Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Jeg har fullført tre år av jusstudiet, har hele tiden visst at jeg ikke vil bli advokat, men nå har jeg lenge kjent på følelsen av at jeg ikke vil bli jurist i det hele tatt. Klarer rett å slett ikke å se det for meg. Nå er jeg 24 år og 2 år gjenstår av studiet, jeg har begynt å få et sterkt ønske om barn (vært med min samboer i 6 år). Men det hadde vært fint å ha vitnemålet innen rekkevidde i alle fall. Spørsmålet er om jeg skal bytte over til litteraturstudie. Det har mer og mer gått opp for meg at jeg har lyst til å lese og analysere tekster, jeg er også veldig glad i å skrive. Jeg har null motivasjon til å lese jus, karakterene er middelmådige fordi jeg rett og slett ikke gidder legge sjela mi i det. Føler at alle andre på studiet har skyhøye ambisjoner, noe som faktisk smitter litt, selv om jeg i utgangspunktet er ganske fornøyd med å være "middelmådig". Alt jeg ønsker meg er et balansert liv. Tenker for motivasjonens del at jeg kanskje burde ta et år permisjon fra jussen å finne på noe annet. Men hva er vitsen hvis jeg uansett bare kan gjøre meg ferdig, altså det mest fornuftige mtp jobbmuligheter. Skjønner jo så klart at ikke alt kan være så fordømt artig hele tiden, men samtidig må det jo være grenser for hvor umotivert man skal være. Føler at fornuften og forventninger fra andre står på ene siden og på den andre siden har man det berømte hjertet. Spørsmålet er vel rett og slett om det er for sent å bytte studie nå? Noen som har lignende erfaringer? Anonymous poster hash: 35bb7...86f Anonymous poster hash: 35bb7...86f
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Jeg har fullført tre år av jusstudiet, har hele tiden visst at jeg ikke vil bli advokat, men nå har jeg lenge kjent på følelsen av at jeg ikke vil bli jurist i det hele tatt. Klarer rett å slett ikke å se det for meg. Nå er jeg 24 år og 2 år gjenstår av studiet, jeg har begynt å få et sterkt ønske om barn (vært med min samboer i 6 år). Men det hadde vært fint å ha vitnemålet innen rekkevidde i alle fall. Spørsmålet er om jeg skal bytte over til litteraturstudie. Det har mer og mer gått opp for meg at jeg har lyst til å lese og analysere tekster, jeg er også veldig glad i å skrive. Jeg har null motivasjon til å lese jus, karakterene er middelmådige fordi jeg rett og slett ikke gidder legge sjela mi i det. Føler at alle andre på studiet har skyhøye ambisjoner, noe som faktisk smitter litt, selv om jeg i utgangspunktet er ganske fornøyd med å være "middelmådig". Alt jeg ønsker meg er et balansert liv. Tenker for motivasjonens del at jeg kanskje burde ta et år permisjon fra jussen å finne på noe annet. Men hva er vitsen hvis jeg uansett bare kan gjøre meg ferdig, altså det mest fornuftige mtp jobbmuligheter. Skjønner jo så klart at ikke alt kan være så fordømt artig hele tiden, men samtidig må det jo være grenser for hvor umotivert man skal være. Føler at fornuften og forventninger fra andre står på ene siden og på den andre siden har man det berømte hjertet. Spørsmålet er vel rett og slett om det er for sent å bytte studie nå? Noen som har lignende erfaringer? Anonymous poster hash: 35bb7...86f Anonymous poster hash: 35bb7...86f Jeg hadde fullført når du bare har to år igjen. Tenker det er mange jobbmuligheter hvor man stiller sterkere med juss, uten at man må jobbe som jurist eller advokat. Hvis du slutter nå vil cv'en din rope vinglepetter. Hvordan er jobbmulighetene med litteraturstudier da? Evt kan du ta ett år til, bli gravid, få et års pause før du kommer deg gjennom siste året. Det er gunstig å ha permisjon som student, særlig om du har jobbet ved siden av studiene. Anonymous poster hash: 08fe1...242
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Jeg ville kjørt på med barn, så får du en naturlig pause og ser det kanskje klarere etter permisjon.. det er fint å studere med små barn Anonymous poster hash: 9e6f9...476
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Du kan komme til å angre veeeldig om du ikke fullfører studiet! Litteraturstudier ville jeg tatt i etterkant, på hobbybasis eller i tillegg til jobb. Rett og slett fordi det ikke er så lett å få jobb. Selv om selve jusstudiet er tørt trenger ikke jobb innen faget være kjedelig. To år igjen er ingenting, kom igjen!! :-) Anonymous poster hash: 9edfd...213
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 Jeg ville gått for det du har lyst til. Har selv utdannet meg innen noe jeg ikke liker. Angrer som bare det, men nå er jeg 31 med to barn og masse huslån, og da er det ikke bare bare å begynne å studere noe annet. Det viktigste i livet er å ha det bra og være lykkelig, det innebærer å ha en jobb du kan trives i. Jeg ville nok ha tenkt meg godt om om jeg var deg, jobbmuligheter du har ved et litteraturstudie... kanskje lærer? Uansett så bør du ta i betraktning om det er noe innen jus du kan tenke deg å jobbe med i ettertid selv om studiet er kjedelig? Om du virkelig brenner for litteratur ville jeg nok forandret retning om jeg var deg. Tenk så trist å ha en jobb du synes er dødskjedelig resten av livet. Du er ennå ung, så det å hoppe av studiet å satse på noe annet er helt ok. Ville nok kanskje ventet med å få barn da, for det kan være veldig slitsomt mens du studerer, med mindre mannen din kan stille opp en del med levering/henting i barnehage osv Anonymous poster hash: 2c4a3...060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå