Gå til innhold

Konfirmant og bunadsdilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to døtre, hvor ene står konfirmant neste år.

I vårt område har vi to bunader: en dyr med masse sølv og en mindre dyr med mindre sølv. Vi i vår familie har den "billigste"( men billig er den ikke).

Skal eldste få mulighet til å velge den dyre? Skal hun isåfall få sølv til jul og bursdag fra familien?

Hva om yngste vil ha den andre, skal hun få pengene som er tilgode? ( og omvendt, om eldste velger den billige men yngste den dyre, hva da?)

Og dere med jenter som ikke vil ha bunad, får de penger til fritt bruk?

Anonymous poster hash: 79c87...084

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penger til fritt bruk? De som ikke vil ha bunad, skal de få 30.000 å sløse bort i stedet? Skjønner ikke problemet ditt. Bunad er bunad, om den koster mer enn den yngste jenta velger spiller vel ingen rolle.

Anonymous poster hash: cb9d4...962

Skrevet

De får velge, men det er da ikke nødvendig å betale mellomlegget(!!). De velger jo selv... Hvis mine ikke vil ønsker bunad får de en annen gave. Jeg tenker reise. Ønsker ikke å gi penger.

Anonymous poster hash: a64fc...86e

Skrevet

Hos oss er det bunad, eller bunad;) altså, jentene får velge seg bunad i gave fra mine foreldre. Om de ikke velger samme bunad, er det ikke snakk om noe penger til eller fra. Bunad er bunad.

Skrevet

Bunad er bunad - spiller ingen rolle hvem man velger.

Jeg har både gutt og jente. Herrebunaden er dyrere enn jentebunaden. Jenta får ingen penger i mellomlegget av den grunn!

Anonymous poster hash: f70e9...76e

Skrevet

Så sant økonomien tillater det, ville jeg sagt til dem at de fikk velge mellom bunad 1 og bunad 2. Jeg ville da ikke betalt ut noen prisforskjell til den som evt valgte den billigste.

Jeg ville tenkt som så at de fikk velge fritt, og da valgte den de selv synes er penest. Pris er underordnet.

Skrevet

Begge får velge bunaden de vil ha og får mulighet til å verne billig/dyr ettersom de vil. Jeg ville ikke snakket pris i det hele tatt, men fokusert på hvilken de har et forhold til, evt hvilken de linet best,selv om det kan endre seg (jeg angrer litt på vakkert jeg gjorde for ca20 år siden...)

Anonymous poster hash: 5098d...e8d

Skrevet

Jeg syns de burde velge den bunaden de selv vil ha, men ikke betalt noe mellomlegg om ene velger dyrere enn den andre. Bunad er bunad.

Anonymous poster hash: 44153...ceb

Skrevet

Begge får velge bunaden de vil ha og får mulighet til å verne billig/dyr ettersom de vil. Jeg ville ikke snakket pris i det hele tatt, men fokusert på hvilken de har et forhold til, evt hvilken de linet best,selv om det kan endre seg (jeg angrer litt på vakkert jeg gjorde for ca20 år siden...)

Anonymous poster hash: 5098d...e8d

Enig i dette.

Anonymous poster hash: c712f...ebd

Skrevet

Bunad er bunad, pris spiller ingen rolle. De får velge den bunaden de liker best og som de ser for seg å ha resten av livet. Ingen får noe mellomlegg...

Velger en av mine jenter å ikke ha bunad får de ikke penger til fritt bruk nei, vil de ikke ha bunad velger de vekk den gaven og får en annen gave isteden. Mest sannsynlig en billigere gave....

Anonymous poster hash: 002f7...bed
Skrevet

Jeg sto i det dilemma når jeg konfirmerte meg. Farmor gav alle fem barnebarna bunad. Noen år før jeg konfirmerte meg skulle hennes søster selge sin bunad. Det var slik bunad jeg skulle ha, og jeg ønsket heller hun kjøpte denne enn å kjøpe en ny til meg. Dette var mitt ønske, men det ble fryktelig vanskelig for min farmor. For i hennes hode skulle alle barnebarna få ny bunad og da hadde de ganske lik pris. Hun hadde ingen ønske om å gi penger til konfirmasjon til noen av barnebarna, men da jeg kom med ønske om denne hunaden til 10 000kr istede for bunaden som jeg vet kostet fra 38 000-48000 ny var det vanskelig. (Prisen steg fra min storesøster konfirmerte seg til siste fikk bunad) Jeg ønsket meg kun bunaden, hadde ingen ønske om penger for å få gave til en lik verdi. Jeg fikk 10 000kr på konfirmasjonsdagen min, for dette hadde farmor grublet veldig lenge på. Så for henne ble dette riktig, for meg ble det veldig rart å få disse pengene.

Nå har jeg akkurat prøvd bunaden. Veldig koselig å ta den på når det er en gammel familiebunad.

Så i mitt hode er bunad bunad. Risen er helt uvesentlig.

Anonymous poster hash: 9d257...7b5

Skrevet

Enig med de andre, la dem velge, uten å betale noe evt. mellomlegg.

Jeg fikk sølv til jul og bursdag av foreldre og besteforeldre de siste par årene før konfirmasjonen. Fin løsning det.
I dag har jeg pusset sølvet, og gjort klar bunaden, 20 år etter konfirmasjonen. Definitivt de mest varige gavene jeg noen gang har fått!  

Anonymous poster hash: 27ef5...676
Skrevet

Jeg holder meg det de andre har svart. Barna får velge den bunaden de liker best. Begynner du å prate om mellomlegg eller at den ene er dyrere risikerer du at de velger ut fra andre kriterier enn hvilken bunad de vil trives med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...