Gå til innhold

Påvist lette celleforandringer i livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev fra gynekologen min idag om at siste celleprøve jeg tok viste lette celleforandringer,og hun anbefalte en 6 mnd kontroll. Kjenner jeg får skikkelig angst av hele greia. Noen andre her som er/har vært i samme situasjon? Livredd for at det skal være noe..

Anonymous poster hash: 4374f...99a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt biopsi?

Anonymous poster hash: 455fc...8ae

Skrevet

Nei,ikke tatt biopsi. Foreløpig bare rutine celleprøve

Skrevet

Selv om det skulle være i utvikling vil det jo bli catchet på neste kontroll. I verste fall må du ha en konisering, liksom. Det er ikke farlig.

Anonymous poster hash: eb8de...b5d
Skrevet

Takk for betryggende ord :) Føler 6 mnd er lenge å vente,og når man leser at Celleprøve kom tilbake unormal så begynner man å tenke.

Skrevet

Jeg hadde det. Var helt normalt 6 mnd etterpå

Anonymous poster hash: 56a40...374

Skrevet

Takk for betryggende ord :) Føler 6 mnd er lenge å vente,og når man leser at Celleprøve kom tilbake unormal så begynner man å tenke.

Fra unormale celler (asscus) så tar det rundt 10 år å utvikle livmorhalskreft. 6 mnd er ikke lenge å vente, det er for å gi kroppen sjans til å kvitte seg med viruset som forårsaker forandringene (HPV)

Anonymous poster hash: cfc42...af8

Skrevet

Den er egentlig ikke unormal. Med det mener jeg at det faktisk er helt vanlig å ha slike lette celleforandringer. Hadde det vært alvorlige celleforandringer ville du blitt kalt inn etter mye kortere tid.

På den gynekologiske klinikken jeg jobber på tidligere kalte vi inn til ny kontroll etter henholdsvis 2 uker, 1 måned, 3 måneder, 6 måneder og i noen tilfeller 1 år ved ulike typer celleforandringer etter standard celleprøvetaking. Som du ser har de vurdert din prøve til å være lite alvorlig. Man tar likevel alltid en rutinekontroll for å kvalitetssjekke at det oppfører seg slik det skal.

Celleforandringer kan være forstadie til kreft, men når de vurderer det så lett at de kaller deg inn etter 6 mndr kan det like godt være pga bakterier eller sopp.

Anonymous poster hash: 369f1...122

Skrevet

Kjempevanlig med celleforandringer, men nesten alltid ufarlig. Selvsagt greit å følge med, det gjør smarte jenter ;)

Fikk også en slik beskjed, jeg ringte legen og sa at jeg synes det egentlig var uholdbart å måtte gå i seks mnd i påvente av ny sjekk...

Da fortalte han at det fantes en ANNEN test man kunne ta, som en slags "kryssjekk"!

Den fikk jeg ta med en gang - viste seg å være helt fin! Skjønner ikke hvorfor den ikke ble tilbudt med en gang?? Dyr, kanskje..?.. :P

Anonymous poster hash: 36e22...a87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...