Gå til innhold

Noen her med peiling på "grisefarmer"? Ang døde griser..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved hytta vår på Vestlandet er det et område hvor det er flere "grisefarmen". Eller det vil si svære låver med hundrevis av griser delt inn I grupper på 20-40 griser per område.. og det er greit nok, har det sikkert ok (ser litt trist ut men sånn er det vel bare..)

Spørsmålet mitt er da: Når en gris dør av sykdom eller skade blir det lagt utenfor denne grisefarmen og kan ligge I mange uker. Er så ekkelt å gå tur forbi (går vei forbi som alle kan bruke) når det ligger halvråtne griser utenfor. De er kjempe store. Vet nå at den ene døde grisen har ligget der I over 14 dager og ser ganske ekkel ut (blitt helt grå,magen er sunket inn og øynene nesten borte).. ikke dekket over eller noe. Er dette lov??

Anonymous poster hash: ad8c3...aa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fysj, dette høres ikke bra ut! :-(

Jeg ville tatt kontakt med Mattilsynet asap.

Skrevet

Ville ringt mattilsynet til mandag.

Anonymous poster hash: be7f8...9e5

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det bør du varsle Mattilsynet om, ja! Døde griser skal ikke ligge åpent, de skal destrueres så fort som mulig. 

Skrevet

De skal dekkes til, om det tar lang tid før transporten som henter døde dyr kommer, så skal kadaveret ligge i skygge det meste av tiden, og tildekket/innpakket.
Om det har ligget 14 dager, er det innenfor reglene (helt forferdelig, jeg vet! det kan gå maks 3 uker før henting) men så lenge det ikke ligger tildekket, så kontakter man mattilsynet, i hvert fall for å forhøre seg om det er ordnet med henting av kadaveret, for det pleier de å bli informert om.

Reglene i forhold til om de skal være tildekket eller innpakket kommer an på om grisen har dødd av naturlig grunn, eller av sykdom, er det sykdom, så skal kadaveret pakkes inn, om transporten ikke rekker å hente innen 3 dager.

Anonymous poster hash: 7af86...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...