Gå til innhold

Topimax mot migrene, noen erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært hos nevrologen i dag, og hun mente Topimax har svært bra effekt, men ville gi meg betablokkere først..har litt høyt blodtrykk. 

Jeg vil helst prøve Topimax... Dessuten kan man få vektnedgang! Det hjelper jo også på blodtrykket!

Jeg er i fysisk aktivitet hver dag.

 

Så hva slags erfaringer har du med Topimax? Hjalp det på migrenen, og gikk du ned i vekt?

Takknemlig for svar. Evt. noen som har fått botox mot migrene?



Anonymous poster hash: 70899...5e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sjekker bivirkningene på denne medisinen, så får du et inntrykk av hvordan de fungere. Skremmende faktisk, ville heller prøvd en mildere medisin først. Hodepine eller ei!

 

Hilsen ei med migrene

 

Anonymous poster hash: 1c4c8...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på betablokkere i mange år og det var himmelsk å slutte på de. Slet mye med bivirkninger. Spesielt lavt blodtrykk og blodtrykksfall. Kanskje ikke så rart når medisinen skal gi et lavere blodtrykk. Men ikke optimalt for en med et lavt blodtrykk fra Før.

 

topimax har jeg gått på i fire år og er veldig fornøyd ☺ har ingen bivirkninger av disse medisinene. Betydelig færre anfall.

 

Vet om flere som har god effekt av disse.

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på betablokkere i mange år og det var himmelsk å slutte på de. Slet mye med bivirkninger. Spesielt lavt blodtrykk og blodtrykksfall. Kanskje ikke så rart når medisinen skal gi et lavere blodtrykk. Men ikke optimalt for en med et lavt blodtrykk fra Før.

 

topimax har jeg gått på i fire år og er veldig fornøyd ☺ har ingen bivirkninger av disse medisinene. Betydelig færre anfall.

 

Vet om flere som har god effekt av disse.

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

I forhold til vekt så går du ikke med av medisinen. Men den kan gi nedsatt matlyst som da igjen kan føre til vekttap.

Jeg har trent og spist sunt i mange år og har ikke merket noe forskjell fra jeg begynte på medisinene.

 

Har ikke prøvd botox ennå men kommer til å vurdere det når jeg blir litt eldre ☺☺ kjenner flere som har god erfaring med det og har flere venninner som setter dette (kosmetiske sykepleiere).

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde alt av forebyggende før jeg fikk begynne med Topimax. Betablokker hadde liten effekt og mye bivirkninger.

Nå går jeg på 100mg Topimax daglig. Det fungerer bra. Jeg har færre anfall og de anfallene jeg har er mildere. Bivirkninger er kvalme - ganske kraftig til tider og noe svimmelhet. Derav mindre matlyst og noe vekttap. Det er altså ikke medisinen i seg selv som gir vekttap!

 

Anonymous poster hash: 0486e...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv magnesium tabletter, dobbel dose i begynnelsen. Har veldig sjelden hodepine/migrene etter at jeg begynte med det. Tok almogran så og si hver dag før det..

 

Anonymous poster hash: c7528...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt klassisk migrene med aura siden jeg gikk på barneskolen. 

Fikk medisiner først som 18 åring, og da kun anfallmedisin, ikke forebyggende.

 

Hadde et par anfall i mnd, men lærte greit hva som trigget mine anfall slik at jeg klarte å redusere dette noe. Men jeg har likevel alltid hatt medisinene mine med meg hvor enn jeg har gått, fordi jeg var avhengig av å ta disse innen 20 minutter etter at synsforstyrrelsene kom.

 

Men nå det siste året har jeg lagt om kosten helt. Spiser ikke noe med tilsatt sukker eller kunstige søtningsstoffer - og jeg har ikke hatt et eneste migreneanfall siden den dagen jeg kuttet sukkeret. Ned i vekt har jeg også gått.

Jeg sier ikke at dette fungerer for alle, men det er absolutt verdt å prøve før man putter kroppen full i sterke medisiner.

 

Jeg har vært helt konsekvent på dette, og ikke hatt noen utskeielser. Det finnes gode alternativer til sukker, og man kan bake mye godt med stevia f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar allesammen. Jeg har mye mer lyst å prøve Topimax enn botox...Botox er jo smertefullt (det er visst maaange stikk) og den må vel tas hver 3. mnd tror jeg, samt at det er DYRT, selv om det er gjort hos lege og med egenandel.

Nevrolegen mente at hvis jeg skal ta botox, så MÅ jeg prøve 2 betablokkere først, men problemet er at jeg helst vil unngå botoxen, og tar den som en siste mulighet hvis ingenting annet virker.

Nevrolegen skrøt masse av Topimax, men ville ikke gi den til meg enda.. og jeg synes det var så leit, da jeg nå er utålmodig med tanke på EFFEKTEN av alle pillene hun lar meg prøve. Jeg synes det er synd at hun ikke hører på meg og mine ønsker på hva jeg skal prøve ut.

Jeg kan vel snakke med fastlegen om dette dilemmaet, slik at jeg får prøve Topimax?

