Gå til innhold

Sykemeldt pga psykiatri :(


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jeg. Jeg som har vært trofast og lojal mot jobben de siste fem årene, siden jeg startet der. Trives virkelig godt på jobben, og blir alltid i godt humør ila en arbeidsdag. Gode kolleger har jeg, selv om jeg ikke er venn med noen av dem på fritiden. Jeg som nettopp har kjøpt hus. Jeg som utenfor min egen kropp har akkurat det livet jeg ønsker, og alt er egentlig helt perfekt! Utenfor kroppen min. 

 

Inne i meg sitter en klump. Noe uforklarlig, som forstyrrer evnen min til å tenke klart, til å sprudle som jeg gjorde før, til å organisere og gjennomføre ting, til å jobbe. Jeg vil ikke slippe det frem, og likevel har det overtatt hele livet mitt. Jeg gjør alt jeg kan for å stenge det unna, pakke det inn i et skap i hodet, men den taktikken fungerer ikke lenger. Jeg må bearbeide. Jeg må slippe det ut, sortere det, og pakke det forsiktig bort igjen, så det holder seg på plass der inne i skapet, og ikke faller ut så snart døra åpnes litt på gløtt. 

 

Jeg er lei meg fordi tristhet følger med diagnosene jeg har, men jeg er også fryktelig lei meg over å være en som ikke fungerer i dagliglivet. En som er sykemeldt uten å kunne fortelle noen hvorfor jeg er det. Alle tenker vel sitt, jeg er jo helt tydelig ikke synlig fysisk syk. Og fysisk sykdom forteller man oftest om. Da ønsker man støtte. 

Jeg er lei meg fordi jeg nå er helt inne i psykiatrien. Jeg er på dps opp til tre ganger hver uke snart. Dps er livet mitt. Dps, barna mine og samboeren. Ikke noe særlig mer får plass. 

Jeg er lei meg fordi jeg advarte samboeren min da vi traff hverandre. "Jeg kan få problemer igjen, og du har selv sett hva en lignende fortid har gjort med søsteren din. Jeg kan havne der jeg også". Han husker ikke det. Han støtter meg naturligvis likevel, men jeg føler veldig på at jeg ikke er meg selv lenger. Jeg er en annen. Jeg forstår ikke spøkene og ironien lenger. Jeg klarer ikke helt enge med i samtaler. Jeg kommer ikke på noen raske, morsomme replikker lenger. 

 

Og så mange, så mange mener at jeg ikke burde vært sykemeldt. At man får sykemelding for raskt. At man ikke burde få sykemeldingen for psykiske plager. Etc. Den listen er lang.... 



Anonymous poster hash: 06129...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...