Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Har et barn i barnehage som har fått diagnosen språkvansker. Han får hjelp i barnehagen, men har fortsatt store vansker. Snakker i svært korte setninger, og har utydelig tale. Er så lei meg, ser hvordan dette påvirker han i forhold til lekekamerater. Håper så inderlig at noen har erfaring med at det retter seg. Kan fortelle meg noe positivt i forhold til hvordan det har gått med de. Trenger trøst før angsten for fremtiden gnager hull i meg. Anonymous poster hash: 2eb46...0f2
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Min sønn er 8 år og kan ikke si r enda. Han har aldri blitt mobbet for det og har mange venner 😊 Hvor gammel er barnet ditt?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Har dere sjekket hørselen hans? Nedsatt hørsel, ofte pga væske i mellomøret, er den vanligste årsak til språkvansker hos små barn. Det lar seg heldigvis lett korrigere Anonymous poster hash: 6974b...1e0
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Har han fått sjekket hørselen? Ei jeg kjenner snakket "babyspråk" fram til 1.kl, da fikk hun operert inn dren. Ble som en ny unge Anonymous poster hash: 2deef...c5c
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Min sønn er 8 år og kan ikke si r enda. Han har aldri blitt mobbet for det og har mange venner 😊 Hvor gammel er barnet ditt? Språkvansker er litt mer komplekst enn en lyd en ikke får til Anonymous poster hash: c2c16...385
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Gutten min har en god kamerat med språkvansker. Som fireåring var han svært vanskelig å forstå. Nå er han fem, og det går absolutt bedre. Han snakker fortsatt utydelig, men han gjør seg forstått og har mange å leike med. Anonymous poster hash: 952fd...9b3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Kommer an på hvilke språkvansker han har. Noen vansker (som feks. impressiv språkvanske) kan han slite med resten av livet, men det finnes god hjelp som kan støtte hsm og øke forståelsen for hans problem. Andre språkvansker kan lettere gjøres noe med og er enklere å få bukt med. Anonymous poster hash: ee28c...eee
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Kjenner på frustrasjonen din, har selv en gutt med språkvansker som skal starte på skolen til høsten. Vi har hatt i bøtter og lass med møter med både PPT, habilitering, skole og barnehage for å sikre best mulig overgang. Så du må bare stå på for å få hjelp, vi får også timer hos logoped. Han er verdens herligste gutt som har en del sosiale utfordringer da det ofte følger med språkvansker, men har knyttet godt vennskap med to stykker i barnehagen. Ingen av disse skal dessverre starte på samme skole, men det får gå som det går. Han har hvertfall ressurs på seg fra dag en på skolen, så sørg for å få tatt mest mulig av utredningen i god tid før skolestart. Anonymous poster hash: c2c16...385
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 Hei! Jeg skjønner godt at du bekymrer deg, det er jo det vi foreldre gjør! Hvor gammel er barnet ditt? Jeg har en gutt på 4,5 år som har språkvansker (utydelig tale). Han bryr seg ikke så mye om dette og snakker og babler i vilden sky om folk forstår eller ikke. Vi har logoped, spesialpedagog og ppt inne i bildet. Noe av det første vi gjorde var å sjekke og dobbeltsjekke hørselen. Hvordan påvirker det med tanke på lekekamerater? Er det gutten din som ikke tørr pga selvtillit når det gjelder språk, eller er det andre barn som trekker seg unna på grunn av at de ikke forstår? Min erfaring er at unger er veldig åpne og ikke tenker så mye over dette med språket hans. Min gutt leker fint med andre barn, snakker med andre voksne, er ikke redd for å si fra om noe og prøver alltid å ta kontakt med andre. Jeg vet ikke hvor gammel ditt barne er, men hos oss sjer det enorme forandringer på kort tid. Når jeg ser på videoer fra et år tilbake så er det ikke til å tro at det er samme gutt for talen er helt forskjellig. Utvikling skjer så utrolig raskt hos barn, så se fremover! Etterhvert vil nok flesteparten snakke helt normalt Anonymous poster hash: f1715...7e2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 Min gutt på 9 har språkvansker (og Asperger), men språkvansene viste seg tidlig. Han snakket sitt "eget" språk lenge, og var ganske uforståelig for mange. Han snakket fortsatt ikke helt "korrekt". Problemer med setningsoppbygging bla. Sørg for at han får all hjelp han har krav på ifht PPT og vedtak, spes.ped/assistent i bhg osv dersom det ikke allerede er på plass. Han trenger masse trening! Begrepstrening osv Gutten min slet sosialt i bhg, og lekte mest med de mindre barna. Anonymous poster hash: a7f4b...58a
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #11 Skrevet 12. mai 2015 Takk for fine svar. Vi har støtte inne, via Ppt. Han strever emosjonelt med at han ikke får formidlet seg. Gråter mye, dette har økt. Har venner, men er nok sistevalget. Leker mye alene også. Er sosial hjemme. Strever både med uttale, forståelse og talespråk. Gjør vondt i mammahjertet dette..... Anonymous poster hash: 2eb46...0f2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #12 Skrevet 12. mai 2015 Takk for fine svar. Vi har støtte inne, via Ppt. Han strever emosjonelt med at han ikke får formidlet seg. Gråter mye, dette har økt. Har venner, men er nok sistevalget. Leker mye alene også. Er sosial hjemme. Strever både med uttale, forståelse og talespråk. Gjør vondt i mammahjertet dette..... Anonymous poster hash: 2eb46...0f2 Hvor gammel er han? Anonymous poster hash: c2c16...385
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Takk for fine svar. Vi har støtte inne, via Ppt. Han strever emosjonelt med at han ikke får formidlet seg. Gråter mye, dette har økt. Har venner, men er nok sistevalget. Leker mye alene også. Er sosial hjemme. Strever både med uttale, forståelse og talespråk. Gjør vondt i mammahjertet dette.....Anonymous poster hash: 2eb46...0f2 Skjønner det er sårt, men dette kan gå fint. Når omgivelsene lærer å uttrykke seg presist, gi klare beskjeder om hva som forventes av ham og gir gode forklaringer vil de helt sikkert se en gutt som er åpen, fleksibel og løsningsorientert. Barn med slike språkvansker responderer ofte bra på å bli møtt på en klar og tydelig måte. Kjenner til flere barn, gjennom jobb, som har ulike former for språkvansker og som har slitt sosislt i barnehagen. Disse barna har vokst opp til å bli flotte gutter og jenter, mange er flinke i sport og gode i praktiske ting, er sosial, har venner og lever som ungdom flest. De trenger bare en litt mer tydelig form for samhandling, men er velfungerende barn. Det virker kanskje tungt nå, men håper dette kan gjøre ting litt lysere:) Anonymous poster hash: ee28c...eee
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #14 Skrevet 12. mai 2015 4,5 år Anonymous poster hash: 2eb46...0f2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #15 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har en som hadde språkvansker da han gikk i barnehagen - er nå 11 og har hele skolegangen slitt med lesing og skriving. Han slet også med r-lyden, i tillegg til at han ikke brukte mange ord når han snakket. I barnehagen maste jeg om hjelp, men de mente det ikke var store nok problemer så han fikk bare litt språkøvelse av en person uten utdannelse til dette. I første klasse fikk jeg mast meg til at han skulle få hjelp, men fikk lite. Jeg tror det er viktig at noe gjøres raskt, men tror mange barnehager og skoler ikke har kompetente folk som vet hvordan de kan hjelpe disse barna. I tillegg har tredje barnet noen av de samme problemene og jeg har grått mange tårer, for jeg ser at det henger sammen - språkvansker, sen språkutvikling og lese og skrivevansker.... Men - jeg prøver å tenke positivt. Det er ikke slik at de som har lese-og skrivevansker nødvendigvis får dårlige jobber eller dårlig liv når de blir voksne, og det er jo det som er det viktigste. Det er bare så tungt å hjelpe dem på veien. Mye lettere med andre barnet mitt som er best i klassen og leksene går som en lek...Tror mye er genetisk. Skrivevansker i familien til mannen - det er arvelig... Anonymous poster hash: cb4f9...717
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #16 Skrevet 12. mai 2015 Mitt barn lå etter med språket. Her viste det seg at han hadde dårlig syn og trengte briller så alle kraft gikk på å korrigere det han så i hodet. Nå etter ett par mnd med briller har jeg en ny unge. Anonymous poster hash: 18dbf...0ca
