Gå til innhold

Noen som kan tolke blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått time til hematologen om 14 dager.

Proteinelektroforese M-komp type IgG 15,5 g/L

IgG kappa, s-protein 79

Noen som har peiling på hva det betyr??

Anonymous poster hash: 078ba...c58
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg dessverre ikke referanseverdiene utenat så kan ikke si så mye sikkert. Dessuten må prøvene sees i sammenheng med andre funn og symptomer. Har du andre symptomer? Ryggsmerter/skjelettsmerter f.eks? Ved en proteinelektroforese blir andelen av de forskjellige typene proteinene målt. Ved en m-komponent er immunglobulinfraksjonen forhøyet. Immunglobuliner er antistoffer som produserer av en type immunceller som kalles plasmaceller. Det kan tyde på en formering av plasmacellene som f.eks ved en myelomatose/plasmocytom/plasmacellleukemi, Morbus Waldenstrøm (en type lymfekreft), virusinfeksjon eller det trenger ikke å ha noe betydning i det hele tatt. S-protein er samlet protein i (blod)serum. Jeg mener den er normal eller kanskje littegrann over grensen. Ved forhøyede funn bør man alltid få utredning hos en hematolog for å forsikre seg om at det ikke er noe ondartet som står bak. Som sagt trenger det ikke bety noe som helst så ikke bekymre deg for mye!

Skrevet

Nå kan jeg dessverre ikke referanseverdiene utenat så kan ikke si så mye sikkert. Dessuten må prøvene sees i sammenheng med andre funn og symptomer. Har du andre symptomer? Ryggsmerter/skjelettsmerter f.eks? Ved en proteinelektroforese blir andelen av de forskjellige typene proteinene målt. Ved en m-komponent er immunglobulinfraksjonen forhøyet. Immunglobuliner er antistoffer som produserer av en type immunceller som kalles plasmaceller. Det kan tyde på en formering av plasmacellene som f.eks ved en myelomatose/plasmocytom/plasmacellleukemi, Morbus Waldenstrøm (en type lymfekreft), virusinfeksjon eller det trenger ikke å ha noe betydning i det hele tatt. S-protein er samlet protein i (blod)serum. Jeg mener den er normal eller kanskje littegrann over grensen. Ved forhøyede funn bør man alltid få utredning hos en hematolog for å forsikre seg om at det ikke er noe ondartet som står bak. Som sagt trenger det ikke bety noe som helst så ikke bekymre deg for mye!

Takk for svar. Det er ikke min blodprøve men min fars. Han er over 70 og har bechterew. Han er frisk og sprek men har densiste tiden klaget på hovne ankler bl.a. Og spør meg om jeg forstår noe av prøvene, som er meget begrenset. Leste litt på de sykdommene du nevnte (før du svarte:) og dem er jo ikke så fryktelig positive akkurat. Men det er kanskje ikke uvanlig med sånne prøvesvar på eldre.

Anonymous poster hash: 078ba...c58

Skrevet

Både sykdommene jeg nevner er vanligere blant eldre, men også forhøyede prøver uten noe sykdomssammenheng er vanlig blant eldre. Hovne ankler kan også passe med Bechterew.

Jeg forstår forresten ikke hvorfor man sender ut prøvesvar uten forklaring.

Skrevet

Slike prøver er helt umulige å tolke på fornuftig vis, isolert uten en klinisk sammenheng og resten av blodprøvesvarene. Vent til timen hos hematologen, det er mitt beste tips.

Anonymous poster hash: 88a3c...797

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...