Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 hvordan ble de ved graviditet? Etter graviditet? Anonymous poster hash: 80e80...42a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Dette er nok veldig individuelt. Og det kommer selvsagt an på hvor langt sykdommen har utviklet seg og alder ved svangerskap. Hun jeg kjenner med ms fikk sine barn mens hun var mellom 20-30. Hun opplevde bedring i svangerskapene, men at sykdommen falt tilbake til der den var før svangerskapet etter fødsel. Hun fikk ms-diagnosen allerede som 17-åring og sykdommen var ikke fremtredende før i 50-års alderen. Hun døde da hun var 82 år. MS er en komplisert sykdom, og det er store individuelle forskjeller. Også ved svangerskap. Har du MS? Hvorfor spør du om dette? Dersom du mistenker at du har MS kan jeg berolige deg med at mange revmatikere opplever bedring under svangerskap. Jeg er selv revmatiker og hadde f. eks ingen muskelsmerter i svangerskapene mine. Anonymous poster hash: 686a9...ca9
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Graviditet null problem. Etter graviditet null problem. Plutselig etter de ble større barn aktiv sykdom, som etter et par år stoppet opp igjen, så kom tilbake igjen og stoppet opp. Vært stabil lenge igjen nå. Har vært syk i nesten 15 år. Anonymous poster hash: 6f494...8a1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Har MS. Hatt det i 22 år. Fine graviditeter. Anonymous poster hash: c5152...6f3
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Dette er nok veldig individuelt. Og det kommer selvsagt an på hvor langt sykdommen har utviklet seg og alder ved svangerskap. Hun jeg kjenner med ms fikk sine barn mens hun var mellom 20-30. Hun opplevde bedring i svangerskapene, men at sykdommen falt tilbake til der den var før svangerskapet etter fødsel. Hun fikk ms-diagnosen allerede som 17-åring og sykdommen var ikke fremtredende før i 50-års alderen. Hun døde da hun var 82 år. MS er en komplisert sykdom, og det er store individuelle forskjeller. Også ved svangerskap. Har du MS? Hvorfor spør du om dette? Dersom du mistenker at du har MS kan jeg berolige deg med at mange revmatikere opplever bedring under svangerskap. Jeg er selv revmatiker og hadde f. eks ingen muskelsmerter i svangerskapene mine. Anonymous poster hash: 686a9...ca9 MS er vel ingen revmatisk sykdom. Anonymous poster hash: 5d979...ff7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Dette er nok veldig individuelt. Og det kommer selvsagt an på hvor langt sykdommen har utviklet seg og alder ved svangerskap. Hun jeg kjenner med ms fikk sine barn mens hun var mellom 20-30. Hun opplevde bedring i svangerskapene, men at sykdommen falt tilbake til der den var før svangerskapet etter fødsel. Hun fikk ms-diagnosen allerede som 17-åring og sykdommen var ikke fremtredende før i 50-års alderen. Hun døde da hun var 82 år. MS er en komplisert sykdom, og det er store individuelle forskjeller. Også ved svangerskap. Har du MS? Hvorfor spør du om dette? Dersom du mistenker at du har MS kan jeg berolige deg med at mange revmatikere opplever bedring under svangerskap. Jeg er selv revmatiker og hadde f. eks ingen muskelsmerter i svangerskapene mine. Anonymous poster hash: 686a9...ca9 MS er vel ingen revmatisk sykdom. Anonymous poster hash: 5d979...ff7 Nei, MS er en nevrologisk sykdom. Anonymous poster hash: 686a9...ca9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 Ja, kjenner folk m ms, men bare menn🙈 Anonymous poster hash: a932e...46d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #8 Skrevet 18. mai 2015 Jeg har ms. Under graviditet gikk symptomene og sykdommen nesten bort hos meg. Etter første barn fikk jeg attakker ca 4 måneder etter fødsel. Da fikk jeg også diagnosen. Etter dette fikk jeg ett til barn. Var helt fin under graviditet. Etter 1 år fikk jeg et attakk igjen etter fødsel. Dette har gått helt bort nå og jeg har begynt på medisin. Du kan ikke gå på medisin når du er gravid eller ammer. Det er vanlig med tilbakefall og nye attakker ca 3 mnd etter fødsel. Jeg var oppmerksom på at jeg måtte sove nok. Jeg fikk heldigvis et barn som sov hele natta, bare ammet og sov igjen. Vi var enige om at det var viktig for meg å sove før barnet kom, så pappan var forberedt på at mer falt på ham. Jeg ville også ha lengst mulig permisjon slik at jeg fikk kommet meg skikkelig etter fødselen. Da jeg fikk diagnosen var jeg nok litt i sjokk. Hele livet ble plutselig helt annerledes enn det jeg hadde sett for meg og tenkte mye på om jeg skulle tørre å få et barn til. MS er heldigvis ikke en sykdom som gjør at man ikke kan få barn. Men det er viktig å sove og generelt ikke stresse. Med første stresset jeg mye og barnet hadde kolikk, så jeg sov ikke så mye heller. Tror det var ganske utlagsgivende. Nevrologen min sier at jeg skal prøve å glemme at jeg har denne diagnosen og leve et helt vanlig liv. Sykdommen skal hun bry seg om, sier hun. Og siden jeg har et rolig sykdomsforløp er det ganske greit. MS i dag er jo noe helt annet enn tidligere. Det er ikke noe dødsdom eller forespeiling om 100% ufør og bevegelseshemmet. Jeg har tro på at nevrologene kan mye om sykdommen i dag og at medisinene bare blir bedre og bedre. Det forskes utrolig mye på dette (skulle bare mangle med de lønnsomme medisinene), så jeg tror at behandlingen blir så bra at man kan leve nesten som normalt... Anonymous poster hash: a85ca...39b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå