Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Mitt barn på to år har fått påvist melke allergi ved blodprøve. Er det noen som enkelt kan forklare forskjellen på melkeprotein og laktose? Dette er helt nytt for meg. Anonymous poster hash: ee719...fe1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Hvor fikk du påvist det? Jeg lurer, for sykehuset jeg er tilknyttet til vil ikke ta den blodprøven, sier den er for dyr og at den uansett ikke gir sikre resultater. Hvis barnet ditt ikke tåler laktosen så finnes det laktosefrie melkeprodukter, og mange oster er også laktosefrie. Hvis det er melkeproteinet barnet ikke tåler så må det unngå absolutt alt av melkeprodukter! Anonymous poster hash: cc0cd...da8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Melkeallergi! Anonymous poster hash: b3258...629
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Hvor fikk du påvist det? Jeg lurer, for sykehuset jeg er tilknyttet til vil ikke ta den blodprøven, sier den er for dyr og at den uansett ikke gir sikre resultater. Hvis barnet ditt ikke tåler laktosen så finnes det laktosefrie melkeprodukter, og mange oster er også laktosefrie. Hvis det er melkeproteinet barnet ikke tåler så må det unngå absolutt alt av melkeprodukter! Anonymous poster hash: cc0cd...da8 Fastlegen tok blodprøvene. Anonymous poster hash: ee719...fe1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Laktose=melkesukker. Dette kan spaltes ut av melkepriduktet. Melkeprotein=melk, dvs alle melkeprodukter fra ku Anonymous poster hash: 12f3e...a3a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Melkeprotein er som sagt alle melkeprodukter. Min ene datter tålte ikke melk før hun var rundt 2 år. Hun fikk MASSE eksem, magevondt, diare og surklete pust/hoste. Hun fikk eksem bare av dråper melk på huden rundt 1 årsalderen. Men hun vokste det utrolig nok av seg, og etter toårsalderen fungerte syrnede produkter og melk i mat. Nå kan hun drikke mindre mengder melk- Fastlegen bør henvise til spesialist, for dersom barnet er to år så må hun få melkeerstatning som man får på apoteket, det får du på resept. Så små barn bør ikke drikke soyamelk/havremelk/ rismelk - det er for næringsfattig. Men man kan bruke det i mat. Det er ganske komplisert å ernære små barn uten melkeprodukter, og derfor ammet jeg til vår til hun var over 2 år. (Og spiste minimalt med melkeprodukter selv) Det er en ganske stor overgang, det er mange produkter som inneholder melkeproteiner. Men når man har komt inn i det så går det greit. Jeg brukte havremelk i bakverk/vafler osv og ellers mye kokosmelk. Mye smaker liker godt, noe smaker ikke fult så bra........ Dere bør til spesialist for ernæringsråd. Anonymous poster hash: 62dcf...bdc
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 Hvor fikk du påvist det? Jeg lurer, for sykehuset jeg er tilknyttet til vil ikke ta den blodprøven, sier den er for dyr og at den uansett ikke gir sikre resultater. Hvis barnet ditt ikke tåler laktosen så finnes det laktosefrie melkeprodukter, og mange oster er også laktosefrie. Hvis det er melkeproteinet barnet ikke tåler så må det unngå absolutt alt av melkeprodukter! Anonymous poster hash: cc0cd...da8 Fastlegen tok blodprøvene. Anonymous poster hash: ee719...fe1 Ble det da testet også for melkeprotein eller bare laktose? Anonymous poster hash: cc0cd...da8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #8 Skrevet 18. mai 2015 Mitt barn på to år har fått påvist melke allergi ved blodprøve. Er det noen som enkelt kan forklare forskjellen på melkeprotein og laktose? Dette er helt nytt for meg. Anonymous poster hash: ee719...fe1 Dersom det er melkeallergi er det proteinet man er allergisk mot. Laktose, som er melkesukker er man intolerant mot. Det kan ikke påvises ved blodprøve. Ved melkeallergi må alt av melkeprodukter kuttes ut - også laktosefrie. Det er ikke noe stort ernæringsmessig problem å kutte ut melk i kosten. Man får en helt grei kost med erstatningsprodukter. Det anbefales melkeerstatning på resept til minst 3 års alder, og ellers tilskudd av kalsium. Det vil kreve en del jobb for deg i begynnelsen og lese på alle matvarer, men etterhvert lærer du deg hvilke pølser, leverpostei og kjeks som er uten melk og da vil alt gå seg til. Lykke til! Anonymous poster hash: 3b2aa...78a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #9 Skrevet 18. mai 2015 Det er ikke noe stort ernæringsmessig problem å kutte ut melk i kosten. Man får en helt grei kost med erstatningsprodukter. Det anbefales melkeerstatning på resept til minst 3 års alder, og ellers tilskudd av kalsium. Det kan faktisk vere et "stor ernæringsmessig problem" når det er snakk om en 2-åring. Det anbefales ikke bare melkeerstatning på resept, det må du ha. Problemet er å få barnet