Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Jeg forstår meg ikke helt på reglene rundt foreldrepenger. Leser at man må ha hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene. Holder det da å bare ha jobbet 6 mnd før man går i permisjon for å få foreldrepenger? Før det har jeg vært student uten inntekt. Hvordan beregnes det i så fall? Gjennomsnittet av de 10 siste mnd? Det hjelper ikke dersom bare far har inntekt? Hva om man er sykemeldt i den perioden (de 6 mnd)? Er ringehjelp også pensjonsgivende? Anonymous poster hash: 2ae62...bb3
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 6 av 10 siste måneder før fødsel holder. Det beregnes ut fra hva du har i lønn den måneden du føder, med mindre dette avviker voldsomt fra de andre månedene. Sykmelding er likestilt med arbeid. Ringevikarjobbing også. Om bare far har inntekt kan han opptjene selvstendige permisjonsrettigheter, mener jeg, men da må i så fall du ut i arbeid/studier mens han tar permisjon - og dere får ikke like mye. Usikker på detaljene her. Anonymous poster hash: 7a20e...479
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Takk for svar! Dersom jeg har mye lavere inntekt de første to månedene (sml ringehjelp) og så får fast jobb de siste 4 mnd hvor jeg da tjener mye mer, vil de da fortsatt ta utgangspunkt i den siste måneden? Eller tar de gjennomsnittet av alle 6 månedene? Anonymous poster hash: 2ae62...bb3
hol(L)y COW Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Takk for svar! Dersom jeg har mye lavere inntekt de første to månedene (sml ringehjelp) og så får fast jobb de siste 4 mnd hvor jeg da tjener mye mer, vil de da fortsatt ta utgangspunkt i den siste måneden? Eller tar de gjennomsnittet av alle 6 månedene? Anonymous poster hash: 2ae62...bb3 De tar utgangspunkt i den siste måneden om du har fast jobb - dvs den årslønnen du er ansatt med eller det du faktisk har tjent (om det er mer). Du går ikke ned i "lønn" om du har fast jobb. Men dersom du feks har provisjonslønn som varierer fra mnd til mnd får du et gjennomsnitt.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Takk for oppklaringen! Anonymous poster hash: 2ae62...bb3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2015 #6 Skrevet 15. mai 2015 Hvis man er ringevikar i hele perioden har man jo veldig varierende månedslønn. Tar de da gjennomsnittet i de 6 mnd jeg har jobbet? Anonymous poster hash: 2ae62...bb3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2015 #7 Skrevet 15. mai 2015 Det som kan være et problem som ringevikar er om det går mange dager mellom hvert oppdrag. Da regnes det ikke som at du har jobb hele tiden. I steden telles enkeltdager. Dermed blir det vanskligere å oppfylle kravet om 6 av de siste 10 mnd. Anonymous poster hash: b4fe7...2e7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2015 #8 Skrevet 15. mai 2015 6 av 10 siste måneder før fødsel holder. Det beregnes ut fra hva du har i lønn den måneden du føder, med mindre dette avviker voldsomt fra de andre månedene. Sykmelding er likestilt med arbeid. Ringevikarjobbing også. Om bare far har inntekt kan han opptjene selvstendige permisjonsrettigheter, mener jeg, men da må i så fall du ut i arbeid/studier mens han tar permisjon - og dere får ikke like mye. Usikker på detaljene her. Anonymous poster hash: 7a20e...479 De uthevede feltene er riktige. Har ikke du krav på foreldrepenger, har heller ikke far rett på foreldrepenger. Det må da søkes om engangsstønad. Jeg trodde ikke jeg hadde krav på permisjonspenger, så jeg hørte med nav om dette, og det var det jeg fikk beskjed om (viste seg at jeg hadde krav på foreldrepenger likevel, puh!). Nav har forresten en chat på siden sin til foreldrepenger, hvor du får snakke med en som kan reglene rundt dette. Veldig greit å slippe å ringe inn. Anonymous poster hash: ad709...13d
Snartmamma2015 Skrevet 15. mai 2015 #9 Skrevet 15. mai 2015 Det stemmer ikke ! Far opparbeider seg selvstendige rett på foreldre penger https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Spesielt+om+foreldrepenger+til+far.347656.cms
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2015 #10 Skrevet 15. mai 2015 Det som kan være et problem som ringevikar er om det går mange dager mellom hvert oppdrag. Da regnes det ikke som at du har jobb hele tiden. I steden telles enkeltdager. Dermed blir det vanskligere å oppfylle kravet om 6 av de siste 10 mnd. Anonymous poster hash: b4fe7...2e7 Det er jo i så fall veldig surt. Det kan en periode være masse jobbing med lite fri og så lengre periode uten. Når begynner man å telle dager i stedet da? Det er jo mange som har fast jobb men i lav stillingsprosent. Disse vil jo også ofte ha mange dager fri mellom. Anonymous poster hash: 2ae62...bb3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2015 #11 Skrevet 15. mai 2015 Det som kan være et problem som ringevikar er om det går mange dager mellom hvert oppdrag. Da regnes det ikke som at du har jobb hele tiden. I steden telles enkeltdager. Dermed blir det vanskligere å oppfylle kravet om 6 av de siste 10 mnd. Anonymous poster hash: b4fe7...2e7 Det er jo i så fall veldig surt. Det kan en periode være masse jobbing med lite fri og så lengre periode uten. Når begynner man å telle dager i stedet da? Det er jo mange som har fast jobb men i lav stillingsprosent. Disse vil jo også ofte ha mange dager fri mellom. Anonymous poster hash: 2ae62...bb3 Jeg husker ikke hvor langt opphold man kan ha. Sjekk med NAV. Anonymous poster hash: b4fe7...2e7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2015 #12 Skrevet 15. mai 2015 Er det 14 dager mellom vaktene telles det dager. Anonymous poster hash: 4fd06...e10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå