Gå til innhold

Hva skal bidrag dekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt på nett, men finner så mange forskjellige svar.

Jeg har to gutter, mottar bidrag etter navs kalkulator fra far. Han har de torsdag-mandag annenhver uke. Den ene gutten spiller fotball, den andre spiller i korps.

Jeg sender med bag med det de trenger hos faren.

Hva skal han egentlig holde selv når de er hos han av utstyr og klær?

Anonymous poster hash: 1b0e9...11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting.du får bidrag som skal dekke klær,utstyr osv.så klær å utstyr er det du som skal holde.

Anonymous poster hash: 9fae1...abb

Skrevet

Når far har samvær skal han dekke det barna trenger av mat og hygieneartikler, alt av utstyr, klær, kontigenter osv skal du betale med dine egne penger og bidraget.

Anonymous poster hash: c6517...d77
Skrevet

er det virkelig sant?

jeg har tre barn, minste går i bhg. Det jeg får i bidrag dekker bhg + bittelitt til...

hvis jeg skal dekke alt utenom vil jeg jo betale myyyye mer enn han..

Han tjener også mye mer enn meg..

Anonymous poster hash: 6912c...60e
Skrevet

er det virkelig sant?

jeg har tre barn, minste går i bhg. Det jeg får i bidrag dekker bhg + bittelitt til...

Om du er alenemor får du vel støtte til barnepass fra nav?

Skrevet

er det virkelig sant?

Og ca 4000 kr i barnetrygd.

Skrevet

Så lenge du får bidrag skal du dekke alt. 

Jeg får 1140 kr i bidrag og betaler alt selv. Jeg har dog bedt han om å holde klær, siden de jeg sender med alltid blir borte. Han betaler aldri bursdagsgaver og slikt hvis barnet skal i bursdag, det må jeg ordne. 

Eneste jeg får dekt utenom er at jeg kan søke om særtilskudd til reguleringen.

Anonymous poster hash: 11353...380
Skrevet

er det virkelig sant?

nei, jeg er syk, så er fritatt fra aktivitet på overgangsstønad...

men nå dekker min eks klær (jeg har jo kjøpt sko og yttertøy som jeg sender til far) Men hender han også kjøper noe til de..

Uansett betaler jo jeg mye mer for de uansett, men rart at far ikke må dekke klær til sitt eget bruk syntes jeg..

Skrevet

Du får vel dobbel barnetrygd for alle 3? D er jo nesten 6 tusen i mnd.

Skrevet

er det virkelig sant?

Du får jo barnetrygdene også og det sammen med barnebidraget utgjør vel ikke kun en barnehageplass. Bidrag og halvparten av barnetrygden skal utgjøre halvparten av utgiftene. Foreldre skal betale 50-50.

Anonymous poster hash: fecf3...82a

Skrevet

er det virkelig sant?

men nå dekker min eks klær (jeg har jo kjøpt sko og yttertøy som jeg sender til far) Men hender han også kjøper noe til de..

Uansett betaler jo jeg mye mer for de uansett, men rart at far ikke må dekke klær til sitt eget bruk syntes jeg..

Du får jo 4000 i barnetrygd, du får bidrag for 3 barn og du får forsørgertillegg på aap, det bør dekke opp for at du ikke lenger har noen mann å dele utgiftene til klær og utstyr med, du skal jo betale litt selv også....

Men har du veldig lite penger i aap så kan du søke om bostøtte, du kan også søke om redusert barnehageregning direkte til kommunen. Siden du ikke får dekket barnehage fordi du går hjemme og ikke er i tiltak kan du også velge å ha bare halv plass i barnehagen.

Skrevet

Det er ikke sånn det fungerer, man får barnetrygd for ett barn mer enn man har. Så det er bare de med ett barn som får dobbel barnetrygt. De som har to eller flere barn får en barnetrygd ekstra.

Skrevet

tydelig at du ikke er alene med barn...

man får bare en ekstra barnetrygd, uansett hvor mange barn man måtte ha.

Skrevet

Ok.beklager visste ikke dette,men når hun får bidrag å nesten 4000 i barnetrygd i mnd,så burde vel dette holde?

Skrevet

er det virkelig sant?

Du får jo 4000 i barnetrygd, du får bidrag for 3 barn og du får forsørgertillegg på aap, det bør dekke opp for at du ikke lenger har noen mann å dele utgiftene til klær og utstyr med, du skal jo betale litt selv også....

Men har du veldig lite penger i aap så kan du søke om bostøtte, du kan også søke om redusert barnehageregning direkte til kommunen. Siden du ikke får dekket barnehage fordi du går hjemme og ikke er i tiltak kan du også velge å ha bare halv plass i barnehagen.

nå sier jeg ikke at jeg går på aap...

og hva mener du med at jeg må "betale litt selv også"? Av det jeg får inn går jo mesteparten til ungene. jeg setter da de lenge før meg selv. OS en er min inntekt nå, så hvis jeg bruker av de pengene må det jo være de pengene som kommer fra meg, da jeg ikke har mulighet til å jobbe akkurat nå pga sykdom.

Men, for min del er det heldigvis ikke et stort problem,da far hjelper til med noen ting utenom uansett. Jeg betaler mesteparten selv da. Jeg kan ikke ha halv plass i bhg pga far trenger bhg plassen når han har barna..

