Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Har aldri vært flink økonomisk, har brukt de pengene vi har hatt uten problemer. Men ikke hatt nok til å opparbeide buffer. Pga skole i november, og permisjon fra jobb, ble det veeeldig lite utbetalt i desember, og har etter det hatt vanskelig med å komme oss opp igjen. Nå har vi begynt å komme etter på det meste, og nærmer oss litt mer orden, men jeg sliter med å ha kontroll, vet ikke hvordan jeg skal ordne et system og oversikt som funker. Noen forslag? Hvilken butikk er totalt sett billigst å handle på, blir ikke å dra på flere butikker for å ukeshandle, alternativene er coop extra, rimi, rema, kiwi. Noen apper eller programmer å anbefale, enten det gjelder for sparing, handling,budsjett eller noe annet. Anonymous poster hash: bc724...220
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Sett opp et budsjett! Prøv å planlegg utifra budsjettet, hvor dere tar høyde for alle faste utgifter som boutgifter, strøm, forsikringer, mobil osv. Spar på alle kvitteringer og gå gjennom de i slutten av hver måned. Del opp utgiftene dere har hatt i kategorier, mat, reise, fritid etc. Det gjør det enklere å se hvor dere bruker for mye penger. Det er greit å sammenligne et budsjett med f.eks SIFOs Referansebudsjett. Jeg synes rema er billigst av matbutikkene. Frukt og grønt prøver jeg å handle i innvandrer butikker. Synes både pris og holdbarhet er bedre. Aldri gå i butikken uten handlelapp, og hold deg til lista di! Småkjøp av ting du egentlig ikke har bruk for er dyrt. Jeg setter også av penger hver mnd til nrk-lisen, årsavgift på bil, eiendomsskatt, gaver, julegaver etc. Sparer fast hver mnd, og eventuelt det jeg har til overs i det jeg får ny lønn går rett inn på sparekontoen min! Kan også være endel å spare på ved f.eks å sjekke priser på forsikringer etc. Lykke til! Dette fikser dere! Det handler jo egentlig bare om å planlegge Anonymous poster hash: c05e6...57f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Ha alt av faste utgifter på autotrekk, gjerne samme dag som lønning. Ha en egen konto hvor lønnen kommer inn, og som regninger trekkes fra. Da ser du fort hvor mye som går til faste utgifter hver måned, og hvor mye dere har å rute med. Ha en buffer her. Ha en egen konto som dere bruker i hverdagen, som dere fører penger over til hver lønningsdag. Da ser dere fort hvor mye penger dere har tilgjengelig den måneden. Beregn mat etter SIFO, eller bruk Min Økonomi-funksjonen hvis nettbanken har det. Sjekk nettbanken ofte, og se over kontoutskriften. Da er du alltid ajour når det gjelder hvor mye penger du har igjen før lønning. Anonymous poster hash: b5d64...f0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå