Gå til innhold

Sniking i køen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som er veldig forsiktig av seg. Han følger reglene og er ikke så flink til å hevde sin rett. Nå på 17. mai måtte jeg stå i køen sammen med han for at han skulle få beholde sin plass. En ting er det at barn som er alene sniker. De kan bli for ivrige og ikke tenke på køen. En annen ting er det med foreldre som med den største selvfølge plasserer sine barn lagt fremme i køen. Dette resulterte i at flere foreldre så seg nødt til å stå i kø med sine barn for ellers kom de jo ikke viderer fremover. Ved først som snek sa jeg ingenting og håpet at dette var et enkelt tilfelle, men så begynte jeg å fortelle de som snek at køen startet lenger bak. Sa det hyggelig, men så av blikkene at jeg ble betraktet som en prippen og sur dust. De flyttet seg riktignok etterhvert og tok plass lengre bak i køen.

Jeg synes det er viktig at man står i kø og at alle får sin plass. Barn som min sønn må, om vi voksne ikke er der, stå mye lengre i kø da andre barn som ofte på sine foreldres initiativ, sniker i køen. Synes det blir vanligere og vanligere at foreldre ikke aksepterer køene om de er lange og smiter sine barn lengre frem.

 

Noen andre med lignende erfaringer?


Anonymous poster hash: 38993...9e0



Anonymous poster hash: 38993...9e0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres helt vanvittig it, og synes det er trist at foreldre lærer sine barn at det er greit å snike.

 

Anonymous poster hash: 86153...aa1

Skrevet

Jeg har også barn som står i kø på vanlig måte, mens andre barn får tur både 2-3 ganger før mine som følger reglene kommer frem. Noen foreldre er dessverre ikke like opptatt av å lære barna folkeskikk.. Irriterende, men en kommer ingen vei med slike foreldre for de ser det ikke selv uansett hvordan en prøver å nå inn til de..

 

Anonymous poster hash: 70e37...638

Skrevet

Jeg har også barn som står i kø på vanlig måte, mens andre barn får tur både 2-3 ganger før mine som følger reglene kommer frem. Noen foreldre er dessverre ikke like opptatt av å lære barna folkeskikk.. Irriterende, men en kommer ingen vei med slike foreldre for de ser det ikke selv uansett hvordan en prøver å nå inn til de..

 

Anonymous poster hash: 70e37...638

Skrevet

Åja. Har det på samme måte, og begge ungene er litt forsiktige av seg.

 

Er det barn som sniker, sier jeg fra hvor køen starter.

Det gjør jeg ofte til voksne også, alternativt sier halvhøyt til ungene at selv om noen sniker så må vi holde køen.

Skrevet

Hater sniking, det er så dårlig folkeskikk. Men opplever til stadighet at andre gjør det. Pleier å sende blikk eller si fra inderekte ved å kommentere mangelen på folkeskikk. 



Anonymous poster hash: d8b42...deb
Skrevet

Det verste er jo at det er ikke i bare vanlig kø folk sniker. Også plasser der man trekker kølapp. Opplevde det på legevakten på fredag. Måtte vente 20 minutter ekstra pga at to stykker snek seg inn uten kølapp

 

Anonymous poster hash: 32294...d9a

Skrevet

Godt det ikke bare er meg som reagerer. Synes også at dette skjer oftere og oftere. Vi ønsker jo ikke et samfunn der det er greit at noen sniker. Sniker mange blir det jo helt kaos. Synes det virker som om disse foreldrene ikke klarer/gidder å sette seg inn i konsekvensene av at de lærer barna å snike/bryte reglene. Jeg er overbevist om at de selv ikke ønsker et slikt samfunn, men at de ikke bryr seg om at de er med på å skape et. De skal liksom hele tiden være unntaket fra regelen. "I'm starting with the man in the mirrow" synger Michael Jackson. Tenk om folk kunne gått litt mer i seg selv.

 

HI 



Anonymous poster hash: 38993...9e0
Skrevet

Ja, enkelte folk eier ikke folkeskikk.

Man kan dessverre ikke forvente at ungene til sånne folk blir noe bedre..

 

Det verste jeg har opplevd en gang var på åpen dag på brannstasjonen, med laaaaaang kø for å få spyle med brannslangen.

En mor valset rett inn i køen ganske langt framme, rett foran oss som hadde stått i kø i sikkert 15-20 minutter, fordi hun kjente de som sto foran oss. Hun presset de to barna sine inn i køen og sa noe sånt som "stå her med XXX dere".

 

Med en sjokkert mine måtte jeg ganske enkelt bare påpeke at køen, den begynte heeeelt der bak, og at vi andre har ventet i lang tid for å komme så langt frem i køen.

