psykolog og dekke kostnadene selv om dere skal ha noen kontinuitet i det. Det vil antagelig være såpass med ventetid både hos BUP og hos privatpraktiserende med refusjonsavtale. Helsestasjoner/oslobydeler har gjerne psykolog tilknyttet, men disse tar sjelden sakene over tid - de har oftest mer av en rådgivende rolle. Det finnes dyktige privatpraktiserende i Oslo som tar inn barn. I Akershus vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 46458...470 Penger er ikke et tema. Vi tenkte i utgangspunktet å gå privat for å slippe ventingen. Anonymous poster hash: b5b61...4a0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #11 Skrevet 22. mai 2015 Om "flere måneder" er avskrekkende venting, må dere mest sannsynlig ta barnet til en privatpraktiserende psykolog og dekke kostnadene selv om dere skal ha noen kontinuitet i det. Det vil antagelig være såpass med ventetid både hos BUP og hos privatpraktiserende med refusjonsavtale. Helsestasjoner/oslobydeler har gjerne psykolog tilknyttet, men disse tar sjelden sakene over tid - de har oftest mer av en rådgivende rolle. Det finnes dyktige privatpraktiserende i Oslo som tar inn barn. I Akershus vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 46458...470 Hvem i Oslo, forresten? Anonymous poster hash: b5b61...4a0
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #12 Skrevet 22. mai 2015 Jeg har ikke lyst å skrive navnet på folk i forum. Gi meg et nick eller en e-postadresse, så skal jeg tipse deg. Anonymous poster hash: 46458...470
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #13 Skrevet 22. mai 2015 Da må du rett og slett legge press på BUP. Du kan få time på dagen der hos barnepsykolog. Det fikk jeg til sønnen min etter jeg ringte dem og forklarte at vi ikke kan vente i månedsvis. Jeg hadde ringt dem igjen på tirsdag, forklart at det haster, og hvis ikke de kan få han inn før sommeren må de henvise dere videre. Det er tross alt et lite barn det er snakk om! Og det finnes mye hjelp å få hvis man bare legger litt press på dem. Barneseksjonen på Ullevål har også et FRONT team med leger/psykologer der de kan komme hjem til dere og gi barnet terapi. Men dere må bare stå på! Tro meg, jeg snakker av erfaring! Man må være meget ressurssterk for å få den hjelpen man hr KRAV på her i landet...! Anonymous poster hash: 3157d...ec3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå