Gjest Hercule Poirot Skrevet 16. mai 2015 #26 Skrevet 16. mai 2015 Litt tåpelig spørsmål, men hva er AKS? Har en som skal begynne i førsteklasse til våren, og har aldri hørt om noe annet enn SFOAnonymous poster hash: f3a31...c69 Aktivitetsskole. Med et helt annet innhold og mange gode opplegg enn jeg ofte hører om fra SFO-er rundt om.Aha, takk for svar! Det høres veldig bra ut, synd de ikke har slikt her. Anonymous poster hash: f3a31...c69 Her heter det sfo, men det er mange gode tilbud for det altså. De har gym-grupper, musikk, data, matlaging, korps, speider, kor, to forskjellige formingsgrupper, spill-gruppe (brettspill) De arrangerer karneval, sykkelritt, turneringer, grand prix (sangkonkurranse) o.l og barna er med på hele prossessen, fra planlegging til gjennomføring. Ungene elsker sfo, det er veldig detikerte ansatte med masse engasjement og vi er veldig fornøyd. Men likevel slutter de fleste etter 3.klasse, da er de veldig klar for å være alene litt, besøke venner og bli mer selvstendige. Anonymous poster hash: ff6ff...7a2 Så bra at det finnes gode SFO-er!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #27 Skrevet 16. mai 2015 Ser for meg 3 grunner til å plassere en 4. klassing på sfo: -Spesielle behov -Skummel skolevei/boligstrøk -Hysteriske foreldre Er jo faktisk snakk om en 9-10 åring Anonymous poster hash: fe242...aec
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #28 Skrevet 16. mai 2015 Ser for meg 3 grunner til å plassere en 4. klassing på sfo: -Spesielle behov -Skummel skolevei/boligstrøk -Hysteriske foreldre Er jo faktisk snakk om en 9-10 åring Anonymous poster hash: fe242...aec Så det at barna trives der med venner og aktiviteter er ingen god grunn til at en 4.klassing skal gå på sfo? Jeg syns det er kjempeflott at ikke sfo er bare oppbevaring, men et sted barna ønsket å gå. Anonymous poster hash: 9a0b9...732
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #29 Skrevet 16. mai 2015 Ser for meg 3 grunner til å plassere en 4. klassing på sfo: -Spesielle behov-Skummel skolevei/boligstrøk-Hysteriske foreldre Er jo faktisk snakk om en 9-10 åring Anonymous poster hash: fe242...aec Hvis du leser svarene til de andre her, er det ingen som "plasserer" ungene på SFO i fjerde, de ønsker å gå der frivillig. Fint det, vel? Anonymous poster hash: addf0...070
Guttaboys Skrevet 16. mai 2015 #30 Skrevet 16. mai 2015 Min eldste begynner på skolen nå til høsten. Jeg håper han er klar for å gå hjem etter skolen fra 3. klasse av. Bor 100 meter fra skolen, ikke trafikk. Han er selvstendig av seg, men vi får se!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #31 Skrevet 16. mai 2015 Her er SFO såvidt en oppbevaringsplass, så her er det ytterst få 4klassinger som går på sfo. Tror det er tre stk av alle ungene i 4klasse som går der. Av 3klasse err det ikke så veldig mange flere. De fleste ungene sluttet på sfo iløpet av andre klasse. Ekstremt dårlig sfo her og hjelper lite med klager her. De har ikke kontroll på hvor unger er, hvem som er der, hvem som ikke er der osv. Mannens minste barn gikk det ut fjerde klasse da moren bodde slik at hun ikke kunne dra hjem etterr skolen. Hun ble frustrert over hvor dårlig det var, men hun måtte ha det. Minst engang i uka ungen ble sent hjem, til venner osv uten at hun fikk beskjed, og noen ganger ante de ikke hvor hun var. Kom hun til stenge tid gikk bare de som jobbet der. Låste døra og gikk hjem. Det var vist morens ansvar å finne ungen.mi eldste sluttet i førsteklasse og minste begynte aldri. Men hadde sfo hatt ett bra tilbud her så hadde nok saken stilt seg helt anderledes. Anonymous poster hash: dadf2...432
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #32 Skrevet 16. mai 2015 Her går de fleste på sfo ut 4.klasse. men de har så mange flotte tilbud til barna. Og da skjønner jeg godt at barna heller vil være der å leke med venner og være med på aktiviteter enn å sitte hjemme alene. Datteren min valgte selv å gå på sfo i 4.klasse men valgte å slutte 3mnd Før sommeren. Kjedelig for dere som ikke har et godt sfo tilbud. Da skjønner jeg at barna slutter tidlig. Anonymous poster hash: b002b...11a
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #33 Skrevet 16. mai 2015 Ser for meg 3 grunner til å plassere en 4. klassing på sfo: -Spesielle behov -Skummel skolevei/boligstrøk -Hysteriske foreldre Er jo faktisk snakk om en 9-10 åring Anonymous poster hash: fe242...aec Eller hva med disse grunnene: Alle vennene er der. Egen klubb for fjerdeklassebarna. Mange aktiviteter å velge mellom som idrett, sirkusskole, dans, forskerfabrikk, etc Hilsen mamma til barn i aktivitetsskolen i Oslo. Anonymous poster hash: c8a2e...d88
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #34 Skrevet 16. mai 2015 Hva gjør dere i ferier, dere med barn som slutter i 3. eller 4.? Er de alene i høst- og vinterferier etc, eller her dere andre ordninger da? Tenker det er stor forskjell på å være alene et par timer på ettermiddagen og en hel uke fra morgen til ettermiddag. Anonymous poster hash: 45fbd...738
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #35 Skrevet 16. mai 2015 Hva gjør dere i ferier, dere med barn som slutter i 3. eller 4.? Er de alene i høst- og vinterferier etc, eller her dere andre ordninger da? Tenker det er stor forskjell på å være alene et par timer på ettermiddagen og en hel uke fra morgen til ettermiddag. Anonymous poster hash: 45fbd...738 Sikkert hjemmeværende, deltidsarbeidende eller så avspaserer de, tar ut ferie eller besteforeldre i nærheten. Vi andre crazy putter ungene på sfo/aktivitetsskolen. Anonymous poster hash: b002b...11a
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2015 #36 Skrevet 16. mai 2015 Hva gjør dere i ferier, dere med barn som slutter i 3. eller 4.? Er de alene i høst- og vinterferier etc, eller her dere andre ordninger da? Tenker det er stor forskjell på å være alene et par timer på ettermiddagen og en hel uke fra morgen til ettermiddag. Anonymous poster hash: 45fbd...738 Vi har alltid vinterferie hele familien, her elsker vi vintersport så i vinterferien leier vi hytte i nærheten av alpinanlegg og går både på bortoverski og nedoverski. Høstferien pleier jeg å ta to dager fri uten lønn, mannen to dager fri uten lønn og femte dagen er de gjerne hos en av besteforeldrene. Om sommeren er de en uke på idrettsleir, jeg har fire uker ferie og mannen har fire uker ferie, vi har som regel 2-3 uker ferie sammen hele familien og minst en uke hver alene med barna. Da er vi oppe i 6-7 uker. De siste 1-2 ukene er de litt med på jobb, litt alene og litt sammen med besteforeldre, venner eller hos tanter/onkler/søskenbarn. Anonymous poster hash: ff6ff...7a2
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #37 Skrevet 17. mai 2015 Ser for meg 3 grunner til å plassere en 4. klassing på sfo: -Spesielle behov -Skummel skolevei/boligstrøk -Hysteriske foreldre Er jo faktisk snakk om en 9-10 åring Anonymous poster hash: fe242...aec Eller hva med disse grunnene: Alle vennene er der. Egen klubb for fjerdeklassebarna. Mange aktiviteter å velge mellom som idrett, sirkusskole, dans, forskerfabrikk, etc Hilsen mamma til barn i aktivitetsskolen i Oslo. Anonymous poster hash: c8a2e...d88 Svarer ut i fra hvilket tilbud som er her, og det er sfo/oppbevaringsanstalt. Ikke mye sirkus, turer og 4. klasseklubber, nei. Synes synd i 10-åringer som står i "hundegård" og venter på å slippe ut, mens de ser klassekameratene sykle forbi sammen. Anonymous poster hash: fe242...aec
Lovemelikeyoudo Skrevet 17. mai 2015 #38 Skrevet 17. mai 2015 Sfo her er topp. Masse ulike aktiviteter. Mange i fjerdeklasse som går!!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #39 Skrevet 17. mai 2015 Her er det ikke SFO for 4 klassinger Er ikke skola lovpålagt å tilby SFO til og med 4. klasse? Hos oss er det nå 3 4.klassinger på SFO, og den ene av de er aldri der, det er svært skjeldent. Foreldrene betaler for plass, og kommer en gang i blandt. Til neste år blir det en større gjeng, da kommer nesten hele klassen til å gå. Anonymous poster hash: a6a8c...747
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2015 #40 Skrevet 17. mai 2015 SFO er vel ikke en lovpålagt ordning for kommunene? Anonymous poster hash: fe242...aec
Tallah Skrevet 18. mai 2015 #41 Skrevet 18. mai 2015 Anonymous poster hash: fe242...aec Her er det motsatt. Så mange som går på SFO og virkelig elsker det og koser seg der, at de som IKKE går må tusle hjem alene og kjede seg. Alle vennene er jo på SFO...
Dr. Fyll Skrevet 18. mai 2015 #42 Skrevet 18. mai 2015 Gutten min sluttet etter jul i 3.klasse, da var det bare 1/4 av guttene i klassen som fortsatt var der. Han sa det var kjedelig på SFO, det var ingen andre opplegg enn frilek, og det klarer kompisgjengen fint å få til på egenhånd.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #43 Skrevet 18. mai 2015 Eldste skal ha 50% plass på AKS i 4 klasse. Her er det mange som fortsatt går på AKS i 4. Anonymous poster hash: d00cd...fbe
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #44 Skrevet 18. mai 2015 SFO er vel ikke en lovpålagt ordning for kommunene? Anonymous poster hash: fe242...aec Jo det er en lovpålagt ordning at alle kommuner har sfo tilbus for 1-4 klasse. http://naku.no/node/61 Anonymous poster hash: f66ba...5f2
Superdolly Skrevet 18. mai 2015 #45 Skrevet 18. mai 2015 Hva gjør dere i ferier, dere med barn som slutter i 3. eller 4.? Er de alene i høst- og vinterferier etc, eller her dere andre ordninger da? Tenker det er stor forskjell på å være alene et par timer på ettermiddagen og en hel uke fra morgen til ettermiddag.Anonymous poster hash: 45fbd...738 Hos oss kan vi kjøpe plass på SFO i høstferie, vinterferie, jul og påske (ikke de røde dagene da), og skolens planleggingsdsger og øvrige fridager, selv om vi ikke har SFO-plass ellers.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #46 Skrevet 18. mai 2015 Her så er planen at min skal gå på SFO ut november måned i 3.klasse. Dette fordi jeg vet jeg skal jobbe en god del ekstra i høst, da er det greit med SFO, så det ikke blir for mange timer alene. Her så slutter de fleste da de starter i 3.klasse, eller i løpet av 3.klasse. Men SFO her er elendig. Anonymous poster hash: 6bcb6...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå