Gå til innhold

Far som lærling på sjøen, mor som deltidsstudent


Sommerfuglpike

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei ganske fortvilet jente som egentlig skal være 16 uker på vei, men det nå virker som om jeg er 20 uker på vei. (Får svar helt sikkert på ultralyd om to uker) Far jobber som motormannslærling i 2. halvår offshore med en turnus på 4 uker hjemme og fire uker borte. Vi er da i en veldig kinkig situasjon da han ikke er hjemme før i slutten av oktober. Han er da i sitt 3. halvår som lærling. Dermed virker det på ham som om jeg må føde alene og være alene med babyen de fire første ukene. Jeg har status som delkurselev 50% både i år og neste år da jeg ikke kunne fullføre VG3 på vanlig måte på grunn av kronisk sykdom før graviditeten. Uansett så vil ikke barnefar ta ut fødselspermisjon fordi han sier den utsetter lærlingtiden hans med to uker og sier han ikke får ta fagbrev etter 4. halvår på grunn av det. Han sier også at han ikke har rett til å komme i land før ETTER fødselen og han aner ikke hvor lenge han får bli. Er det noen som vet? Jeg er helt på gråten og hele situasjonen føles håpløs ut. Jeg vil gjerne at min kjære skal være tilstede under fødselen og oppleve i hvert fall de første dagene. Vi er forresten samboere. Har Googlet nå i flere timer og blir ikke noe klokere, så jeg lurer på om noen vet regler osv. for fedre som jobber offshore? Har han virkelig ikke krav på å være tilstede under fødselen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes dessverre ingen lover som sier at far har rett på fri under fødselen.

Kun at han har rett på fri uten lønn ( om ikke arbeidsgiver betaler, noe de nok ikke gjør for en lærling) i 2 uker ETTER fødsel.

Han har rett i at som lærling vil da hans tid bli utsatt tilsvarende tiden han tar fri.

 

Om han er ute på plattform er det ikke bare bare å komme seg til land slik uten videre når han er ute sine uker.



Anonymous poster hash: c399a...58f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...