HI



Anonymous poster hash: 70899...5e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar allesammen. Jeg har mye mer lyst å prøve Topimax enn botox...Botox er jo smertefullt (det er visst maaange stikk) og den må vel tas hver 3. mnd tror jeg, samt at det er DYRT, selv om det er gjort hos lege og med egenandel.Nevrolegen mente at hvis jeg skal ta botox, så MÅ jeg prøve 2 betablokkere først, men problemet er at jeg helst vil unngå botoxen, og tar den som en siste mulighet hvis ingenting annet virker.Nevrolegen skrøt masse av Topimax, men ville ikke gi den til meg enda.. og jeg synes det var så leit, da jeg nå er utålmodig med tanke på EFFEKTEN av alle pillene hun lar meg prøve. Jeg synes det er synd at hun ikke hører på meg og mine ønsker på hva jeg skal prøve ut.Jeg kan vel snakke med fastlegen om dette dilemmaet, slik at jeg får prøve Topimax?HI Anonymous poster hash: 70899...5e0

Husk at Topimax er en epilepsmedisin med potensielt flere bivirkninger enn betablokker. Betablokkene er mildere og har effekt hos de fleste migrenepasienter. Derfor prøver man gjerne dette først. Det laser gjerne medisintrappa - altså man prøver de milde medisinene før man går over på de sterkere.

Mange kvinner ønsker å prøve Topimax nettopp fordi vektnedgang er oppgitt som en bivirkning. Men det er altså ikke medisinene som gjør at du evt går ned i vekt.

 

Anonymous poster hash: 0486e...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags betablokker medisin bruker dere mot migrene?



Anonymous poster hash: a6fb0...7b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du har fått betablokker først fordi det er et krav for å få Topimax på blåresept. 



Anonymous poster hash: cdc74...10d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva slags betablokker medisin bruker dere mot migrene?

 

Anonymous poster hash: a6fb0...7b9

Jeg gikk på selo zok

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det kan være du har fått betablokker først fordi det er et krav for å få Topimax på blåresept.

 

Anonymous poster hash: cdc74...10d

Får du topimax på blå resept? Jeg fikk beskjed om at det foreløpig ikke var godkjent migrenemedisin og derfor hvit resept. Kun de med epilepsi diagnose fikk blå resept.

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan være du har fått betablokker først fordi det er et krav for å få Topimax på blåresept. Anonymous poster hash: cdc74...10d

Får du topimax på blå resept? Jeg fikk beskjed om at det foreløpig ikke var godkjent migrenemedisin og derfor hvit resept. Kun de med epilepsi diagnose fikk blå resept. Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Man får ikke Topimax på blå resept mot migrene, men det kan søkes spesielt om refusjon etter en tids bruk dersom medisinen har effekt.

 

Anonymous poster hash: 0486e...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det kan være du har fått betablokker først fordi det er et krav for å få Topimax på blåresept. Anonymous poster hash: cdc74...10d

Får du topimax på blå resept? Jeg fikk beskjed om at det foreløpig ikke var godkjent migrenemedisin og derfor hvit resept. Kun de med epilepsi diagnose fikk blå resept. Anonymous poster hash: 825d2...b6b
Man får ikke Topimax på blå resept mot migrene, men det kan søkes spesielt om refusjon etter en tids bruk dersom medisinen har effekt.

 

Anonymous poster hash: 0486e...465

Åja det visste jeg ikke. Har brukt disse i mange år men ikke hørt noe om dette. Får høre med legen.

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan være du har fått betablokker først fordi det er et krav for å få Topimax på blåresept.

 

Anonymous poster hash: cdc74...10d

Får du topimax på blå resept? Jeg fikk beskjed om at det foreløpig ikke var godkjent migrenemedisin og derfor hvit resept. Kun de med epilepsi diagnose fikk blå resept.

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

 

 

Det kan søkes på individuell refusjon til HELFO, men da må betablokker være prøvd først. Du får jo uansett refundert når du kommer over en viss sum per år. 

 

Anonymous poster hash: cdc74...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Det kan være du har fått betablokker først fordi det er et krav for å få Topimax på blåresept.

 

Anonymous poster hash: cdc74...10d

Får du topimax på blå resept? Jeg fikk beskjed om at det foreløpig ikke var godkjent migrenemedisin og derfor hvit resept. Kun de med epilepsi diagnose fikk blå resept.

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Det kan søkes på individuell refusjon til HELFO, men da må betablokker være prøvd først. Du får jo uansett refundert når du kommer over en viss sum per år.

 

Anonymous poster hash: cdc74...10d

Ok. Ja gikk på betablokkere i fire år Før jeg begynte med topimax. Søker om refusjon fra helfo når jeg har kommet over et visst beløp.

 

Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Det kan være du har fått betablokker først fordi det er et krav for å få Topimax på blåresept. Anonymous poster hash: cdc74...10d

Får du topimax på blå resept? Jeg fikk beskjed om at det foreløpig ikke var godkjent migrenemedisin og derfor hvit resept. Kun de med epilepsi diagnose fikk blå resept. Anonymous poster hash: 825d2...b6b
Man får ikke Topimax på blå resept mot migrene, men det kan søkes spesielt om refusjon etter en tids bruk dersom medisinen har effekt.Anonymous poster hash: 0486e...465

Åja det visste jeg ikke. Har brukt disse i mange år men ikke hørt noe om dette. Får høre med legen. Anonymous poster hash: 825d2...b6b

Det er legen som har søkt refusjon for meg. Han søkte etter jeg hadde brukt Topimax i ett år og var stabilisert på riktig dose (brukte tid på opptrapping)

 

Anonymous poster hash: 0486e...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Interessant! Jeg er i gang og tester Topimax etter 30 år med kronisk migrene. Hverken blodtrykksmedisin eller betablokkere har hatt effekt, men det er mulig at Topimax fungerer. Men jeg opplever bivirkningene foreløpig som plagsomme. Svimmel, trøtt, treg, tør ikke kjøre bil, famler etter ord ... Dere som har holdt på en stund  - er dette noe som går over, eller er det noe jeg må finne meg i å leve med hvis jeg vil slippe migrene-plagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...