Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Hvordan ville du snakket til ditt barn om du fant ut at h*n mobbet andre? Hvordan ville du forhindret at h*n fortsatte? Anonymous poster hash: 21d63...9bd
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Ville hvertfall begynt med å prate med barnet, for å høre om det var noe som plaget h*n også gjøre det helt klinkende klart at det absolutt ikke er greit å plage andre uansett hvordan man har det selv. Dersom det vedvarer hadde jeg fratatt h*n goder. Og til slutt barnepsykolog. Anonymous poster hash: d6d08...c0b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Min erfaring fra barneverntjenesten og BUP er at i de fleste tilfeller må man jobbe med foreldrene og med omsorgssituasjonen i hjemmet hos barn som mobber. Utagering, agressjon og mobbing er ofte symptomer på noe. "Noe" er ofte hjemme- og omsorgssituasjonen til barnet. Da nytter det ikke å skulle fikse barnet, men man må se på de voksne rundt barnet og hvilken omsorg barnet får. Det er også ofte utfordringen: De voksne ser ikke sin rolle, sine feil og mangler. Bare barnet blir fikset så blir alt bra, men det er svært sjelden at det fungerer slik. Anonymous poster hash: 1b4a4...0cc
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Min erfaring fra barneverntjenesten og BUP er at i de fleste tilfeller må man jobbe med foreldrene og med omsorgssituasjonen i hjemmet hos barn som mobber. Utagering, agressjon og mobbing er ofte symptomer på noe. "Noe" er ofte hjemme- og omsorgssituasjonen til barnet. Da nytter det ikke å skulle fikse barnet, men man må se på de voksne rundt barnet og hvilken omsorg barnet får. Det er også ofte utfordringen: De voksne ser ikke sin rolle, sine feil og mangler. Bare barnet blir fikset så blir alt bra, men det er svært sjelden at det fungerer slik. Anonymous poster hash: 1b4a4...0cc Joda,noen ganger er det et symptom på "noe", men "noe" trenger ikke være hjemmesituasjonen. Det kan også være problemer på skolen, på fritidsaktiviteter el.l. Hvis barnet mitt mobbet ville jeg i første omgang satt meg ned og snakket grundig om det. Hvordan har barnet det, hjemme,på skolen og på fritidsaktiviteter? Vet barnet hvorfor det mobber? Hva tenker barnet selv om at det mobber? Hvordan tror barnet det/de barna som blir mobbet har det? Hvordan ville barnet like om det var det selv som ble mobbet? Samtidig som jeg prøvde å skape en åpen dialog ville jeg gjort det klinkende klart at mobbing ikke var akseptabelt, og at jeg forventet at mobbingen stoppet umiddelbart,og at barnet skulle unnskylde seg ovenfor den/de som ble mobbet. Hvordan jeg ville handlet i etterkant av denne samtalen kommer an på hvordan barnet reagerte i løpet av samtalen. Dersom barnet forteller om noe som er galt, ville jeg selvsagt tat tak i det, parallelt med videre jobbing mot mobbingen. Dersom barnet ga uttrykk for å forstå at dette er galt, og å angre på mobbingen, ville jeg reagert noe mildere enn hvis barnet ikke viste anger.Uansett ville jeg sørget for at både barnet/barna som ble mobbet,og deres foreldre, hadde mitt telefonnummer, og kunne ringe meg hvis det skjedde noe mer. Hvis barnet hadde angret og lovet å slutte hadde jeg, i første omgang, ikke gjort noe mer enn samtale og utlevering av mitt nummer, men jeg hadde selvsagt sørget for å sjekke, både med skolen og de andre foreldrene, for være sikker på at dette faktisk stoppet. Hvis barnet ikke angret, eller hvis det ga uttrykk for anger men likevel fortsatte å mobbe, ville jeg måtte begynne ågi barnet kraftige reaksjoner. Skjer mobbingen på vei til og fra skolen? Javel, da får du faktisk ikke gå alene, da må jeg gå med deg. Skjer det i friminuttene? Da må jeg ta en samtale med skolen. Har de mulighet til å sette en voksen på mitt barn hvert friminutt en periode, for å passe på? Kan barnet eventuelt holdes inne i friminuttene, eller få begrensinger i forhold til hvilke del av utearealene som er tillat(i.e. får bare lov å være på de delene der lærerne har best oversikt og kontroll). Skjer det på sfo? Har sfo mulighet til å sette inn tiltak? Hvis ikke, beklager, null mer sfo. Alene hjemme sa du? Nei slett ikke,jeg belønner da ikke dårlig adferd. Du kan ta bussen til jobben min, også kan du få sitte her med skolearbeid til jeg er ferdig på jobb. Anonymous poster hash: c1d9c...d1b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Først funnet ut årsaken til at barnet mobber. Bytter skole i verste fall! Håper aldri at mitt barn mobber noen, huff! Anonymous poster hash: aef33...fde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå