Gå til innhold

Voldsom guttelek...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn i ulike aldre og har sett mange forskjellige gutter opp gjennom årene.

Noen er rolige og andre mer aktive og enkelte nesten ustyrlige.

 

De jeg tenker det finnes flest av er de som er relativt rolige, men som i lek blir skikkelig "guttete" og en leker voldsomt med lekeslossing og spark og kanskje lekevåpen (som også gjerne er en pinne).

 

Min yngste gutt har alltid vært en veldig rolig kar, litt beskjeden og har lekt lit voldsomt med sine beste venner, men aldri pågrensen til voldelig.

 

Nå har det plutselig oppstått et par episoder hvor han ikke har vært helt grei med en gutt som er yngre i barnehagen. (han er 6 nå) Vi hadde enlang prat om det i går om hvor lite lov dette er.

Og i dag forsøkte han seg med et spark mot magen på lillesøster på 4. ("Karatespark")

 

Av en eller annen grunn trigger dette meg noe veldig og jeg kjenner jeg blir eitrende sint på han. Jeg har alltid forsøkt å dempe den type lek, for jeg har aldri likt det.

Jeg har også sett andre storesøsken terge sine mindre søsken ved feks dytte de eller holde de fast, og jeg kjenner samme sinnet da. Mulig jeg bare har et enorm beskytterinstinkt for de svakeste...

 

Lar dere ungene holde på med slik lek eller hva gjør dere egentlig? Ser for meg at alle sier de slår hardt ned på det, men erfaringen min sier jo noe annet. At foreldrene lar "gutter være gutter" og lar de fortsette. 

 

 



Anonymous poster hash: 656cb...fdd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Jeg har barn i ulike aldre og har sett mange forskjellige gutter opp gjennom årene.

Noen er rolige og andre mer aktive og enkelte nesten ustyrlige.

 

De jeg tenker det finnes flest av er de som er relativt rolige, men som i lek blir skikkelig "guttete" og en leker voldsomt med lekeslossing og spark og kanskje lekevåpen (som også gjerne er en pinne).

 

Min yngste gutt har alltid vært en veldig rolig kar, litt beskjeden og har lekt lit voldsomt med sine beste venner, men aldri pågrensen til voldelig.

 

Nå har det plutselig oppstått et par episoder hvor han ikke har vært helt grei med en gutt som er yngre i barnehagen. (han er 6 nå) Vi hadde enlang prat om det i går om hvor lite lov dette er.

Og i dag forsøkte han seg med et spark mot magen på lillesøster på 4. ("Karatespark")

 

Av en eller annen grunn trigger dette meg noe veldig og jeg kjenner jeg blir eitrende sint på han. Jeg har alltid forsøkt å dempe den type lek, for jeg har aldri likt det.

Jeg har også sett andre storesøsken terge sine mindre søsken ved feks dytte de eller holde de fast, og jeg kjenner samme sinnet da. Mulig jeg bare har et enorm beskytterinstinkt for de svakeste...

 

Lar dere ungene holde på med slik lek eller hva gjør dere egentlig? Ser for meg at alle sier de slår hardt ned på det, men erfaringen min sier jo noe annet. At foreldrene lar "gutter være gutter" og lar de fortsette.

 

 

 

Anonymous poster hash: 656cb...fdd

Jeg synes det er veldig bra at du slår hardt ned på dette. F.eks sparke lillesøster i magen. Helt uakseptabelt. Hvis du ikke reagerte skikkelig på dette så ville han jo fortsette med slik atferd og hun vil tro at dette er greit....

 

 

Anonymous poster hash: 7d5e9...b9a

Skrevet

Helt uakseptabelt!! Har en gutt på 5 år. Han har søstre så leken hjemme er rolig. Men ser den blir litt mer voldsom når han er sammen med gutter fra bhg. Men de er aldri voldelig.

 

Anonymous poster hash: 9d784...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...