Gå til innhold

Tips til glutenfri grillmat og grillspyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper noen har noen gode tips til meg.. Vi får besøk av en familie med glutenallergi, så tenkte vi kunne grille, da det er lett å ha litt forskjellig mat og tilbehør. Tenkte å lage grillspyd.

Hva har dere erfarne husfruer på grillspydene deres? Og marinerer dere dem, hvordan..? Andre ting allergikere ville satt pris på tror dere? Og ja, de har celiaki sier dem, det ER det samme som glutenallergi ikke sant?? 😳

Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: 36923...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøtt, grønnsaker og frukt kan vel glutenallergikere spise? Lag f.eks grillspyd med ananas og svinekjøtt, oksekjøtt og cherrytomat (evnt sopp), maiskolber, asparges og skinke?

Anonymous poster hash: 33bb1...235

Skrevet

Kan spise det meste. Barra les på krydderet og spesielt om noe kjøtt du kjøper er ferdigmarinert. F.eks spareribs på rema er med gluten, men den på Coop er uten. Gilde pølser er glutenfri, men det finnes egen glutenfri sprøløk. Er også godt glutenfritt pølsebrød fra enten fria eller brisk. Nå ble jeg sulten 😁

Anonymous poster hash: 07e8a...297

Skrevet

Kjøtt og grønnsaker som ikke er marinert når du kjøper det kan du servere. Kylling er mine unger veldig glade i å ha på grillspyd, de liker det bedre enn svin og storfe. Vi voksne er mest glad i storfe. Men enkelt å lage litt av hvert syns jeg.

Jeg hadde laget marinade fra bunnen av, slik at alle kunne spist det samme uten å måtte tenke over noe.

Ovnsbakte poteter, potetsalat, salat er greit tilbehør. De som ikke liker potetsalat liker ovnsbakte poteter.

Pølser hadde jeg nok droppet helt, siden det er bare wienerpølsene til leif vidar som er glutenfrie. Mine barn hadde måtte klare seg uten pølser den dagen, men nå syns de grillspyd er mye bedre også. Pølsebrød og lomper er gjerne ikke like enkelt å få tak i. Dyr er de og ikke veldig gode.

Anonymous poster hash: 39be4...e84

Skrevet

Langt ifra bare Leif Vidar sine wiener som er glutenfrie, de fleste er faktisk glutenfrie utenom de billigvariantene kan det hende inneholder gluten.

Husk at hvetestivelse er glutenfritt. Og de glutenfrie pølsebrødene er faktisk veldig gode for de som har cøliaki, men dyre. Så kanskje bedre med potetmos, bakt potet eller ris som tilbehør.

Anonymous poster hash: 07e8a...297

Skrevet

Tusen takk, tar i mot alt av tips dere har!

Tenkte ikke over at ferdig marinade og pølser inneholder gluten! 😁

Har dere tips til hvordan lage marinade selv, som passer til både kylling og storfe?

Hi

Anonymous poster hash: 36923...d77

Skrevet

Du må og passe på at du har en ny grillrist, eller griller maten oppi beholdere

Anonymous poster hash: 08202...9c8
Skrevet

Vi har venner med cøliaki og når de er hos oss så passer vi på at alt er laget fra grunnen slik at vi har kontroll. Rent kjøtt, ferske grønnsaker og poteter er ok. Husk at det er gluten i soyasaus, den bommer jeg på i blant... Hold deg også unna krydderblandinger. Det er egentlig ganske greit. 

Anonymous poster hash: 0ddd7...ee8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...