Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har fått diagnosen ved årsskiftet og det skal nå opp til vurdering om jeg skal begynne med remicade eller symponi. Jeg har ledninger igjennom hele tynntarmen så mye smerter og luft som sitter fast der uten å komme ut. Jeg merker jeg blir dårligere av brød/gluten og har gitt meg helt med det. I tillegg melkeprodukter bortsett fra ost som går ganske greit. Legen sa at jeg burde være forsiktig med fiber, også fiberrike grønnsaker. Prøver å følge fodmap. Men føler magesmertene kommer uansett. Hva gjør dere andre angående mat? Anonymous poster hash: f13e2...b23
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Det finnes to norske bøker om Lavfodmap. Kjøp disse bøkene og søk det opp på Facebook/instagram. Det finnes også en norsk lukket side på Facebook for cronhs/ulserøs colitt. Jeg har disse bøkene men følger de ikke slavisk. Men ser jeg ofte blir dårlig av det dom blir kalt for "høy" foodmap. Vanskelig med mat. Har selv crohns. Anonymous poster hash: aafa7...197
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Det ble oppdaget at min far hadde chrons. Han hadde både hatt mye magesyre, magesår og løs mage i perioder i alle år. Merker at jeg har litt tendenser til betennelse selv, tåler f.eks. dårlig pasta og lyst brød. Har likevel erfart at det ikke i så stor grad er hva jeg spiser (kan tåle pasta fint en dag, men få litt løs mage av det samme dag to), men hvor mye jeg spiser, som ser ut til å være mest avgjørende. I tillegg får både jeg og barnet oral reaksjon og luftplager av enkelte matvarer, disse forsøker jeg å ha et minimalt inntak av. Anonymous poster hash: c83c3...80f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet? Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #7 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet? Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433 Ser nå at dette er en hemmelig gruppe og noen må legge dere til for så å bli godkjent av administrator. Sikker flere slike grupper som er lettere å komme inn i. Jeg syns i alle fall at det er godt å være i en gruppe der andre vet hvordan du har det og der vi kan komme med råd og oppmuntring til hverandre. Anonymous poster hash: 2c90d...097
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet? Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433 Min chrons sitter mest i tynntarmen. Har det noe å si for medisinering? Det skal opp på neste IBD møte på sykehuset om jeg skal over på remicade eller symponi. Noen med erfaringer med disse medisinene? Anonymous poster hash: f13e2...b23
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #9 Skrevet 13. mai 2015 Dytter.. Anonymous poster hash: f13e2...b23
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet? Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433 Min chrons sitter mest i tynntarmen. Har det noe å si for medisinering? Det skal opp på neste IBD møte på sykehuset om jeg skal over på remicade eller symponi. Noen med erfaringer med disse medisinene? Anonymous poster hash: f13e2...b23 Jeg har gått på remicade, fås intravenøst. Jeg reagerte og ble satt på humira og imurell. Anonymous poster hash: aafa7...197
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet? Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433 Min chrons sitter mest i tynntarmen. Har det noe å si for medisinering? Det skal opp på neste IBD møte på sykehuset om jeg skal over på remicade eller symponi. Noen med erfaringer med disse medisinene? Anonymous poster hash: f13e2...b23 Jeg har gått på remicade, fås intravenøst. Jeg reagerte og ble satt på humira og imurell. Anonymous poster hash: aafa7...197 Har gått på humira tidligere pga annen autoimmun sykdom. Fikk da pankreatitt. Nå går jeg på enbrel og det fungerer ikke på magen. Hvordan reaksjon fikk du? Anonymous poster hash: f13e2...b23
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet?Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433 Ser nå at dette er en hemmelig gruppe og noen må legge dere til for så å bli godkjent av administrator.Sikker flere slike grupper som er lettere å komme inn i. Jeg syns i alle fall at det er godt å være i en gruppe der andre vet hvordan du har det og der vi kan komme med råd og oppmuntring til hverandre. Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har ikke lyst til å dele med alle fb vennene mine at jeg har Crohns. Får skaffe meg venner med IBD;) Anonymous poster hash: 0b9a5...433
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #13 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet? Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433 Min chrons sitter mest i tynntarmen. Har det noe å si for medisinering? Det skal opp på neste IBD møte på sykehuset om jeg skal over på remicade eller symponi. Noen med erfaringer med disse medisinene? Anonymous poster hash: f13e2...b23 Jeg har gått på remicade, fås intravenøst. Jeg reagerte og ble satt på humira og imurell. Anonymous poster hash: aafa7...197 Har gått på humira tidligere pga annen autoimmun sykdom. Fikk da pankreatitt. Nå går jeg på enbrel og det fungerer ikke på magen. Hvordan reaksjon fikk du? Anonymous poster hash: f13e2...b23 Hva er pankreakitt? Jeg reagerte mens jeg fikk remicaden intravenøst. Fikk sprøyter med motgift (eller noe) og ekstra oksygen osv. Humira fungerer veldig bra hos meg, gått mange år nå. Får god oppfølging på Gastro! Anonymous poster hash: aafa7...197
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har uc og vil tipse deg å bli medlem her på facebook : IBD - Ulcerøs colitt og Morbus Crohn Anonymous poster hash: 2c90d...097 Har Crohns selv og fant ikke den gruppen. Heter den noe annet? Jeg unngår hvetemel i stor grad og spiser mer spelt. Måtte unngå mye forskjellig i starten, men gikk da på feil medisin. Går nå på Methotrexat og det fungerer kjempebra. Kan nå spise tilnærmet normalt. Men følger også Fodmap til en viss grad. Anonymous poster hash: 0b9a5...433 Min chrons sitter mest i tynntarmen. Har det noe å si for medisinering? Det skal opp på neste IBD møte på sykehuset om jeg skal over på remicade eller symponi. Noen med erfaringer med disse medisinene? Anonymous poster hash: f13e2...b23 Jeg har gått på remicade, fås intravenøst. Jeg reagerte og ble satt på humira og imurell. Anonymous poster hash: aafa7...197 Har gått på humira tidligere pga annen autoimmun sykdom. Fikk da pankreatitt. Nå går jeg på enbrel og det fungerer ikke på magen. Hvordan reaksjon fikk du? Anonymous poster hash: f13e2...b23 Hva er pankreakitt? Jeg reagerte mens jeg fikk remicaden intravenøst. Fikk sprøyter med motgift (eller noe) og ekstra oksygen osv. Humira fungerer veldig bra hos meg, gått mange år nå. Får god oppfølging på Gastro! Anonymous poster hash: aafa7...197 Betennelse i bukspyttkjertelen. Bivirkning i 1/10.000 brukere, så veldig heldig der. Humira hadde virker på begge deler men kan dessverre ikke bruke det. Så håper på symponi eller remicade. Anonymous poster hash: f13e2...b23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå