Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 Det er vel egentlig bak låra og rumpa det skal svi? Jeg kjenner endel i fremsiden av lårene, men ser ikke helt hva jeg gjør galt heller. Stikker rumpa ut som om jeg skal sette meg, og knærne går ikke foran føttene... Noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 Prøv å vær så mye "bakpå" at når du er nede så er ikke tærne dine nedi gulvet. Kan hende du greier å få bedre tak på muskulaturen da. Knærne skal så lite fremover som overhodet mulig, helst ikke frem til tærne. Senk rolig ned og raskere opp igjen mens du opp igjen passer på å stramme setet bevisst. Pass på at knær og tær peker i samme retning, at du ikke faller inn med knærne, da kobler du mer ut setemusklene - mindre trening for sete og dårlig for knærne. Anonymous poster hash: d5c7b...6d8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2015 takk, skal prøve på det Har stor rumpe, så det kan jo være endel muskler i den som gjør at jeg klarer endel også
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 takk, skal prøve på det Har stor rumpe, så det kan jo være endel muskler i den som gjør at jeg klarer endel også Det var det jeg også tenkte å skrive, at det kan hende du er sterkere på baksiden enn du tror, eller svakere fremside lår. Jeg er ganske svak etter lengre tids sykdom, så jeg kjenner mest fremside lår når jeg gjør knebøy også for tiden. Men etterpå - en eller to dager etterpå - da er det baksiden jeg kjenner mest. Så selv om jeg ikke kjenner baksiden så mye under øvelsen så får jeg tydeligvis tak i riktig muskler likevel Ellers kan du jo legge på litt vekter også, vektstang, håndholdte vekter eller en ryggsekk med vannflasker i... Da bør du i hvert fall kjenne det bak i etterkant. Bare vær bevisst under øvelsen at du strammer setet godt på vei opp igjen. Ellers har jeg oppdaget en gammel hoppbakke i nærheten av der jeg bor - suveren trening for setet å gå i trappene Anonymous poster hash: d5c7b...6d8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mai 2015 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2015 Jeg trente på treningssenter før, og hadde på ganske mange kg på stang, da tok jeg bare 5 x 3 rep. Nå har jeg ikke tatt meg råd til det, men trener litt hjemme på stuegulvet. Tar 30 X 3 rep uten vekter, men ser at jeg fint kan ta mer, har bare ikke helt sett poenget. Men ja, jeg kjenner det mer bak etterhvert Har ikke vært så veldig bevisst på å stramme på vei opp, så det skal jeg gjøre neste gang
Pobie Skrevet 20. mai 2015 #6 Skrevet 20. mai 2015 Det er fremsiden av lårene som brukes mest under knebøy. Baken aktiveres kun sekundært. Hvis du vil aktivere baken mest, burde du prøve hip thrust/glute bridge.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2015 Aha! Men da er det ikke nødvendigvis feil om man kjenner det godt i fremsiden også
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #8 Skrevet 20. mai 2015 Lårene får svi også! Leggene er også med på jobben.... Du bruker selvsagt noen muskler på fremsiden! Knebøy er en øvelse for å få med de store musklene. Gjør du det langsomt, får du med flere av de små. Anonymous poster hash: e02a1...4c9
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #9 Skrevet 20. mai 2015 MEN husk at du også selvsagt skal svi i magemusklene og da.... hvis du sørger for å bruke dem for hva de er verdt! Anonymous poster hash: e02a1...4c9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2015 hmm, magemusklene kjenner jeg ikke så mye til når jeg gjør denne øvelsen, men de får kanskje kjørt seg så under armhevingene at det ikke merkes?
Pobie Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 Jeg har aldri merket noe i magemusklene ved knebøy.
Lille krøll Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 Om man løfter tunge knebøy må man ha sterk mage for å holde trøkket i buken oppe slik at man støtter ryggen skikkelig. Ved skikkelig tunge løft klarer man ikke å stramme magen nok, da må man ha belte på for å hjelpe magen holde trøkket slik at man ikke skader ryggen.
Pobie Skrevet 22. mai 2015 #13 Skrevet 22. mai 2015 Belte er absolutt ikke et krav ved tunge løft. Hvis man alltid har utført knebøy uten belte, vil man helt fin klare å øke vekten gradvis uten belte. Hvis man har blitt vant til belte, trenger man belte. Ingen av delene er riktigere eller bedre enn det andre, kun opptil hva som fungerer best for hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #14 Skrevet 22. mai 2015 Det er ikke slik at magemusklene er primærgruppen når du gjør knebøy. MEN det er svært viktig å sørge for at de er inne i bildet når du trener knebøy også. Bruker du stang på skuldre eller vekter i hånden er det enda viktigere. Du skal alltid stramme makemuskler og sørge for rett holdning når du trener. Husk at hodet heller ikke skal "henge" eller at nakken skal kneise. Anonymous poster hash: e02a1...4c9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #15 Skrevet 22. mai 2015 Fort gjort å belaste feil ved knebøy. Anonymous poster hash: b3c89...e61
Lille krøll Skrevet 22. mai 2015 #16 Skrevet 22. mai 2015 Belte er absolutt ikke et krav ved tunge løft. Hvis man alltid har utført knebøy uten belte, vil man helt fin klare å øke vekten gradvis uten belte. Hvis man har blitt vant til belte, trenger man belte. Ingen av delene er riktigere eller bedre enn det andre, kun opptil hva som fungerer best for hver enkelt. Nå snakker jeg styrkeløft tunge knebøy. Med et par 100 kg på stangen må nok belte til. Men enig i at for den "vanlige" utøveren handler det om trening og vaner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå