Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Jeg har lyst at min sjuåring skal få et kjeledyr, men vet ikke helt hva som er et fint dyr for en sjuåring. Jeg har selv vokst opp med katter men slik vi bor nå vil jeg ikke ha katt. Det er nært vei så da blir det vanskelig å ha de ute. Hund har vi ikke mulighet til siden den ville vært alene på dagtid. Når jeg tenker på det er det kanskje bedre å vente til hun er større..? Hva slags kjeledyr har deres barn? Anonymous poster hash: ccd8f...204
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 En skikkelig tam undulat kan være uendelig gøy og mye selskap <3 De blir ganske gamle da, rundt 10 år. Hvis de temmes skikkelig i starten så har du en skikkelig kompis Anonymous poster hash: 43bcf...2a2
❤lille stjerne❤ Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Marsvin er koselige og sosiale, liker å være i fanget og lette å holde
Gustav Klitt Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Marsvin er koselige og sosiale, liker å være i fanget og lette å holde Også får de plass i en kjele uten at du må drive å pakke så veldig.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Synes det er flott for barn å vokse opp med kjeledyr, men husk at dere voksne må være beredt til å ta dere av dyret da -kan ikke forvente eller forlange at et barn skal klare ansvaret alene -og det bør på ingen måte gå utover dyret 🐒 Anonymous poster hash: 0aa78...0ba
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 Vi fant ut at det var lettest med gullfisk vi. Katten likte seg ikke i gryta. Anonymous poster hash: bd708...28a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 Synes det er flott for barn å vokse opp med kjeledyr, men husk at dere voksne må være beredt til å ta dere av dyret da -kan ikke forvente eller forlange at et barn skal klare ansvaret alene -og det bør på ingen måte gå utover dyret Anonymous poster hash: 0aa78...0ba Ja jeg er helt enig, det er selvfølgelig vi som tar ansvar for at barnet tar ansvar for å si det slik. Jeg har selv vokst opp med både det ene og det andre og jeg mener det er fint å lære å ta ansvar for noe som blir avhengig av at vi passer godt på det. Men jeg har også erfaring med at de små interessen for å vaske bur og fylle på vannflasker dabber av etter en stund og da blir det jo de voksne som tar over Anonymous poster hash: ccd8f...204
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 En skikkelig tam undulat kan være uendelig gøy og mye selskap <3 De blir ganske gamle da, rundt 10 år. Hvis de temmes skikkelig i starten så har du en skikkelig kompis Anonymous poster hash: 43bcf...2a2 Det har jeg ikke tenkt på, litt usikker på interessen fra sjuåringen når det ikke er et dyr man koser med, men absolutt et bra tips Anonymous poster hash: ccd8f...204
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 Kanin da? Om men bruker tid på den blir den tam og kosete forhåpentligvis. VI har hund og katt da, det er flott for barna, men skjønner det er vanskelig i deres situasjon. Kan jeg foreslå høns i hagen? Dem blir også tamme:) Anonymous poster hash: 11a29...bdb
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 Marsvin er koselige og sosiale, liker å være i fanget og lette å holde Er det en type marsvin som egner seg bedre enn andre? Som er mer kosete f eks? Anonymous poster hash: ccd8f...204
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 Marsvin er koselige og sosiale, liker å være i fanget og lette å holde Er det en type marsvin som egner seg bedre enn andre? Som er mer kosete f eks? Anonymous poster hash: ccd8f...204 Marsvin er svært sosiale og må være minst to stk sammen. De prater og er svært aktive og trenger litt størrelse på buret. Fine dyr som er kjent for å ikke bite. Tror jeg hadde valgt et hamster eller noe i den dur. Lette å holde og trenger ikke så digre bur som feksmarsvin/rotte/kanin. Anonymous poster hash: f6058...b45
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #12 Skrevet 17. mai 2015 Kaniner skal ikke sitte i trange bur. De MÅ få lov til å ha store områder og løpe/hoppe på. Fisk er kult men en gullfisk skal helst ikke gå i en gullfisk bolle da vil den ha et kortvarig liv. Hadde heller gått for en kul kampfisk i en 30 Liter med pumpe og filter. Jeg hadde nok gått for et hamster eller en marsvin. Et marsvin trenger ikke å være to så lenge det får lov til å ha mye ute tid og sosial omgang med familien. Da at buret står på et sosialt sted hvor det er mye liv og at det er størrelse på buret. Undulat er også kult men krever en del jobb i starten for å få de tamme også må de ha minimum 2 timer ute av buret for å få fly helst. Anonymous poster hash: 66aef...c9f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #13 Skrevet 17. mai 2015 Det heter Kjæledyr og ikke kjeledyr. Anonymous poster hash: 66aef...c9f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #14 Skrevet 17. mai 2015 Det heter Kjæledyr og ikke kjeledyr. Anonymous poster hash: 66aef...c9f Haha! Jeg lurte på hva det var jeg ikke hadde fått med meg siden noen nevner gryter og andre kjeler.... litt treig i toppetg kanskje? Anonymous poster hash: ccd8f...204
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #15 Skrevet 17. mai 2015 Kanin da? Om men bruker tid på den blir den tam og kosete forhåpentligvis. VI har hund og katt da, det er flott for barna, men skjønner det er vanskelig i deres situasjon. Kan jeg foreslå høns i hagen? Dem blir også tamme:) Anonymous poster hash: 11a29...bdb Vi har plass ute til kanin og er jo et alternativ.. jeg ønsker meg høner, og vurderer det når vi en gang flytter. Jeg er ikke så sikker på at våre nærmeste naboer er så begeistret for høner (vi bor i rekkehus). Anonymous poster hash: ccd8f...204
Gustav Klitt Skrevet 17. mai 2015 #16 Skrevet 17. mai 2015 Vi fant ut at det var lettest med gullfisk vi. Katten likte seg ikke i gryta. Anonymous poster hash: bd708...28a Den var bedre enn min
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #17 Skrevet 18. mai 2015 Jeg tenker at marsvin er et godt valg. Som noen nevner er de en del større en f.eks. et hamster, men samtidig er de mindre sky, også er de våken på dagtid. De trenger ikke nødvendigvis være to, hvis buret er plassert så det får mye sosialomgang med familien, men jeg ville likevel helst hatt to.De har mye selskap i hverandre, og man trenger ikke ha dårlig samvittighet om man noen dager er lite hjemme. Stort bur er selvsagt viktig, og mulighet til å komme ut av buret å bevege seg når dere er hjemme. Anonymous poster hash: 29232...114
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #18 Skrevet 18. mai 2015 Marsvin, kaniner, hamstre, rotter osv lukter veldig mye. En fugl lukter veldig lite men du risikerer jo å finne fulgebæsj her og der, of fjær rundt buret. Ville kikket litt på filmer på youtube om tamme undulater jeg, fuglen min var en skikkelig kompis som elsket å være ute sammen med meg. Han satt og pratet i øret mitt, klatrer litt på brilleetuiet, tasset på bordet og smakte på mat og var generelt utrolig kul. Anonymous poster hash: 43bcf...2a2
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #19 Skrevet 18. mai 2015 Hahahah, kjeledyr Prøv kanin, så blir du kanskje kaninkoker? Anonymous poster hash: 5e1a8...36a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #20 Skrevet 18. mai 2015 Jeg har lyst at min sjuåring skal få et kjeledyr, men vet ikke helt hva som er et fint dyr for en sjuåring. Jeg har selv vokst opp med katter men slik vi bor nå vil jeg ikke ha katt. Det er nært vei så da blir det vanskelig å ha de ute. Hund har vi ikke mulighet til siden den ville vært alene på dagtid. Når jeg tenker på det er det kanskje bedre å vente til hun er større..? Hva slags kjeledyr har deres barn? Anonymous poster hash: ccd8f...204 Vi har katt, og den er veldig selvstendig. Men ser det ikke passer for dere! Hva med hamster, rotte eller marsvin som andre foreslår, som kan være i bur? Anonymous poster hash: 5e1a8...36a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #21 Skrevet 18. mai 2015 Jeg har lyst at min sjuåring skal få et kjeledyr, men vet ikke helt hva som er et fint dyr for en sjuåring. Jeg har selv vokst opp med katter men slik vi bor nå vil jeg ikke ha katt. Det er nært vei så da blir det vanskelig å ha de ute. Hund har vi ikke mulighet til siden den ville vært alene på dagtid. Når jeg tenker på det er det kanskje bedre å vente til hun er større..? Hva slags kjeledyr har deres barn? Anonymous poster hash: ccd8f...204 Vi har katt, og den er veldig selvstendig. Men ser det ikke passer for dere! Hva med hamster, rotte eller marsvin som andre foreslår, som kan være i bur? Anonymous poster hash: 5e1a8...36a Eller en fugl. Anonymous poster hash: 5e1a8...36a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #22 Skrevet 18. mai 2015 Må de få plass i en kjele? Er stekepanne ok? Anonymous poster hash: 1bff0...b87
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #23 Skrevet 18. mai 2015 Marsvin BITER! Tro meg, de BITER. Min svigerinne var marsvinfrelst som lita, hun hadde mange av dem, og var sammen med dem både ute og inne, hver dag. Hun ble bitt og bitt og bitt og bitt... Hun forteller den dag i dag at hun ikke forstår hvorfor de bet, hun var forsiktig med dem, de var helt tamme, og jeg tror henne; hun jobber nå med dyrevelferd og har virkelig peiling på både fugl, fisk, gnagere, gårdsdyr, hund og katt. Hun sier fremdeles at marsvin har en tendens til å bite, at hun veldig ofte ser dette i jobben sin.Gnagere lukter veldig vondt. Hamster, kanin og marsvin lukter helt råtten. Rotter og mus husker jeg ikke, jeg har vokst opp med det, men det er godt mulig det lukter noe av det samme. Hamstere løper på hjul om natta (lager mye lyd) og er nattdyr. Kaniner trenger MYE kontakt for å trives.Fugl gir fra seg noe støv i form av fjær og frø, særlig rundt buret. Fuglebæsj i starten overalt må en også regne med (gardinstenger, nedover gardinene, toppen av kjøkkenhyllene osv., men de undulatene jeg vokste opp med, klarte mamma å få renslige. Ikke spørr meg hvordan...). En fugl kan gi fra seg mye lyd! Koselige lyder da, men kan vel bli litt masete for enkelte. Finnes ulike typer fugler, undulat er bare en av dem! Hva med en papegøye? Det virker skikkelig artig.Jeg vil anbefale å ta en prat med dattera di. Tenk over hva slags dyr som kan passe dere før praten; marsvin, mus, rotte, hamster, fugl, fisk, kanin osv... Les litt om hvert dyr, og bestem deg for hva DU kan tenke deg. Når du har en liste foran deg med dyrene du tenker kan passe, kan du la dattera di ta en avgjørelse, etter at du har lagt frem for henne ulike fakter og stell og omsorg av dyrene. Anonymous poster hash: 2683f...b67
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #24 Skrevet 18. mai 2015 En innekatt! Vi har en ragdoll, som trives best inne. Super rase, veldig barnevennlig og enkelt pelsstell. Katten vår får gå ut så mye den vil, men sitter ute på gresset i maks 10 minutter før den utslitt vender tilbake. Er vi ute i hagen kan den driste seg til å sitte ved siden av oss. Den liker å være sammen med oss, følger etter og tåler alt av ungene. De bærer rundt på den, koser og kjører den i dukkevogna, og katten er superhappy. Er veldig rolig, klorer ikke på annet enn klorebrettet sitt, sover i de merkeligste stillinger store deler av dagen. Anonymous poster hash: 3346b...98b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #25 Skrevet 18. mai 2015 Hvis du velger kanin må du iallefall sette deg ordentlig inn i hva kaninhold innebærer, for noe av det tristeste jeg ser er alle som skaffer seg kanin bare for å la den råtne vekk mutters alene i et lite bur bak garasjen. Anbefaler deg å kjøpe "Den store kaninboka" av Marit Emilie Buseth, eller oppsøke tilsvarende informasjon. Anonymous poster hash: 06de5...23c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå