Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Jeg fikk hjelp til å kjøre ett sted for å gjøre noe. Vi tok vår bil, jeg har ikke førerkort. Min venninne, som kjørte har. Nå har det kommet ett brev fra Politiet om at hun har kjørt for fort. Det blir to prikker på førerkortet og en bot på 3600kr. Hvem står ansvarlig? Anonymous poster hash: a1826...0c0
moota m storebror&lillebror Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Den som kjører er ansvarlig for egen kjøring! Mener hun noe annet er hun ikke moden nok til å ha førerkort!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Sjåføren er ansvarlig. Anonymous poster hash: 0ea0e...cbd
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Sjåføren selvfølgelig. Du kan jo uansett ikke få prikker på et førerkort du ikke har? Du må vel bare gi beskjed om at det var hun som kjørte bilen. Anonymous poster hash: a78f2...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 Men hva om hun mener jeg skal betale boten? Eller i det minste dele den siden hun kjørte meg ett sted? HI Anonymous poster hash: a1826...0c0
Roheryn Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 Sjåføren er selvsagt ansvarlig om hun kjører for fort, uansett hvem som eier bilen.
*Lissi* Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Hun må jo selvsagt ta boten. Er ikke du som er ansvarlig for at hun var for hard på gasspedalen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Men hva om hun mener jeg skal betale boten? Eller i det minste dele den siden hun kjørte meg ett sted? HI Anonymous poster hash: a1826...0c0 Da er hun helt på jordet. Det var hun som tråkket på gasspedalen, DU hadde ingen kontroll over hvor fort hun kjørte og kan heller ikke lastes. Jeg kjørte nevøen min til barnehagen en gang og rygget på en bil. Skulle foreldrene hans betalt halvparten av bonustapet mitt? Det blir jo helt absurd. Anonymous poster hash: a78f2...a6b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 Ok, Takk skal dere ha! Vi må fylle ut ett skjema og sende til Politiet. Jeg har adresse, tlf.nr, fullt navn og fødselsdato, men ikke personnummeret hennes. HI Anonymous poster hash: a1826...0c0
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Du må jo informere henne. Hun kan vel fylle ut skjemaet selv? Anonymous poster hash: 9ffe7...a28
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 Du skal verken betale hele eller deler av den. Hun er ansvarlig for egen kjøring. Det er hun som har tråkket på speedpedalen, ikke du. Vil hun absolutt ha kompensasjon for å ha kjørt deg, kan du gi henne en hundrings eller noe for bryderiet. Kan faktisk nevne at jeg har opplevd noe av det samme. Vi var i begravelse et godt stykke unna, min mann, min bror og jeg. Min bror kjørte bilen akkurat da (vår bil), og ble stanset av politiet (motorsykkel på motorveien), og min bror tok selvfølgelig hele den kaka. Det var hans ansvar, det var aldri spørsmål om noe annet, men skal sies at vi tilbød oss å dele den med ham. Det ville han ikke, for det var hans skyld alene. Anonymous poster hash: 0ea0e...cbd
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 2 prikker ig 3600kr i bot er ganske mye for fort... Overrasket over at du som passasjer ikke sa fra til henne at du ikke likte at hun kjørte så fort.. Du har et visst ansvar for egen sikkerhet også.. Men ift spørsmålet ditt, hun er ansvarlig for kjøringen og hun skal betale....med mindre du ba henne kjøre fort fordi du hadde dårlig tid.. Anonymous poster hash: 516f7...188
Roheryn Skrevet 21. mai 2015 #13 Skrevet 21. mai 2015 2 prikker ig 3600kr i bot er ganske mye for fort... Overrasket over at du som passasjer ikke sa fra til henne at du ikke likte at hun kjørte så fort.. Du har et visst ansvar for egen sikkerhet også.. Men ift spørsmålet ditt, hun er ansvarlig for kjøringen og hun skal betale....med mindre du ba henne kjøre fort fordi du hadde dårlig tid.. Anonymous poster hash: 516f7...188 Hvis HI ikke har lappen, er det overhode ikke gitt at hun følger med på fartsgrenser osv når hun sitter på. Hos meg var det noe jeg begynte med etter at jeg tok lappen selv (som 27-åring), for da er du mer automatisert i forhold til å få med deg skilting og du har en langt mer utviklet fartsfølelse. Om skjemaet så kan du jo enten kontakte henne og be om personnr, eller gi politiet kontaktinfo til henne og la de finne det ut selv. Jeg er konfliktsky og hadde antagelig valgt det siste 😛
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #14 Skrevet 21. mai 2015 2 prikker ig 3600kr i bot er ganske mye for fort... Overrasket over at du som passasjer ikke sa fra til henne at du ikke likte at hun kjørte så fort.. Du har et visst ansvar for egen sikkerhet også.. Men ift spørsmålet ditt, hun er ansvarlig for kjøringen og hun skal betale....med mindre du ba henne kjøre fort fordi du hadde dårlig tid.. Anonymous poster hash: 516f7...188 In which case hun som ansvarlig sjåfør selvfølgelig skulle sagt nei og holdt seg til fartsgrensen. Anonymous poster hash: 19338...97a
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #15 Skrevet 21. mai 2015 2 prikker ig 3600kr i bot er ganske mye for fort... Overrasket over at du som passasjer ikke sa fra til henne at du ikke likte at hun kjørte så fort.. Du har et visst ansvar for egen sikkerhet også.. Men ift spørsmålet ditt, hun er ansvarlig for kjøringen og hun skal betale....med mindre du ba henne kjøre fort fordi du hadde dårlig tid.. Anonymous poster hash: 516f7...188 Hun kjørte 87km/t i 70-sone. Jeg har aldri kjørt bil selv, har en tilstand som gjør at jeg får ikke lov til å ta førerkort. Så jeg er ikke vant til å følge med på fartssoner. Vi hadde ikke dårlig tid; dette skjedde på vei hjem etter utført oppdrag. Hadde uansett aldri bedt noen om å kjøre fortere enn tillatt, så dårlig tid kan man ikke ha. Da må man planlegge bedre. HI Anonymous poster hash: a1826...0c0
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #16 Skrevet 21. mai 2015 Oj! Den er sur.. Det er hun som må stå ansvarlig. Politiet har tilgang på folkeregisteret, husk å oppgi litt ekstra info dersom hun skulle ha et helt vanlig navn. Det er overraskende få som står oppført med reel bostedsadresse i folkeregisteret. Da kan det bli vanskelig å finne rett "Trine Hansen":-) lykke til!! Anonymous poster hash: 17d38...9f4
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #17 Skrevet 21. mai 2015 Phew!! Har akkurat snakket med henne og hun var inneforstått med at det er hennes ansvar alene. Men tusen takk alle sammen for god støtte! HI Anonymous poster hash: a1826...0c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå