Gå til innhold

Biting i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 4,5 år som går i barnehage. Et av nabobarna går på samme avdeling, men dette barnet er et år mindre. De leker en del sammen. 

For et år siden fikk vi høre at dette andre barnet slo bl.a med leker osv. Vi forklarte at hn er jo mindre og derfor skjønner hn ikke at å slå ikke er lov. 

Men nå har det altså gått et år. Nå hører vi oftere og oftere at dette barnet slår, dytter og ikke minst biter(!). Jeg vet ikke om dette skjer bare mitt barn eller om det skjer andre barn også. Nabobarnet er nå 3,5 år og det er da vel ikke normalt å bite i denne alderen?! 

Vi får ikke beskjed når disse tingene skjer, det er barnet selv som sier fra om dette hjemme. 

Jeg tenker at jeg vil ta opp temaet på foreldremøte. Barnehagen burde da gi beskjed når slikt skjer, hvertfall bitt. 

Ellers så er det vel ikke mye man kan gjøre? Jeg er veldig fristet til å prøve å holde mitt barn unna for en stund. Dette nabobarnet ringer på døra alene i tide og utide, en gang sto hn og sparket i døra kl. 8 på morgenen, men mitt barn vil ikke alltid ut å leke. Dessuten syns jeg ikke noe om at et så lite barn er ute alene og sender ikke mitt barn alene ut (pga trafikert vei), og jeg har ikke alltid tid å bli med ut. Tenker jeg på den måten kan jo "kontrollere" litt at de ikke er så mye sammen, hvertfall på fritiden.

Hvordan legge frem dette med bitingen på foreldremøtet? Er det vanlig å nevne navn? Er dette noe man må regne med når barnet går i barnehage?

Anonymous poster hash: b0e0c...f98
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp på foreldresamtale. Ikke foreldremøte. (Hvor alle foreldrene er til stede). Du kan også be om å snakke med pedleder i garderoben og høre hva de gjør med saken. Det er helt vanlig at barn i denne alderen biter.

Anonymous poster hash: 45bc4...815

Skrevet

Mente selvfølgelig foreldresamtale, aldeles ikke på på foreldremøtet!

Men er det virkelig vanlig at barn på den alderen biter?

Ts

Skrevet

Mente selvfølgelig foreldresamtale, aldeles ikke på på foreldremøtet!

Men er det virkelig vanlig at barn på den alderen biter?

Ts

Beklager, trodde det sto 3,5 år. Men ja jeg har flere ganger møtt på 5 åringer som fremdeles biter. Det er få ting som er mer effektivt for å få viljen sin og skremme enn et bitt. Og når barnet har funnet en taktikk som funker fortsetter h*n gjerne med det.

Anonymous poster hash: 45bc4...815

Skrevet

Mitt barn blir bitt av en jevnaldrende jente i barnehagen. Jeg har tatt det opp jevnlig (etter hver episode) og sist på foreldresamtale der jeg krevde at barnet mitt blir beskyttet i barnehagen.

Jeg er lei av jevnlige bitemerker og en unge som er redd for å gå i barnehagen.

Ta det opp. Du må ta det opp! Spør hva de tenker å gjøre og krev at de beskytter barnet ditt.

Anonymous poster hash: 31491...a70
Skrevet

er det barnehagen som har navngitt barnet?

Så fall er bare det brudd på taushetsplikt.

Nei.. Absolutt isje nevne barnet med navn.

Men kan neve det forekommer biting.

Så må Bhg finne en handlingsplan på hvordan de skal få slutt på dette.

Du sier barnet kommer til dere tidlig på morgen og er ofte ute aleine?

Har tanken slått deg at barnet biter for å utagere indre smerte. Kanskje dette barnet ikke har det godt.

Skrevet

Først så vil jeg si at biting i barnehagen ikke er uvanlig, selv blant unger på 3,5 år. Selvfølgelig burde dere få beskjed om når barnet deres blir bitt, men dere skal ikke få beskjed om hvem som biter. Det kan godt være barnehagen har satt i gang tiltak ang dette barnet, men det vil dere nok ikke få vite noe om.

Men jeg synes det er andre ting i innlegget ditt som bekymrer meg ang det barnet som biter.Hvor greit har dette barnet det hjemme?

Anonymous poster hash: 29822...1d6
Skrevet

Hver gang noen biter småen på 3.5 år eller er stygg med han så forteller barnehagen hva som har skjedd å hvem som gjorde det.

