Gå til innhold

Dugnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med jevne mellomrom dukker problemstillingen dugnad opp. Jeg leser at mange stiller opp - kjempeflott! Men jeg leser også at mange hater dugnader, gir blaffen, ønsker å betale seg ut av dem og ellers omtaler dugnader svært negativt.

Hva er det som gjør at så mange er negativt innstilt? Dessuten lurer jeg på, har disse som er negativt innstilt tenkt over konsekvensene ved manglende dugnadsinnsats? Hvis alle nekter, alle slutter å gjøre dugnadsinnsats, hva skjer da?

Jeg kan nevne i fleng: nedlagte idrettslag, idrettsanlegg, ingen musikkorps, ingen fotball , håndball, friidrett eller skiaktivitet for barn. Slutt på arrangementer for alle på 17. mai, ingen organiserer barnetog på 17. mai, ingen hjelper til med søppelplukking og raking på våren.

Det meste av frivillig organisasjonsarbeid forsvinner, Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp, Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen, Fattighuset, Kreftforeningen, Landslaget for hjerte- og lungesyke, Blindeforbundet, Døveforeningen osv vil forsvinne. I tillegg vil også de fleste politiske organisasjoner forsvinne. Vil vi ha det sånn?

Hvis alle bidrar litt, så blir det ikke mye å gjøre for hver enkelt. I dag er vi totalt avhengig av ildsjelene, de som ofrer mye tid og krefter, og også penger, men til slutt går disse ildsjelene også lei, eller blir for gamle og dør. Hva da?

Puh... Dagens hjertesukk.

Anonymous poster hash: aaa81...a37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med jevne mellomrom dukker problemstillingen dugnad opp. Jeg leser at mange stiller opp - kjempeflott! Men jeg leser også at mange hater dugnader, gir blaffen, ønsker å betale seg ut av dem og ellers omtaler dugnader svært negativt.

Hva er det som gjør at så mange er negativt innstilt? Dessuten lurer jeg på, har disse som er negativt innstilt tenkt over konsekvensene ved manglende dugnadsinnsats? Hvis alle nekter, alle slutter å gjøre dugnadsinnsats, hva skjer da?

Jeg kan nevne i fleng: nedlagte idrettslag, idrettsanlegg, ingen musikkorps, ingen fotball , håndball, friidrett eller skiaktivitet for barn. Slutt på arrangementer for alle på 17. mai, ingen organiserer barnetog på 17. mai, ingen hjelper til med søppelplukking og raking på våren.

Det meste av frivillig organisasjonsarbeid forsvinner, Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp, Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen, Fattighuset, Kreftforeningen, Landslaget for hjerte- og lungesyke, Blindeforbundet, Døveforeningen osv vil forsvinne. I tillegg vil også de fleste politiske organisasjoner forsvinne. Vil vi ha det sånn?

Hvis alle bidrar litt, så blir det ikke mye å gjøre for hver enkelt. I dag er vi totalt avhengig av ildsjelene, de som ofrer mye tid og krefter, og også penger, men til slutt går disse ildsjelene også lei, eller blir for gamle og dør. Hva da?

Puh... Dagens hjertesukk.

Anonymous poster hash: aaa81...a37

Hva har dugnad med frivillig organisasjonsarbeid å gjøre?

Dugnad jeg irriterer meg over er barnehage og skole fordi ingen har dem har lov til å kreve det (riktignok lov i barnehage dersom det er privat og det står i vedtektene). Dugnad for idretten er greit da man velger selv at barnet blir med og da godtar man også dugnad, men jeg mener mange idrettslag burde dempe seg med hvor mye dugnadsinnsats man kan forvente av foreldrene. De fleste med små barn har begrenset med tid og jeg for min del vil heller tilbringe med mitt barn enn står parkeringsvakt, selge pølser eller lodd, spesielt når det er helg.

Skrevet

Jeg er i grunn ikke imot dugnad, men opplevde at jeg måtte sitte vakt i en hall 1-2 kvelder i mnd. frem til 23:00 på kvelden. Jeg er alene og måtte ha med min sønn som da gikk i 2.klasse, han skulle på skole dagen etter, så det sier seg selv at slike ting blir helt feil.