 

Den frekke moren mer eller mindre røsket barna sine ut av køen igjen og sa "Høh, hvis det er sånn det skal være, så kan det bare være med hele greien. Kom unger, vi har ikke tid til dette".

 

Hun vinner nok aldri noen pris for årets mor, årets oppdrager eller årets forbilde, denne moren....

Skrevet

Gutten min opplevde det idag, hadde betalt for 2 pølser og sto i kø for å få de utlevert. Sto tålmodig og ventet og alle som hadde bestilt etter han fikk før noen sa fra om at han hadde ventet veldig lenge i køen.....og det var voksne folk som "snek" foran han (tror ikke de gjorde det med vilje, bare at de ikke så han som sto der og ventet).

Med tanke på at han har ADHD synes jeg han klarte seg riktig så bra ;)



Anonymous poster hash: 6b41d...550
Skrevet

Det verste er jo at det er ikke i bare vanlig kø folk sniker. Også plasser der man trekker kølapp. Opplevde det på legevakten på fredag. Måtte vente 20 minutter ekstra pga at to stykker snek seg inn uten kølapp

 

Anonymous poster hash: 32294...d9a

Legevakten har visse skader de prioriterer. Det kan ha vært dette som gjorde at de fikk komme inn før.

Ellers er jeg enig i at køsniking er en uting. Voksne folk som tror de er viktigere (?) og dermed må først i køen på buss/butikk/o.l. Jeg "liker" også å si ifra.

 

Anonymous poster hash: 3a3fc...fb4

Skrevet

 

Det verste er jo at det er ikke i bare vanlig kø folk sniker. Også plasser der man trekker kølapp. Opplevde det på legevakten på fredag. Måtte vente 20 minutter ekstra pga at to stykker snek seg inn uten kølapp

 

Anonymous poster hash: 32294...d9a

Legevakten har visse skader de prioriterer. Det kan ha vært dette som gjorde at de fikk komme inn før.

Ellers er jeg enig i at køsniking er en uting. Voksne folk som tror de er viktigere (?) og dermed må først i køen på buss/butikk/o.l. Jeg "liker" også å si ifra.

 

Anonymous poster hash: 3a3fc...fb4

Kan hende det var slik på ene personen. Men ikke damen som hoppet inn før meg. Hun fikk flere ganger beskjed om å trekke kølapp og vente på sin tur. Men hun nektet å høre. Mente sin sykdom var.mer akutt enn den var. Var influensa hun klaget på. Etter det var hun rimelig irritert over at hun ikke fikk komme inn med en gang.

 

 

 

Anonymous poster hash: 32294...d9a

Skrevet

Det verste er jo at det er ikke i bare vanlig kø folk sniker. Også plasser der man trekker kølapp. Opplevde det på legevakten på fredag. Måtte vente 20 minutter ekstra pga at to stykker snek seg inn uten kølapp

 

Anonymous poster hash: 32294...d9a

Ehhh.. Du vet at legevakten vurderer pas om hva som hadter medt? Kølappsystemet er for de som egentlig ikke er ø.hjelp.

Brystmertepas og potensielle livstruende sykdommer går forann. Uansett om du står forann i køen...

 

 

 

 

Ellers er jeg enig med at en bør lære barna sine køkultur!

 

Anonymous poster hash: cb4a0...5f3

Skrevet

Dårlig køskikk her i landet..ingen tvil om det!!

 

Anonymous poster hash: f2d57...e65

Skrevet

Når folk sniker i køen pleier jeg å si til barnet mitt at det ikke er alle som skjønner dette med køkultur, og at barnet bare får stå pent og følge reglene. Jeg sier det høyt nok til at de som sniker hører...

 

En gang sto jentungen i kø for å kjøpe is på et kjøpesenter. Så kom det ei eldre dame med barnebarna sine og begynte å bestille over hodet på jentungen min. Jeg sa til jenta "Du får bare vente litt til, for det er ikke alle som har lært at man ikke skal snike i køen, så selvom du har stått lenge i kø får damen bare få isen sin"....

Det rabla for dama, skjelte meg ut og mente hun ikke hadde sneket. Heldigvis så han i kassa at jenta mi hadde stått der og spurte hva hun skulle ha :)



Anonymous poster hash: 283bb...f0b
Skrevet

Når folk sniker i kø, være seg barn eller voksne ber jeg dem stelle seg bak i køen med en sånn tone de ikke tør annet. Jeg HATER at folk sniker. Det å stå å kommentere at folk sniker funker desverre kun på et fåtall snikere , klar tale funker! Og jada de synes jeg er bitch og akuratt da er jeg helt ok med å være det 😃

Skrevet

Er ikke så plaget med det her vi bor i grunn, eller kanskje bare jeg som har unger som vet å si i fra... Men på sydentur opplever jeg stadig pensjonister som sniker i køen -norske. Å være 70 år å snike forran barn i iskøen må da være toppen av lavmål :(

 

Anonymous poster hash: 40554...081

Skrevet

 

Det verste er jo at det er ikke i bare vanlig kø folk sniker. Også plasser der man trekker kølapp. Opplevde det på legevakten på fredag. Måtte vente 20 minutter ekstra pga at to stykker snek seg inn uten kølapp

 

Anonymous poster hash: 32294...d9a

Ehhh.. Du vet at legevakten vurderer pas om hva som hadter medt? Kølappsystemet er for de som egentlig ikke er ø.hjelp.

Brystmertepas og potensielle livstruende sykdommer går forann. Uansett om du står forann i køen...

 

 

 

 

Ellers er jeg enig med at en bør lære barna sine køkultur!

 

Anonymous poster hash: cb4a0...5f3

 

Hehe. Litt morsomt at du sier det. Jeg satt faktisk med brystsmerter og damen som snek før meg med sin influensa og stygge hoste var frekk.

Jeg ble faktisk innlagt og ligger her enda pga hjertet. Så sånn er det.

 

 

Anonymous poster hash: 32294...d9a

Skrevet

Tenk så mye mer avslappende og greit det hadde vært om folk stilte seg i køen og ventet til det var sin tur (når det ikke er alvorlig og akutt da). I trafikken hver dag ser jeg nestenulykker da biler kaster seg inn foran andre biler for å smite i køen. Andre biler ligger klistret i støtfangere til den foran slik at biler ikke skal smite og det skjer jo ikke så sjelden kollisjoner der. I kiosker der det er en disk ser jeg ofte folk stille seg i kø og så kommer der folk bare rett inn ved siden av dem og får betjening først. Når den opprinnelige køen ser dette fører til at det blir en mølje og barn som skal kjøpe snop kommer ikke frem for voksnes spisse albuer. Det er svært tydelig at det står barn der likevel lener de voksne seg over eller presser seg inn fra siden og skubber barna vekk. Alt dette for å få snop til seg selv eller sine barn. Det er ikke noe som blir utsolgt – de vil bare ikke vente på sin tur. 

 

PS God bedring til deg som er på sykehuset. Håper det går bedre med deg. 



Anonymous poster hash: 38993...9e0
Skrevet

Jeg har ofte opplevd at voksne folk er fæle til å snike i køen. De driter i om det er voksne eller barn dem durer forbi.

Min sønn på 10 år er flink til å ta hensyn til andre men vi har opplevd at han blir overkjørt av voksne som mener de har mer rett på å bli ekspedert enn et lite barn.

ofte hvis vi er på kafe vil han gjerne kjøpe kaker mens jeg må vente ved bordet. Fra bordet observerer jeg mye.

Noen ganger har det gått så langt at jeg har gått bort og spurt ekspeditøren om de virkelig ikke kan si fra til voksne mennesker at de får vente til barnet har fått handlet sitt for han er såpass stor at han vises over disken. Jeg har også spurt de som har overkjørt ungen hvorfor de har mere rett på hjelp enn barnet.

Eller rett og slett sagt til barnet mitt at du må bare unnskylde damen/mannen for h*n har ikke lært køkultur...

 

Anonymous poster hash: 3a266...53a

Skrevet

Jeg har ofte opplevd at voksne folk er fæle til å snike i køen. De driter i om det er voksne eller barn dem durer forbi.

Min sønn på 10 år er flink til å ta hensyn til andre men vi har opplevd at han blir overkjørt av voksne som mener de har mer rett på å bli ekspedert enn et lite barn.

ofte hvis vi er på kafe vil han gjerne kjøpe kaker mens jeg må vente ved bordet. Fra bordet observerer jeg mye.

Noen ganger har det gått så langt at jeg har gått bort og spurt ekspeditøren om de virkelig ikke kan si fra til voksne mennesker at de får vente til barnet har fått handlet sitt for han er såpass stor at han vises over disken. Jeg har også spurt de som har overkjørt ungen hvorfor de har mere rett på hjelp enn barnet.

Eller rett og slett sagt til barnet mitt at du må bare unnskylde damen/mannen for h*n har ikke lært køkultur...

 

Anonymous poster hash: 3a266...53a

 

Og hva svarer de voksne/de bak disken da?

 

Anonymous poster hash: 86153...aa1

Skrevet

Vil tro at de fleste som smiter foran et barn ikke hadde likt det om det var deres eget barn som ble forbigått. De hadde heller ikke akseptert at andre smiter foran dem. Synes det er nesten fasinerende når jeg hører andre si hvor mye de hater de som smiter for så å se de groveste eksempler på hvordan de selv smiter noen dager senere...



Anonymous poster hash: 38993...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...