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 12. mai 2015 #17 Skrevet 12. mai 2015 Gutten vår hadde språkvansker og logopedoppfølging i barnehagen. Plusetlig løsnet det sommeren da han hadde fylt fem år. Fire lyder på plass i løpet av uker og språket perfekt! En måned etter knakk han lesekoden helt av seg selv😊 Det kan gå bedre enn du tror 😊
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #18 Skrevet 12. mai 2015 Min sønn er 8 år og kan ikke si r enda. Han har aldri blitt mobbet for det og har mange venner 😊 Hvor gammel er barnet ditt? Språkvansker er litt mer komplekst enn en lyd en ikke får til Anonymous poster hash: c2c16...385 Da har du ikke nok kunnskaper på dette området. Barn er forskjellige og har ulike problemer med r. Min datter klarer ikke å si r og hører heller ikke at hun sier feil. Ofte blir r til g. Dette er et stort problem og det legges merke til. Folk kommenterer dette ofte og til meg mener de det er latskap. Da må jeg forklare at i familien har vi en hørsel feil som ikke oppfatter r i ord. Derfor hører ikke min datter r når andre prater. Dette må trenes på. Vi øver en halv time om dagen og hun går til logoped en gang i uken. Hun er 9 år og vi har holdt på med dette siden hun var 7,5 år. Hun kvier seg for å prate, etternavnet inneholder r og bare der stopper det opp. Desverre er de voksne de slemmeste i kommentarene sine. Barna blir vant til det, men i begynnelsen får hun mange kommentarer desverre. Det tok meg 8 år å prate reint, men hvis jeg ikke konsentrerer meg så hører jeg fort at jeg prater med feil r. Det er daglig øving. Det er stressende, hemmende sosialt og det sliter på deg. Så ikke kom her å si at å ikke kunne utale r er språkvansker. Anonymous poster hash: 2a752...88d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #19 Skrevet 12. mai 2015 Min gutt på 5år har språkvansker. Språket hans har ikke utviklet seg de siste 2årene, og han har mange dårlige uvaner. Vi og bhg har alltid stusset på dette, men tenkt at det er har sine naturlige forklaringer for eksempel at han snakket likt som lillebroren og ikke trengte å anstrenge seg, siden de skjønte hverandre.. Samme med bestevennen i bhg. Nå har han endelig fått logoped, og skal på hørseltest til uka. Er spent på den. Sosialt er han helt vanlig. Mange venner, snakker med alle, bryr seg ikke om talefeilene. Jeg merker at språket blir litt bedre etter hvert, og at språkgruppene i bhg hjelper han. Håper logopeden hjelper mer, og kan gi oss tips. Det er der jeg syns det er mest vanskelig. Har ikke peiling på hva og hvordan vi kan øve med han.. :S Anonymous poster hash: fd245...d7e
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. mai 2015 #20 Skrevet 12. mai 2015 Min sønn er 8 år og kan ikke si r enda. Han har aldri blitt mobbet for det og har mange venner 😊 Hvor gammel er barnet ditt? Språkvansker er litt mer komplekst enn en lyd en ikke får til Anonymous poster hash: c2c16...385 Jeg vet det! Min sønn hadde veldig utydelige tale til han var 6 år. Var veldig frustrerende for han, men det gikk seg til og nå er det bare r han ikke klarer. Poenget mitt var at han alltid har hatt mange venner og aldri blitt mobbet for det..
Iiiiik Skrevet 12. mai 2015 #21 Skrevet 12. mai 2015 Uttalevansker eller en forsinket ekspressiv språkutvikling lar seg som regel korrigere og har sjelden sammenheng med andre typer vansker. Har dere inntrykk av at han forstår språk når andre bruker det? Er begrepsutviklingen aldersadekvat? Hvis ja, ville jeg ikke bekymret meg. Han høres imidlertid ut til å også være litt sårbar for andres reaksjoner og det å ikke bli forstått. Da ville jeg vært opptatt av å tilrettelegge lek, hjelpe ham i gang med aktiviteter som ikke krever så mye språk og sørget for at han får mange mestringsopplevelser sosialt og ellers. Skjønner at du bekymrer deg, men han har noe viktig - en mamma som bryr seg og som helt sikkert vil tilrettelegge alt hun kan. Og det hun ikke kan, kan hun få hjelp til av andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå