Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Hadde jernmangel tidligere pga. en sa. Gikk på jerntabletter i 4-5 måneder før det rettet seg (påvist ved blodprøve). Etter dette har jeg vært litt svimmel og har "sus" i ene øret når jeg reiser meg opp, ved menstruasjon (blør veldig mye) og noen dager etter. Disse symptomene hadde jeg også litt av da jeg tok blodprøven og jernlagrene viste seg å være ok. Er det "trygt" for meg å kjøpe en boks med jerntabletter og ta disse hver gang jeg har menstruasjon? Eller bør man ikke ta jerntabletter med mindre man har påvist jernmangel? Anonymous poster hash: bd168...ed3
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Det er farlig ha for mye jern. Dra til legen på fredag pg få tatt en blodprøve. Jeg har siden en fødsel blødd mye kraftigere under hver mens så har fått påvist lite jern tidligere i år, jeg spurte om jeg kunne da ta jern hver gang jeg har mensen og legen sa nei. Selv om jeg enda blør kraftig i 5 dager hver mnd. Jeg må til legen og ta blodprøve om jeg blir dårlig igjen. Anonymous poster hash: ac5ee...107
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Takk for svar Var med legen for et par uker siden (og spurte dessverre ikke om dette:/), og skal inn fredag å ta noen blodprøver. Men skal da bare gå rett inn til laben. Kan jeg spør de på laben om de kan krysse av for å måle jern også, eller må jeg bestille en egen legetime for dette? Anonymous poster hash: bd168...ed3
PersilleBlomst Skrevet 13. mai 2015 #4 Skrevet 13. mai 2015 Hadde jernmangel tidligere pga. en sa. Gikk på jerntabletter i 4-5 måneder før det rettet seg (påvist ved blodprøve). Etter dette har jeg vært litt svimmel og har "sus" i ene øret når jeg reiser meg opp, ved menstruasjon (blør veldig mye) og noen dager etter. Disse symptomene hadde jeg også litt av da jeg tok blodprøven og jernlagrene viste seg å være ok. Er det "trygt" for meg å kjøpe en boks med jerntabletter og ta disse hver gang jeg har menstruasjon? Eller bør man ikke ta jerntabletter med mindre man har påvist jernmangel? Anonymous poster hash: bd168...ed3 Hvis du ikke har nok vitamin C i systemet så vil ikke kroppen absorbere jernet heller.. Prøv å få i deg litt C-vitamin, citrus/spinat smoothier er en fin måte å få i seg jern på naturlig.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Hadde jernmangel tidligere pga. en sa. Gikk på jerntabletter i 4-5 måneder før det rettet seg (påvist ved blodprøve). Etter dette har jeg vært litt svimmel og har "sus" i ene øret når jeg reiser meg opp, ved menstruasjon (blør veldig mye) og noen dager etter. Disse symptomene hadde jeg også litt av da jeg tok blodprøven og jernlagrene viste seg å være ok. Er det "trygt" for meg å kjøpe en boks med jerntabletter og ta disse hver gang jeg har menstruasjon? Eller bør man ikke ta jerntabletter med mindre man har påvist jernmangel? Anonymous poster hash: bd168...ed3 Hvis du ikke har nok vitamin C i systemet så vil ikke kroppen absorbere jernet heller.. Prøv å få i deg litt C-vitamin, citrus/spinat smoothier er en fin måte å få i seg jern på naturlig. Ikke spinat! Nyere forskning har vist at spinat har dåelig effekt på jerntilskudd. Ta jerntilskudd med et glass appelsinjuice og ikke drikk melk el spist noe med kalsium et par timer før el etter du tar jerntilskudd. Jeg elsker melk og MÅ ha et glass til frokost, så jeg tok jerntilskudd før jeg la meg. Og mat generelt kan gjøre jernopptaket dårligere så da passer det at jerntilskuddet er det siste man inntar før man legger seg, og ikke spiser kvelds rett før. Mange tar jerntilskudd om morgenen og spiser frokost rett etterpå. Ang blodprøve så må legen rekvirere det men du kan spørre så kan sikkert de på labben ringe inn til legen og spørre. Anonymous poster hash: ac5ee...107
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/54-jernfattig-ikke-spis-spinat denne artikkelen er faktisk fra 2011 men jeg leste en ny artikkel her om dagen, finner den ikke. Anonymous poster hash: ac5ee...107
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå