Gå til innhold

Hjelp ift mat/kosthold som gir energi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei - trenger litt hjelp her!

Mammaen min på 50 sliter veldig med energinivået og legen konstaterer bare med "slitenhetssyndrom"... Hun er på jobb og gjør det hun "må", men feks. å være med på kino eller ut å spise en kveld blir for mye... Hun spiser små-normale måltider 4-5 ganger pr. dag, samt går 1-2 turer pr. dag da hun har hund...

Kosholdet hennes inneholder MYE karbo!! Brød, brød, brød(det er i det minste grovt)... Hun spiser heller brød enn middag... Frukt og grønt er det dessverre dårlig med...

Jeg sa at jeg følte meg helt jævlig etter rask blodsukkerøkning i dag(kaker, is osv.), og ville bare legge meg. Hun sa hun føler det slik hver eneste dag, og fortalte at hun kan godt sove 10 timer hver natt + 1-3 timer på sofaen hver dag. Hun fungerer rett og slett ikke.

Prøvde å konfrontere henne litt på matfronten, og nå vil hun prøve. Jeg sa jeg har hørt mye bra om lavkarbo/grovkarbo, så kanskje hun burde prøve å kutte litt ned på brødmåltidene, og helle satse mer på rene råvarer som kjøtt og grønt...

Er det noen som har tips til måltider?!

Evt. andre måter å få opp energien hennes på? Det skal sies at hun har jobbet som nattevakt i nesten 20 år, så det kan også være det som ødelegger rytmen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dr. Hexeberg har noen gode bøker også med oppskrifter.

Og så er det en annen av en svenske (lege?) som jeg ikke husker navnet på som også er god.

Ta en kikk der.

Begynn med proteinbrød i steden for vanlig brød.

Bruk salat eller middagsrester til lunsj.

Lag middag daglig, bruk grønnsaker i steden for pasta, ris og poteter.

Vurder ev. å bytte lege siden legen hennes tydeligvis ikke kan noe om kosthold og ernæring da han ikke har tatt opp dette med din mor.

Anonymous poster hash: d02f7...9a5
Skrevet

Tusen takk! :)

Flere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...