Hadde ikke barnehagen sagt hvem som var stygg mot han så hadde jeg bare spurt sønnen min for han hadde garantert sagt hvem det var.

Anonymous poster hash: 6422a...f02
Skrevet

Hver gang noen biter småen på 3.5 år eller er stygg med han så forteller barnehagen hva som har skjedd å hvem som gjorde det.

Hadde ikke barnehagen sagt hvem som var stygg mot han så hadde jeg bare spurt sønnen min for han hadde garantert sagt hvem det var.

Anonymous poster hash: 6422a...f02

Der er uprofft av barnehagen å fortelle deg hvem som har gjort det. At barnet ditt kan fortelle det selv er en helt annen ting.

Skrevet

Barnehagen har aldri nevnt noe om dette. De har ikke sagt noe om biting, slåing eller dytting. Jeg finner det litt rart ettersom vi ellers har en veldig bra kommunikasjon, så jeg tenker dette kanskje er noe de er obs på ved dette andre barnet og ikke vil snakke om (pga de faktisk ikke kan snakke om det). Det er mitt barn som selv har fortalt at dette har skjedd, og ettersom mitt barn faktisk har hatt bitemerker(!) så tror jeg på at det har skjedd.

Jeg vet barnehagen ikke kan fortelle hvem som har gjort det eller si noe om hva de gjør med det. Jeg tenker bare jeg må ta det opp på foreldresamtale så de vet at vi vil ha beskjed om når dette skjer og bare vite at de legger merke til dette. Jeg aner jo ikke hvilken oppfølging dette fører til, men jeg vil bare vite at noe blir gjort. Mitt barn bryr seg ikke så veldig mye om dette enda, men om det skjer oftere og oftere så vil det jo få konsekvenser til slutt. Jeg vil ikke at mitt barn skal grue seg til barnehagen fordi hn er redd for å bli bitt! 

Det er en del ting jeg reagerer på ang. nabobarnet ja. Hn er sånn at hn bare røsker tak i lekene hn vil ha, sier til andre at de ikke får være med på leken(utestenger), slår, biter, dytter, og oppfører seg stort sett ikke så bra uten at jeg går veldig konkret inn på det. Ellers så stikker hn mye ut uten at foreldrene følger med(?) de har bl.a ringt på døren vår og spurt om vi har sett hn flere ganger for da har han bare forsvunnet ut døra, hn springer bort til venner alene, og er generelt en del ute uten oppsyn. Har også sett hn stå alene og trille lillesøsteren sin mens mammaen er ute av syne ganske lenge. 

Jeg har også sett dette barnet ta kvelertak (klemmer rundt halsen) på andre barn, skyter barna så de er død, skal mose hodet deres, og mange flere lignende setninger og oppførsel som jeg tenker er unormalt. Jeg har bare et barn og aner ikke om dette er normalt, men jeg syns det er veldig alarmerende. Jeg har lenge "stusset" litt på denne familien.. men tror barnehagen er obs på situasjonen. Jeg må tenke på dette til i morgen, kanskje jeg faktisk må gripe inn på en eller annen måte.

TS

Skrevet

Jeg regner med at dette barnet har "noe" den ikke har blitt utredet for ennå, biter jo ikke for å bite når man er 3,5 år! Forstår jo godt konsekvensen av det da.

Kanskje han er under utredning el. Spesielt om et barn som sparker inn naboens dør kl 08.00 om morran ikke har en diagnose.... Eller ubrukelige foreldre.

Anonymous poster hash: b29a9...a21

Skrevet

Jeg regner med at dette barnet har "noe" den ikke har blitt utredet for ennå, biter jo ikke for å bite når man er 3,5 år! Forstår jo godt konsekvensen av det da.

Kanskje han er under utredning el. Spesielt om et barn som sparker inn naboens dør kl 08.00 om morran ikke har en diagnose.... Eller ubrukelige foreldre.

Anonymous poster hash: b29a9...a21

Et barn på 3,5 kan selvfølgelig bite selv om det ikke har "noe" som det utredes for. Hi har jo ikke sagt noe om at barnet biter uprovosert eller ei. En tre åring kan fint finne på å bite i f.eks en konflikt om en leke. Det er ikke så mye annerledes for barnet å bite enn å slå eller sparke, det er bare forskjell på hvordan frustrasjonen uttarter seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...