Gå til innhold

Apropos bunad..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene med hvilken bunad man kan velge?

Jeg er østlending og bosatt på Østlandet.

Jeg syns nordlandsbunaden er fantastisk fin.

Kan jeg ha den når jeg er gift med en fra Bodø? 

Anonymous poster hash: 136fc...00a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare hvis du flytter dit.

Anonymous poster hash: dc3ef...274
Skrevet

Hvordan er reglene med hvilken bunad man kan velge?

Jeg er østlending og bosatt på Østlandet.

Jeg syns nordlandsbunaden er fantastisk fin.

Kan jeg ha den når jeg er gift med en fra Bodø?

Selvfølgelig kan du det, du kan velge akkurat den bunaden du vil!

Anonymous poster hash: 1eb98...b9c

Skrevet

Jeg kommer mest trolig til å velge en bunad som ikke kommer fra mitt hjemsted når jeg får råd til å skaffe meg bunad. Jeg har ikke lenger kontakt med familien og er så godt som aldri på hjemtraktene lenger.

Det er en bunad jeg synes er utrolig vakker, som jeg har vært så heldig å prøve en gang. Da jeg fikk på meg den følte jeg at det var meg, at den ga meg en følelse av tilhørighet til norske røtter som jeg ikke hadde følt før. Jeg har ikke tilhørighet til det stedet denne bunaden kommer fra, har bodd der et par måneder, men det er alt.

Hadde min familiesituasjon vært anderledes så ville jeg sikkert valgt en hjemmefra når den dagen kommer. Men slik det er så er jeg nødt å skape min egen tilhørighet. Og jeg tror jeg kommer til å gå for den bunaden jeg synes er så vakker og ga meg en så god følelse :)

Anonymous poster hash: 4eec3...516
Skrevet

Man bør vel velge fra enten det stedet man kommer fra, eller der man bor vel? Det jeg har hørt i alle fall..... Rart å bare velge en bunad - man skal jo ha en tilknytting til stedet den representerer.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er "innafor" så lenge du har en form for tilknytning -om enn fjern. Vet feks om mange som har fra der en av besteforeldrene (eller tom oldeforeldrene) kommer fra.

Anonymous poster hash: d67d8...fc2

Skrevet

Man bør vel velge fra enten det stedet man kommer fra, eller der man bor vel? Det jeg har hørt i alle fall..... Rart å bare velge en bunad - man skal jo ha en tilknytting til stedet den representerer.

I utgangspunktet er jeg egentlig helt enig med deg. Men livet er ikke alltid svart-hvitt. Jeg har lite tilhørighet til hjemstedet mitt og føler ingen tilhørighet her jeg bor nå (har flyttet et utall ganger). Er det ikke da bedre at jeg velger en bunad som gir meg en følelse av tilhørighet til det rotnorske, en bunad som jeg vil kunne bære uten såre følelser, en bunad som kun gir meg glede?

nr 4

Skrevet

I utgangspunktet er jeg egentlig helt enig med deg. Men livet er ikke alltid svart-hvitt. Jeg har lite tilhørighet til hjemstedet mitt og føler ingen tilhørighet her jeg bor nå (har flyttet et utall ganger). Er det ikke da bedre at jeg velger en bunad som gir meg en følelse av tilhørighet til det rotnorske, en bunad som jeg vil kunne bære uten såre følelser, en bunad som kun gir meg glede?

nr 4

Helt klart OK. Jeg har bunad fra mitt hjemsted, men nå har jeg bodd 22 år et annet sted og kunne gjerne valgt dette stedets bunad også.

Skrevet

Det vanligste er å ha bunad enter fra der en har vokst opp eller hvor foreldrene kommer fra. Når det er sagt så kan en selvsagt bruke akkurat den bunaden en vil, bare janteloven forsøker å begrense en. 

Anonymous poster hash: 20ec8...294
Skrevet

nr 4

Joda, finnes alltid unntak fra en regel ;) Men er jo ikke så vanlig at man ikke føler noen tilhørighet til verken opprinnelse sted eller bosted :P Men om man er en av få som ikke føler det, står man selvsagt fritt til å velge noe som gjør en glad;)

Skrevet

Det vanligste er å ha bunad enter fra der en har vokst opp eller hvor foreldrene kommer fra. Når det er sagt så kan en selvsagt bruke akkurat den bunaden en vil, bare janteloven forsøker å begrense en. 

Og Husfliden...

Anonymous poster hash: d6ae5...6c1

Skrevet

Janteloven? Hva har janteloven med det å gjøre?

Jeg synes man skal ha en annen grunn enn "den er finere" til å velge en bunad fra et sted der man ikke har tilhørighet. Ikke fordi jeg synes de som velger slik tror de er bedre enn meg, men fordi jeg synes bunad er et tradisjonsplagg, ikke et moteplagg. Det er ikke et plagg man skal prøve å se så sexy ut som mulig i og ikke et plagg man skal bruke som statussymbol.

Bunaden er tradisjon og tradisjonen er at man har bunad fra stedet man er fra/vokste opp/bor.

Skrevet

Regelen jeg har hørt er at du kan velge bunad fra ditt eget hjemsted eller fra din mors eller fars hjemsted. I mitt tilfelle ble det da bare ett valg, men kunne velge farge og mønster selv.

Anonymous poster hash: b3be6...c2a
Skrevet

Du disponerer selv dine penger, og kan kjøpe den bunaden du ønsker. Noen sier du må ha tilknytningen andre sier ikke. Jeg tenker at om mannen din er derfra er det helt innafor. Dessuten om du gransker slektstreet finner du sikkert en grandtante eller noe fra distriktet. 

Skrevet

Hva i all verden har janteloven med dette å gjøre?
Skrevet

Enig i at bunad er tradisjon og at det er sært å velge bunad fra et område man ikke har tilknytning til

Anonymous poster hash: 00135...448

Skrevet

Bunad er ikke lovregulert. Du kan velge fritt, og ingen spør deg etter stamtavle. Jeg har selv bunad fra mitt hjemsted (fikk til konfirmasjonen) og fra mannens (arv), men vi bor på mannens hjemsted.

Noen mener at bunaden skal følge morsslekten og at du ikke kan velge bunad fra farmors hjemsted, men gjerne fra mormors. Det finnes mange meninger om dette. Gjør det du selv føler er riktig, og bær bunaden din med stolthet.

Skrevet

Hva er det verste som kan skje? At en eller annen streng dame eller tre (det er alltid damer, er det ikke?) mener at du har valgt feil?

Hva er det beste som kan skje? At du blir glad og føler deg fin.

Enkelt valg synes jeg!

Skrevet

Hva i all verden har janteloven med dette å gjøre?

Du skal ikke tro du er noe å dermed kunne velge den bunaden du vil. Det er jo kun de kongelige som står fritt til å velge.  

Hvis du skulle heve deg over bunadspolitiet så er det for å bruke bunaden som et statussymbol eller moteplagg, fysj som du tror du er noe.

Kom deg ned på jorden og følg tradisjonen, du skal ikke stikke deg ut. 

Skrevet

Ok, dersom jeg ikke kan velge bunad fra min manns sted, kan jeg bruke dansk "bunad" på 17. mai?

Jeg er oppvokst i Norge, men mine foreldre er danske.

Bunaden der jeg kommer fra syns jeg ikke er noe pen

HI

Skrevet

Bunad er ikke lovregulert. Du kan velge fritt, og ingen spør deg etter stamtavle. Jeg har selv bunad fra mitt hjemsted (fikk til konfirmasjonen) og fra mannens (arv), men vi bor på mannens hjemsted.

Noen mener at bunaden skal følge morsslekten og at du ikke kan velge bunad fra farmors hjemsted, men gjerne fra mormors. Det finnes mange meninger om dette. Gjør det du selv føler er riktig, og bær bunaden din med stolthet.

Jeg har arvet min farmors bunad da hun ikke lenger bruker den, og jeg har brukt den mange ganger de siste 5 årene uten en eneste kommentar eller noe i retning av at det ikke passer seg?

Selv har jeg ikke bo-steds tilknytning til stedet hun er fra, men har vært der på ferie hver sommer siden jeg var barn.

Anonymous poster hash: ad6c0...b95

Skrevet

Selvfølgelig kan du kjøpe akkurat den bunaden du vil!

Men personlig mener jeg at det er tull å kjøpe en bunad fra et sted man selv har null tilknytning til! Da er egentlig poenget med hele bunaden borte... Bunad er tradisjon, IKKE mote!!

Anonymous poster hash: 352d6...5e1

Skrevet

Bunad er ikke lovregulert. Du kan velge fritt, og ingen spør deg etter stamtavle. Jeg har selv bunad fra mitt hjemsted (fikk til konfirmasjonen) og fra mannens (arv), men vi bor på mannens hjemsted.Noen mener at bunaden skal følge morsslekten og at du ikke kan velge bunad fra farmors hjemsted, men gjerne fra mormors. Det finnes mange meninger om dette. Gjør det du selv føler er riktig, og bær bunaden din med stolthet.

Jeg har arvet min farmors bunad da hun ikke lenger bruker den, og jeg har brukt den mange ganger de siste 5 årene uten en eneste kommentar eller noe i retning av at det ikke passer seg?Selv har jeg ikke bo-steds tilknytning til stedet hun er fra, men har vært der på ferie hver sommer siden jeg var barn. Anonymous poster hash: ad6c0...b95

Bestemors bunad er 100% innenfor!!

Anonymous poster hash: 352d6...5e1

Skrevet

Regelen er vel at man skal ha røtter fra stedet bunaden er fra?

Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, farmor har brodert den. Den er da fra stedet farmor har vokst opp, bor og alltid har bodd. Jeg personlig har aldri bodd der, men jeg har hele farsslekten min der (besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, tanter og søskenbarn). Det er visst da helt innafor at jeg har denne bunaden.

Men jeg ønsker å bytte den ut, jeg har lyst på bunad fra stedet jeg er født og vokst opp. Jeg føler liten/ingen tilknytning til bunaden jeg har.

Anonymous poster hash: c0e1a...e39

Skrevet

"Regelen" er vel at du kan velge der du har røtter. Jeg har bunad fra det fylket min mormor kom fra. Bunaden var en gave fra henne til min mor, usikker på hvem som har sydd den. Jeg har arvet den av min mor igjen. Min søster har lik bunad, hun har mormor sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...