Gå til innhold

Kan en far miste følelsene for barnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 1627f...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke..... men noen fedre har jo ikke følelser for barna i noe særlig grad. Vet ikke om de mister følelsene, eller om de bare aldri har vært der (men at de har klart å late som/fungere som fedre for det sammen med mor). 

Anonymous poster hash: 355a8...7f7
Skrevet

Jeg tror en forelder kan fortrenge følelsene hvis h*n har grunner til det som h*n mener kan forsvare det.

Noen innbilder seg selv at barnet har det bedre med stabilitet hos mor enn å bo delvis hos begge, og om mannen da har en ny dame som ikke liker at han har en historie, barn og en eks, da vil jeg tro det er lett å ty til "gode grunner" for å distansere seg.

Men helt ærlig, så tror jeg - med noen få unntak - at mange av de som gir opp barna sine og bare trekker seg ut mangler noe i utgangspunktet hva evner til å føle kjærlighet og ansvar gjelder.

Men jeg vet om et tilfelle hvor ene forelderen har valgt å trekke seg unna fordi det har vært helt umulig å forholde seg til den andre, og dette har gått for mye ut over barna. Hjerteskjærende, men i det tilfellet gjort av kjærlighet til barna - selv om mange dømmer personen og den andre forelderen bruker det som argument for å fortelle hvor lite den andre bryr seg om barna. De eneste som lider er barna, men de lider faktisk mindre ved å bare bo ved den ene i akkurat dette tilfellet. Men trist når ene forelderen er så urimelig at den andre til slutt ikke så annen løsning...

Anonymous poster hash: 82c6f...3d8
Skrevet

Veit ikke. Jeg veit at faren min var glad i meg. Det ser jeg på video filmer og alt han gjorde for meg. Men som 16 hadde han hvert periode dranker i fire år og jeg ba han velge mellom meg eller alkoholen. Han kuttet alkoholen, men også meg. Heldigvis ble han den faren jeg kjente for mine søsken.

Jeg er nå 26 og har prøvd å ta kontakt flere ganger fordi han nå er bestefar. Ingen ting...

Fra mine søsken og farmor hører jeg om hendelser som kan minne om savn/sorg, men han tar ikke kontakt. I begravelsen til farmor fikk jeg et blikk. Vondt.

Fra min mor hører jeg historier som forteller om en far som aldri har elsket meg og kun tok på seg ansvaret.

Så jeg føler meg splittet. Men en gang var han glad meg, fordi jeg følte det...

Så det går vel ann, men jeg kan ikke lese min fars tanker så det får jeg vel aldri vite sikkert.

Anonymous poster hash: 53d78...e36

Skrevet

Føler bf har det. Bryr seg ikke noe om noen ting, når det kommer til barnet. :( 

HI

Skrevet

Jeg tror at følelsene kan dabbe av når avstanden blir stor. Fedre som ikke bor sammen med sine barn blir nok ikke like knyttet til barna er jeg redd. Det blir nesten som når en adopterer bort et barn.

Anonymous poster hash: 4a332...861

Skrevet

Kommer an på situasjonen det.

Anonymous poster hash: 6b4e0...9ea

Skrevet

Jeg tror at følelsene kan dabbe av når avstanden blir stor. Fedre som ikke bor sammen med sine barn blir nok ikke like knyttet til barna er jeg redd. Det blir nesten som når en adopterer bort et barn.

De har ikke hatt samvær med hverandre på mange år nå. Skulle treffes i dag men han stakk heller på fylla med "gutta krutt" som han sier. 

Skrevet

De har ikke hatt samvær med hverandre på mange år nå. Skulle treffes i dag men han stakk heller på fylla med "gutta krutt" som han sier. 

HI

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Jeg tror det. Jeg mener vi mennesker er mer lik andre pattedyr enn vi liker å innrømme. I dyreverden er ikke avkommet viktig for far. Ofte vil han drepe det, så avkommet ikke skal ta hans plass som leder av flokken. Vi mennesker er nok litt mer nyansert enn dyrene, men jeg synes det er betenkelig at så mange menn med største letthet kan forlate sine barn for ny dame og nye avkom. Jeg tror menn har en helt annen evne til å forlate sitt barn, enn det mødre har.

Skrevet

Selv om vi liker å se på oss selv som høyerestående vesener; styres vi i stor grad av basale behov.

Ikke undervurdér biologien.

En kvinne kan bære frem et relativt begrenset antall barn fra hun blir kjønnsmoden, frem til hun kommer i overgangsalderen. Hun investerer ni måneder på svangerskapet. I denne perioden er hun sårbar, og på slutten når hun blir tung er hun et lett bytte. Hun føder med all den risiko det innebærer, og så ammer hun barnet så lenge behovet er der. Hun bruker mye av sin tid på å sikre at avkommet overlever. Hun har begrensede muligheter for å spre sine gener; dermed blir det svært viktig for henne at de barna hun får, vokser opp.

Mannen hemmes ikke fysisk av svangerskapet, tar ingen risiko ved å sette barn på hunnen. Hans oppgave er å få nedlagt så mange hunner som mulig, håpe på å treffe eggløsningen og på den måten få spredt sine gener. Han investerer ingenting i svangerskapet annet enn de minuttene det tar å ejakulere i en hun.

Anonymous poster hash: 5440d...265

Skrevet

Ja, min far føler omtrent ingenting for meg, ei heller noen gang gjort det.

Det samme gjelder min mormor ovenfor sine barn.

Anonymous poster hash: f6f09...ba9
Skrevet

Ja, min far har mistet følelsen for meg.

Han var voldelig mot min mor ( og alkoholliker), så jeg og søsteren min flyttet i fosterhjem.

Med engang jeg ble over 18 år, var det vel ikke mer håp på meg. Mens søsteren min under 18, er han god med. Bare pga det er håp om at hun velger å flytte hjem til han.

Hun har også arvet flere hundretusen, og jeg sitter med ingenting. Vet ikke grunnen, men mest pågrunn av at han fortsatt kan vinne på henne som under 18 år.

Anonymous poster hash: 19d16...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...