Skrevet

Ok.beklager visste ikke dette,men når hun får bidrag å nesten 4000 i barnetrygd i mnd,så burde vel dette holde?

du har visst alt under kontroll du ;)

Hva tror du det koster å leie en plass med tre barn?

Hva tror du det koster å ha tre barn på aktiviteter?

Hva tror du det koster å fø tre barn? Kle tre barn med godt uttertøy og ull? Sørge for sykler og ski? og alt det andre som barn i Norge "må" ha?

Siden du syntes JEG får nok... hehe... jeg håper for din del du aldri kommer i mine sko ;)

Skrevet

Jeg har 3 barn selv,så jeg vet hva det innebærer og hva det koster å ha barn,men jeg sier at du kan ikke forvente at bidraget du får i fra far og barnetrygden skal dekke alt.

Skrevet

Mannen min har ansvar for sine barn. Siden mor har fått nytt barn og lever på overgangsstønad, så er hun ikke vidragspliktig... far jobber (dum som han er... *ironi*), så han får 720 kr pr barn i bidragsforskudd. Eldste er for stor, men minste har plass på sfo. Noe far ikke får støtte til, siden vi er gift

Dvs. Det bidragsforskuddet han får for begge, dekker ikke mer enn halve sfo for minste.. alle klær, aktiviteter, bursdager osv osv må han betale av sin lønn. Eneste mor gjør, er rett og slett å stjele de klærne vi kjøper til barna :/ har tom sett klær jeg har kjøp til de, til salgs på fb...

Rettferdig?? Nei, men sånn er livet

Jeg lever på aap, så det er ikke akkurat overskudd i huset her

Anonymous poster hash: 26e29...a6a

Skrevet

Hva tror du det koster å fø tre barn? Kle tre barn med godt uttertøy og ull? Sørge for sykler og ski? og alt det andre som barn i Norge "må" ha?

Siden du syntes JEG får nok... hehe... jeg håper for din del du aldri kommer i mine sko ;)

Sikkert en som bare har ett barn selv, gjerne på under 2-3 år.

Anonymous poster hash: 02694...cd8

Skrevet

Nå har jo far også endel av de utgiftene når barnet er der. Og mener du virkelig at det du ramser opp, som er utgifter far ikke har, blir over det du får i bidrag og trygd hver mnd?

Er det rett at far skal straffes for at mor jobber lite eller ingenting? Han betaler opptil ganske mange tusen av lønna si hver eneste mnd og da er det rimelig surt å bli bedt om å kjøpe klær og betale medlemsskap og div også.

Forøvrig svarte sikkert den over deg til hi, men svaret gjelder vel antakelig deg også ja, og alle som er enslige som mottar trygd og bidrag.

Skrevet

Men du er jo voksen og valgte skoene selv, eller?

Man skal ikke tjene på å ha barn, de koster. Det vet de fleste voksne før man får barn. Vi vet også at forhold kan ta slutt og at livet kan forandre seg i ulike retninger. Antageligvis har du selv også valgt hovedomsorgen. Men evner du ikke det, tross den støtten staten Norge gir deg (tenk hvis du hadde bodd i et annet land..), så bør du vurdere om det er far som skal ha hovedomsorgen.

Ja, jeg er litt lei av alle trådene om "stakkars meg, jeg får såååå lite penger for å ha barna"..

Anonymous poster hash: 26905...03b

Skrevet

Barnebidraget skal vel dekke diverse utgifter til barna. Mat, klær, fritidsaktiviteter osv. Du velger jo selv hva det skal brukes til. Er det slik at far tjener såpass dårlig at du får veldig lite i bidrag, så er det dessverre bare slik situasjonen er. Da må man bare tilpasse livstilen, jeg vet det høres hardt ut.

Jeg er blitt alene, med to barn, og vi bor i leiligheten vi hadde når vi bodde sammen alle fire.

Det vil si at jeg har alle utgifter til husleie, strøm, tv, internett, forsikring osv, som vi tidligere hadde to inntekter til å dele (eller jeg betalte alt da også, men så betalte han mat og bensin og litt klær og småplukk). Jeg synes selv jeg har en ganske bra lønn til min yrkesgruppe, men den dekker likevel ikke stort mer enn alle faste utgifter. Spiser fra fryser og kjøper på tilbud for tiden. Venter på at faren skal melde flytting slik at jeg kan få søke om en ekstra barnetrygd og stønad til barnepass. Da blir det litt bedre, men jeg kommer ikke til å leve luksuriøst akkurat.

Men det er mitt valg å fortsette å bo her vi bor, jeg gjør det fordi barna har hatt det vanskelig, og jeg ønsker ikke at de skal måtte bytte barnehage nå. Neste år flytter jeg sannsynligvis 100 mil nordover, tilbake til familien min, og da vil jeg selvfølgelig velge en husleie jeg har råd til. Hadde vi flyttet innad i kommunen nå, hadde jeg fått masse ekstrautgifter på selve flyttingen, jeg hadde fått lengre reisevei til jobben osv. Så akkurat nå er det best for oss å bo her vi bor, og så får jeg kanskje det litt bedre økonomisk neste år. Men å flytte til en billigere plass å bo er jo da en av de beste måtene å få bedre økonomi på, selv om det ikke er bare bare det heller.

Anonymous poster hash: 86368...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...