Gå til innhold

Hvor mye gi i bursdagsgave til klassevenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk i bursdager til venner i klassen for 25-30 år siden, ga vi gave for 50kr.

Jeg vet at folk har ulik råd og alt det der, men jeg trodde at man ihvertfall ga for en 100lapp idag.
Vi har ihvertfall kjøpt noe mellom 100-150kr.

Men nå ser jeg at mange gir en femtilapp idag også.
Sønnen min fikk en del 50lapper til bursdagen sin nå.
Ungene mine har aldri mottatt pengegaver før, men ser jo at det er like greit, for da kan de jo kjøpe det de har lyst på eller spare.

Dette innlegget er ikke for å være gniten eller hovere eller noe som helst, det er bare et spørsmål,
hva er vanlig å gi? Hva gir dere i gave til barnas klassekamerater?

Anonymous poster hash: 1a21a...3c3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minst 50, max 100 er vanlig her. Som regel gaver for rundt 70 kr.

Anonymous poster hash: 248f3...f81

Skrevet

Kjøper vi gave ligger vi på ca. 130 kr og gir vi penger blir det som regel 100 kr ( mest for at det er lettere enn å legge ved 30 kr i mynter, men noen ganger har vi gjort det også).

Anonymous poster hash: 2c659...05d
Skrevet

Ta det opp på neste foreldremøte og kom fram til en enighet, er mitt råd. Vi gjorde det og ble enige om følgende:

Hvis man gir penger, er det nok med en 50-lapp. Det blir jo fort 500kr tilsammen, og det er mye penger for en 3.klassing. For å gjøre det litt trivelig pleier vi å feks surre lappen rundt en sjokolade eller noe. Hvis man gir gave, så strå man fritt, men da blir det gjerne litt mer, mellom 50 og 100 siden det ikke finnes så mye til lavere pris. Det er ikke summen som er viktig, ble vi enige om. Og økonomi skal helst ikke hindre folk i å sende unger i bursdag.

Skrevet

Her har standarden blitt ca 120 kr på gave (er gjerne rundt det spillfigurene koster ol), eller 100,- hvis man gir penger. Enig at det fort kan bli mye penger, det er 15 jenter i klassen til jenta vår 😳. Men nå begynner de å bli så store at det noen ganger er vanskelig å finne en bra gave og...

Anonymous poster hash: 79c66...eed

Skrevet

Ok, takk for svar, det var greit å vite at jeg ikke var helt på jordet.

Kommer fortsatt til å gi rundt 100kr om vi velger å gi penger, ikke 50.
Selv om 500kr er mye for en 6-10åring, så pleier vi kjøpe en ting for dem og sette resten i banken, så syns det er litt greit å ha noe å sette i banken for de som ønsker det.

Anonymous poster hash: 1a21a...3c3
Skrevet

Vi ble enig på foreldremøte om ca 50.

Anonymous poster hash: cc500...0d3

Skrevet

Vi har tatt opp dette på foreldremøte, og ble enige om at 100 kr er max for gaver i klassebursdager (1. klasse)

Anonymous poster hash: 19dcc...18b
Skrevet

Vi ble enige om 50kr på foreldremøtet og alle følger dette. Veldig greit! Regelen gjelder enda nå i 7. Trinn! :-)

Her gis det som regel penger, ofte på ganske så kreative måter (inni ballong, inni potet, brettet til en figur, kronestykker som smykke, pengerull fra banken osv)

Her har de fleste foreldre oppfatningen at det er bedre at ungene kjøper seg en ting de ønsker seg enn at de får 15 småting! De fleste her vi bor prøver å begrense forbruket selv om de fleste har gode jobber.

Anonymous poster hash: 8b720...dad

Skrevet

Når det er penger gir vi 100 kroner. Er det en ting, blir det mer variert. I en viss alder ga vi nesten utelukkende lego til smågutter og da var det de små eskene som gjaldt. Nå gir vi også en T-skjorte og den koster typisk 120 kroner på kjedebutikkene. 

Skrevet

Max 100,- hvis en gir penger. Var det gaver ble vi enig om at n max ga for 150,- hvis det var vanskelig å finne noe... Men helst at man forholdt seg til ca 100,-.

Anonymous poster hash: 4e395...6ed

Skrevet

Her ble det bestemt i begge klasser at vi gir en 50-lapp. Veldig greit når det er fler som feirer sammen. Blir fort dyrt om vi skulle gitt for 100-150 kr til hver.

Skrevet

Her har foreldre blitt enige om 100kr. Ble tatt opp på alle foreldremøter på hele skolen ett år. Da ble vi enige om 100kr, så nå informer skolen om dette på første foreldremøte. Nå er det ingen diskusjon på det lengere, nå er det bare slik. Skolen gir også beskjed om at 100kr er max, og helt greit med mindre.

Jeg syns det er veldig fint at skolen har tatt på seg den oppgaven å informere. Jeg husker ikke hvorfor det ble slik, men var nokFAU som tok det opp tenker jeg.

Anonymous poster hash: 2823e...91e

Skrevet

Ble vedtatt på foreldremøte for 1. klasse å ligge på 50-70 kr, max 80 kr.

I bhg var det lenge opplest og vedtatt 70 kr, men ser at veldig mange i det siste gir dyrere gaver - litt irriterende egentlig.

Anonymous poster hash: f1118...5f5

Skrevet

Vi bestemte også på foreldremøte i første klasse at rundt en hundrelapp er greit. Ligger fortsatt på det beløpet i tredjeklasse. Synes det er passe.

Anonymous poster hash: f519e...542

Skrevet

Vi bestemte femti på foreldremøte. Veldig greit. De fleste gir penger. Da kan de kjøpe seg en ordentlig ting, i stedet for å få masse småræl.

Skrevet

Begge barna mine på barneskolen - 50 kr i begge klassene.

Det er bestemt på foreldremøte i starten når de begynner. Veldig greit. Barn i dag har alt. De trenger ikke gaver fra vennene for 1000 kroner ...(om 10 klassevenner kommer)... 

Anonymous poster hash: 420e7...e4e
Skrevet

50 avtalt på foreldremøte. Vanlig på skolen mine barn går på. Gjelder alle tre barna.

Anonymous poster hash: a32af...1a2

Skrevet

Her er det ikke avtalt noe, men ser at de fleste ligger mellom 50 og 100 (av de tingene jeg vet prisen på og de som gir penger).

Anonymous poster hash: 10b4b...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...