til å drikke det, det er ikke alltid like enkelt fordi det ikke smaker som vanlig melk. Kanskje må man til og med blande ut med melk i begynnelsen. Man skal ALDRI kutte ut alle melkeprodukter over tid uten at det er i samråd med spesialist. Barn som ikke kan spise melkeprodukter bli feks i gjennomsnitt lavere enn andre barn. Det er altså en forskjell i ernæringen som gjør at barnet ikke vokser like mye - nettopp fordi ernæringen ikke blir like god. Til og med når man får melkeerstatning. Og da er man ganske naiv om man tror at høyden er det eneste som kan bli påvirket. Poenget mitt er at man ikke skal bagatellisere at det "ikke er noe problem" å kutte melkeprodukter - fordi mange er truende til å styre med sånt på egen hånd. Man kutter bare melkeprodukter på barn over tid i samråd med lege! Og da snakker man spesialist og ikke fastlegen. Anonymous poster hash: 62dcf...bdc
Elina Skrevet 18. mai 2015 #10 Skrevet 18. mai 2015 Mine har det. Heldigvis så er jeg veganer så viste godt at melk ikke var noen nødvendighet. Jeg er selv alergisk og vet godt hvor dårlig jeg kan bli av å få i meg melk Jeg har unngått alt av melk i 3 1/2 år nå og får jeg litt i meg uten å vite det så merker jeg det ganske kjapt. Ungene er også alergiske men det virker som de tåler mer enn meg, da de ikke alltid blir dårlig om de får i seg noe med litt melk i. Ikke det at vi gir dem noe men det er fort gjort at familien gjør det og da blir det dårlige, men noen ganger så har det gått OK. Så frustrerende når familien ikke klarer å forstå hva melkeprodukter er De kan si ting som -Nei, det er da ikke melk i kun yoghurt! SÅ frustrerende! Har ikke tall på hvor mange ganger vi har sakt ifra, skulle tro de har kollektiv demens. Har begynt å ha med oss ting når vi drar på besøk, slik at vi vet hva de får i seg. Lykke til, håper din familie skjønner det litt lettere. De har foresten det meste i melkefri form om det er pisket krem eller soya/mandel/ris melk, ost (ikke veldig god), kremost og selvfølgelig yoghurt. Så det er egentlig veldig lett å holde seg melkefri
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #11 Skrevet 19. mai 2015 Vår toåring har melkeallergi, hatt fra hun var spedbarn. Det går veldig greit, selv om vi ikke i utgangspunktet er spesielt flinke til å lage mat fra grunn av etc. Du må få resept på melkefri morsmelkerstatning. Denne må du få fra spesialist for å få det gratis (det er DYRT). Mens du eventuelt venter på spesialisttime for å få den, må du få resept fra fastlegen og fremvise den mens du legger ut og sparer på kvitteringene, da får du det refundert (NB: det er krav om resept for å få tilbake penger). Det finnes flere typer slik morsmelkerstatning. Den vanligste er Nutramigen, som vårt barn får, men den smaker og lukter helt grusomt og er bortimot umulig å tilvenne barn som skal begynne med den når de er så store som ditt. Jeg anbefaler at dere prøver Neocate, den smaker mye bedre. Det finnes også en type som heter Pepcate, som kan brukes som erstatning i matlaging. Ellers inneholder veldig mange ting melk. Dere må unngå alt som inneholder melk, melkepulver, smør, fløte, ost, myse osv. Det er likevel ikke vanskelig når man blir vant til det. Hun kan få soyayoghurt, den er god og finnes på dagligvarebutikken. Dere kan bruke havre-, kokos-, ris-, soya- eller mandelmelk, det finnes også erstatninger for fløte, smøreost, vaniljesaus, gulost etc. Mye av dette finnes i vanlige dagligvarebutikker, en del finner du på helsekostbutikker. Om du bor i nærheten av svenskegrensa, har de en del bedre utvalg på mange svenske dagligvarebutikker enn norske. Mandelmelk er gjerne den som er best på smak. Det går an å erstatte det aller meste, f.eks kan man koke risgrøt som smaker kjempegodt på en blanding av kokos- og rismelk. Vær obs på at en del ting man ikke tenker over inneholder melk. Bl.a en del sorter leverpostei, en del brød, mange sauser og ferdigmattyper. Venn deg til å lese på etikettene først som sist. Oppfølging av barnelege er kjekt, og gjerne også en time eller to hos ernæringsfysiolog for en introduksjon til melkefritt kosthold. Lykke til! Det kan være litt overveldende og slitsomt til å begynne med, men det blir fort en vane. Anonymous poster hash: 7857a...8a5
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #12 Skrevet 19. mai 2015 Skal du melke allergien? Det heter melkeallergi Anonymous poster hash: 59976...7de
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #13 Skrevet 19. mai 2015 Skal du melke allergien? Det heter melkeallergi Anonymous poster hash: 59976...7de Hahaha, du sitter på dib klokken kvart på fire om natten for å påpeke at det heter melkeallergi. Du er søt, da! Anonymous poster hash: 7857a...8a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå