Gå til innhold

Fjerning av mandler i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du fjernet mandler i voksen alder? Er det like fryktelig vondt som det sies?

Anonymous poster hash: 9666c...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det da eg var 22. Det var helt grusomt vondt. Gikk ned 8 kg på to uker, klarte ikke spise noenting - knapt få i meg vann.

Anonymous poster hash: a4302...9c2
Skrevet

Jeg fjernet mine da jeg var 21. Det var vondt i utgangspunktet, og fikk betennelse i operasjonssåret. Så i mitt tilfelle var det verre enn antatt.

Anonymous poster hash: 7cb1e...3f7

Skrevet

Samme her, infeksjon i etterkant, sengeliggende (!!!) i 4 uker, gikk ned nesten 10 kg. Måtte sitte halvveis for å sove om natta. Grusomt vondt.. Var kanskje ikke dette du ville høre men..

Anonymous poster hash: 621ad...e46

Skrevet

fjernet når jeg var 20 ingen problemer i hele tatt vondt / sår som man altid får  men med mye is gikk det veldig fint 

Anonymous poster hash: 8defd...648
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tok de når jeg var 17 og det var helt jævlig. Fikk streptokokker i såret og var sengeliggende i 3 uker. Drakk vann og dytta opp voltaren stikkpiller døgnet rundt. Sorry ;)

Skrevet

Veldig vondt. Klarte ikke svelge på lang tid. Tåler ikke NSAIDS, så brukte Paralgin Forte, og det virker i grunn dårligere på slik smerte. Jeg syntes også det var veldig ekkelt med smak/lukt og "flassingen" i halsen :/ 

Jeg var 36 år :)

Anonymous poster hash: 56954...a6e
Skrevet

Herregud.... Har fått time til dette om 3 uker.

Jeg har 2 barn. Tenker på hvordan jeg kan ta vare på de i etterkant...

Hi

Skrevet

Jeg var 17 år, var ikke ille syns jeg. Hadde massiv infeksjon i de før jeg ble operert, med kjevelås, byller og ja... Dagen etter operasjon spiste jeg brødskive. Har nesten ikke vært syk i ettertid og det er 10 år siden jeg ble operert.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 58fd0...df6
Skrevet (endret)

Gjorde dette for 3 uker siden. Er 30.

Skal ikke lyve om at det ikke er vondt, men det var ikke dødelig vondt. Hadde glatt gjort det igjen om det var det eller leve med dritt mandlene igjen!

Du får masse smertestillende og voltaren hjelper best.

Spiste pære is og kald suppe de første to-tre dagene. Og sjokoladepudding.

Spiste som normalt etter 1 uka. (Kald middag og brød uten skorpe) til uke 2 er over.

Ingen blødning. Merket heller ikke noe til den såkalte ruren eller smaken.

Litt ekkelt å ligge på rygg de første to ukene. Men det går over.

Bare ha barnevakt den første uka eller at mannen tar seg av. Sov mye. Og drikk masse vann hele tiden. Viktig!

Det går nok helt fint skal du se :)

Endret av Piu
Skrevet

Barna går på skole og i barnehage. Jeg leverer og henter pga mannen drar tidlig og kommer sent fra jobb. Er det så ille at han må ha fri for å være hjemme?

Har googlet dette og må si det virker som de fleste har hatt grusomme smerter lenge...

Takk.

Hi

Skrevet

Hadde nok måttet ha hjelp, du skal jo absolutt ikke få høy puls i to uker etter operasjon, da kan du blø hjel. Ikke for å skremme altså. Men mannen din må trå til.

Anonymous poster hash: 58fd0...df6
Skrevet

Verste du gjør er å Google. Selvsagt er det mer skrekkhistorier enn greie historier ;) Gjorde det samme selv.

Ja, du kan ikke kjøre på de medisinene du får. Samt at jeg regner med at du blir sliten og trøtt og trenger mye hvile den første uka. Det er et inngrep du skal igjena.. Ikke bare trekke en visdomstann ;)

Min mann startet litt seinere de dagene vi ikke hadde barnevakt slik at han kunne kjøre småen i bhg. Jeg hadde aldri greid å ta meg av han den første uka. Man skal ikke løfte eller styre for mye pga blødningsfare

Skrevet

Fjernet de i en alder av 35, det gikk egentlig bra frem til jeg fikk infeksjon. 4 uker gikk det før jeg klarte å svelge uten at det gjorde vondt. Det kan vel beskrives som en helvetes halsbetennelse.

Anonymous poster hash: 660bb...bc0

Skrevet

Jg fjerna mine dagen før nyttårs aften for to år siden,var da 27år.. Ikke noe særlig smerter her,spiste til og med kalkun på nyttårsaften ;) litt hoven og øm de første dagen. Var mere plaga med smerter alle gangene jg hadde streptokokker faktisk..

Samboer var hjemme hele tiden her da pga pappa permisjon. Mn kan ikke huske at jg tok meg noe mindre av ungene pga operasjonen..

Skrevet (endret)

Jeg fjernet mine i mars. Iiiingen problem! Spiste sørlandschips rett etter operasjonen (!), deretter tre kakestykker, to grovskiver med eggerøre og en røyk. Går sååå fint, atte! Har selv to barn på ett og to år, men klarte fint å ha den minste hjemme og levere den eldste i bhg.

De verste dagene for meg var 7-9, da levde jeg på nutrishakes. Jeg spiste aldri is, for jeg likte ikke noe som var for kaldt eller for varmt. Husker jeg tok et glass saft noen sekunder i mikroen for å slippe det kalde i halsen, haha!

Bare husk å ta de smertestillende du skal, og ta ny dose før den forrige går ut, da slipper du det største ubehaget.

Lykke til! Går heelt fint!

Endret av LME1001
Skrevet

Det var veldig vondt i ganske nøyaktig to uker.

Du må ta forholdsvis sterke smertestillende, jeg husker at jeg sov mye av tiden, i hvertfall i begynnelsen. Husk at du trolig vil være ganske omtåket. Tror nok mannen din bør regne med å hente og bringe, i hvertfall første uka. Kan han ikke jobbe kortere dager, evt?

Jeg hadde ingen komplikasjoner etter operasjonen, men ble skikkelig dårlig i magen (kramper og diaré) av den ene smertestillende, husker ikke hvilken.

Skrevet

Jeg fjernet de da jeg var 28 år.

Helt greit. De sa jeg burde ta smertestillende som anbefalt, og jeg gjorde det, men trappet ned etter en uke. Da ble det vondere, og måtte øke igjen.

Så fjern mandlene, ta smertestillende som anbefalt i 14 dager. Dette går nok bra ja! :)

Jeg gikk ikke ned i vekt. Spiste yoghurt og supper i begynnelsen.

Kunne fjernet mandlene flere dager på rad, for meg var det mere smerter med halsbetennelse.

Anonymous poster hash: 81579...820

Skrevet

Det er veldig stor forskjell på om mandlene blir fjernet med kniv eller laser.

Anonymous poster hash: 49ae3...875

Skrevet

Takk for at dere deler opplevelsene rundt dette.

Mannen har lang vei til jobb, så han drar kl 5 og er hjemme kl 18.

Hva avgjør om de fjernes med kniv eller laser?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...