Ellers så synes jeg at dersom barna er med på 2 aktiviteter så blir det så mye dugnad, kakebaking og loddsalg at man ikke har fri selv lenger.

Anonymous poster hash: 4ed5e...df2
Skrevet

Slik du lister det opp høres jo dugnad helt flott ut!

Hvis man leser veiledningsdokumentet til Norges idrettsforbud vedrørende dugnad så heter det seg at dugnad skal være frivillig, sosialt, hyggelig og noen enhver skal kunne stille opp på med sine forutsetninger. Det betyr i mine øyne f.eks at å være kioskvakt noen timer under en fotballkamp er helt grei. Det går fint an å forvente at foreldre stiller med kake i ny og ne eller koker kaffe. Man kan be foreldre kan være med å vaske draktsett etter en håndballkamp, selge inngagsbilletter når egne barn spiller eller stå som løypevakt når barna går klubbrenn noen timer en tirsdagskveld. Man kan fint dele ut en loddbok og be folk selge de loddene de klarer i løpet av et par uker.

Man kan imidlertid IKKE forlange at en enslig mor skal stille som vakt i en hall til kl 23 på kvelden. Man kan ikke forlange at et barn skal selge Enjoyguider til 250 kr stykke (og foreldrene må selv kjøpe de resterende hvis barnet ikke greier å selge sin kvote på 6 bøker). Man kan ikke forvente at en far skal klippe gresset på en fotballbane hver ettermiddag i en uke så herrelaget i klubben skal kunne spille kamp (mens de yngre lagene blir forvist til dårlige løkker). Man kan ikke forvente at foreldre med barn i barneskolealder skal stå parkeringsvakt en hel lørdag og søndag (dette kan faktisk herre- og damelagsspillere gjøre) Osv. 

Jeg elsker dugnad i skigruppa vår. Her stiller alle opp - fra ung til gammel. Det finnes oppgaver for absolutt alle. Ungene er med og sorterer startsunner. Ungdommene i klubben er med og trener de minste. Foreldrene er med som kioskvakter og rennledere på klubbrenn. Vi har fantastiske løypekjørere som vi gjør heder på hvert eneste år. Dugnadsvaktene blir satt opp på begynnelsen av året. Alle vet når de skal til pers og vi bytter oss i mellom. Er det noen som har vanskeligheter med å stille opp (f.eks enslige, syke etc), så fikser vi det.

Og jeg tror at folk er så villige til å stille opp fordi pengene vi genererer ved dugnad går tilbake til ALLE aktive medlemmer i klubben - ikke bare seniorer eller de som er veldig gode. Vi har lav medlemskontigent, ingen treningsavgift for de minste ungene, kveldsmat til alle etter trening uansett alder, vi betaler startkontigent til utvalgte renn for alle utøvere osv.

I det lokale fotballlaget derimot er det stort fokus på junior- og senior spillere. De minste får ikke tilgang til kunstgressbanene selv om det er ledig kapasitet, de får ikke tilpasset draktsett, men må spille med gammelt rask (noen i kortermet, noen i langermet, noen med gammel sponsor, noen med ny sposor. I fjor fikk foreldrene på G/J 12 og nedover beskjed om at vi hadde ansvaret for å vaske garderobene etter hver herre- og damekamp...... Vi har et ganske bra damelag, men ingen av spillerne har noen gang stilt opp på fotballskole eller på treninger til yngre lag. Vi betaler alt av cuper, turer og sosiale arrangementer selv mens junior- og seniorlagene får sponset masse. Vi spurte pent om vi ikke kunne få drikkeflasker til J10 laget (klubben har et helt lager fra en av hovedsponsorene), men fikk nei da disse var forbeholdt de eldre lagene......

Og allikevel lurer klubben på hvorfor det er så vanskelig å få foreldre til å stille opp på dugnad.......

Anonymous poster hash: 32aef...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...