Gå til innhold

Hvor mye fravær er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva regnes egentlig som normalt sykefravær for skolebarn? Jeg forstår jo at det varierer mye, men hvor mange fraværsdager har elevene gjennomsnitt og hvor stort skal fraværet være før man bør regne det som bekymringsfult?

Anonymous poster hash: f2622...16a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hvorfor barnet er borte? Er det et kronisk sykt barn? Blir det mobbet og gruer seg for skolen? 

Selv hadde jeg 49 dager fravær i 10.klasse, da jeg ikke så vitsen. Var skoleflink og når jeg var borte noen dager i uka så fikk jeg utfordring de resterende dagene (måtte ta igjen det som var gjennomgått).  Fikk de beste karakteren på trinnet allikevel og har lite fravær på jobb i dag ;) 

Anonymous poster hash: debb9...e10
Skrevet

Nei, jeg mente ekte sykefravær, ikke fravær hverken fordi man skal til tannlegen, er skolelei eller fordi man er på ferie. Jeg tenkte på hvor mye fravar barn vanligvis har fordi de faktisk er syke.

Skrevet

Barnet mitt går i 4. klasse og har ikke en eneste fraværsdag i forbindelse med sykdom. Han har generelt vært ekstremt lite syk siden han ble født. Både han og søsteren.. og jeg som fikk så mye tyn fordi jeg ikke kunne amme ( avkappende melkeganger)

Anonymous poster hash: 5aeb0...db0
Skrevet

Vet ikke hva som er normalt men her har 2.klassingen to dagers fravær dette skoleåret pga en kraftig forkjølelse med hoste.

5.klassingen har 3 dager, to dager pga diare og en dag med hodepine.

8.klassingen har ikke hatt fravær dette skoleåret.

Det er vel ikke vanlig med så mye fravær lenger når man er eldre enn de første par årene i barnehagen?

Anonymous poster hash: 62a82...104

Skrevet

Ser det varierer en del i klassen til 3. klassingen vår. Vårt barn var mye syk i barnehagen, vi gikk vel i minus på sykt barn dager hvert år tror jeg. Etter hun begynte på skolen har hun vært hjemme en dag, og da brakk hun seg på morgenen så vi fryktet omgangsyke, men ble ikke noe mer. Det jeg ser i klassen er at de foreldrene som selv har lav terskel for å være hjemme fra jobb også er de som har barn som er mest borte fra skolen, uten at jeg vet mer om sammenhengen enn det...

Anonymous poster hash: f5c85...dba

Skrevet

Er lærer og min erfaring sier at de elevene som bare er borte når de faktisk er syke (og ikke er skolelei, sløve, prøvesyke, vondt i vondten etc) har et fravær på mellom 3-10 dager i løpet av skoleåret.

På vår skole er fravær over 15 prosent bekymringsverdig og vi har da en liste over tiltak som skal utføres dersom eleven har fravær over 15 prosent siste måned.

Anonymous poster hash: d2153...497

Skrevet

Går i 3.klasse. Har hatt 2 fraværsdager siden hun begynte på skolen i 1.klasse.

Anonymous poster hash: dfb4b...c00
Skrevet

Hmm aner ikke hva som er normalt. Dersom det er langvarig sykdom i bildet, vil skolen være med på å tilrettelegge så de kan fullføre.

Førsteklassingen har vært borte i en uke med feber så langt. I barnehagen var hun vel borte en uke med vannkopper og 3 dager ellers totalt sett.

Anonymous poster hash: 38f19...114
Skrevet

3-4 fraværsdager pga sykdom i løpet av et skoleår. Har vært inne og sett på klassen jeg er lærer for nå, og trukket vekk det jeg vet er ferier. :) Klassen min går i 7., men dette er et greit gjennomsnitt for de fleste trinn tror jeg. 

Anonymous poster hash: 1ba16...196
Skrevet

1-5 dager på et skoleår har mitt barn hatt de tre årene han har gått på skole.

Anonymous poster hash: 37153...e62
Skrevet

Overraskende lite fravær på dere som har svart. Her hadde guttungen omgangssyke i 10 dager i januar. Ellers en dag eller to innimellom med sykdom. Og han er sunn og frisk ellers.

Men undrer meg over en mor som holder sønnen hjemme nesten halve skoleåret fordi hun mener han er svak og sykelig. Gutten selv ler bare av det, og koser seg med pc'en.

Anonymous poster hash: cf912...d3d
Skrevet

Nei, jeg mente ekte sykefravær, ikke fravær hverken fordi man skal til tannlegen, er skolelei eller fordi man er på ferie. Jeg tenkte på hvor mye fravar barn vanligvis har fordi de faktisk er syke.

Det er jo svært individuelt fra barn til barn, og hva slags sykdom det er snakk om.

Ett barn kan sikkert ha tre fraværsdager, et annet det tredobbelte.

Anonymous poster hash: d0688...a58

Skrevet

Eldstemann har har nok ligget på rundt 15 dager fravær pr. år i snitt, har astma og migrene og har alltid vært mye syk..

Mellomste ligger nok på rundt 5 dager i snitt pt. år, er nok mer vanlig. ☺

Minstemann går i bhg'n ennå, har vært hjemme 7 dager hittil, hvor 5 av de var en lang rundt omgangssyke...

Anonymous poster hash: 87596...cbe

Skrevet

Eldste var syk to dager i første klasse pga feber og hodepine. Ingen fraværsdager i andre klasse så langt. 

Nest eldste går i første nå, og har vært hjemme 1 1/2 dag. Den halve dagen virket hun veldig slapp og sa hun var kvalm, men kom seg merkelig fort, så da kjørte jeg henne til skolen. 

Jeg er nok strengere med fravær på skolen enn i bhg. Men mine barn har også gått gjennom de fleste runder med sykdom i bhg og er "ferdig" når de begynner på skolen. Har to barn i bhg også, så får se om det stemmer med dem!

Skrevet

Det varierer fra år til år her hvor myefravær barna her. I første klasse var datteren min ikke borte i det hele tatt. I løpet sv det siste året har vi imidlertid hatt både vannkopper i en uke, influensa i en uke og en runde der hele familien hadde omgangssyke. Da går det jo en del dager.

Anonymous poster hash: 01650...a4c

Skrevet

Er lærer og min erfaring sier at de elevene som bare er borte når de faktisk er syke (og ikke er skolelei, sløve, prøvesyke, vondt i vondten etc) har et fravær på mellom 3-10 dager i løpet av skoleåret.

På vår skole er fravær over 15 prosent bekymringsverdig og vi har da en liste over tiltak som skal utføres dersom eleven har fravær over 15 prosent siste måned.

Og jeg mener da elever uten noen form for plager eller kronisk sykdom.

Skrevet

Hvor mange skoledager regner dere da på en måned? 2.klassingen min har var "dauklein" tidligere i vinter, var borte 5 hele skoledager fordelt på to uker og det blir jo fort mellom 20 og 25 prosent på en mnd. Sendte en lengre sms til lærerne midtveis i sykdomsperioden da jeg skjønte det kunne bli langvarig (blant annet høy feber som automatisk fører til å holde hjemme 48 timer i regelverket på skolen vår). 

Anonymous poster hash: c772d...6de

Skrevet

Overraskende lite fravær på dere som har svart. Her hadde guttungen omgangssyke i 10 dager i januar. Ellers en dag eller to innimellom med sykdom. Og han er sunn og frisk ellers.

Men undrer meg over en mor som holder sønnen hjemme nesten halve skoleåret fordi hun mener han er svak og sykelig. Gutten selv ler bare av det, og koser seg med pc'en.

Anonymous poster hash: cf912...d3d

Er du sikker på du vet alt?

Anonymous poster hash: 2e813...444

Skrevet

Fravær over ti dager regnes som alvorlig skolefravær i min kommune. Da innkaller man til møte med foreldrene og barna følges tett videre. Ser man at barnet har hatt et par runder sykdom og ellers er på skolen er det selvsagt en annen sak, men man skal kartlegge hvorfor barn er mye borte når det går ut over ti dager.

Anonymous poster hash: c24f2...1e3

Skrevet

Hvor mange skoledager regner dere da på en måned? 2.klassingen min har var "dauklein" tidligere i vinter, var borte 5 hele skoledager fordelt på to uker og det blir jo fort mellom 20 og 25 prosent på en mnd. Sendte en lengre sms til lærerne midtveis i sykdomsperioden da jeg skjønte det kunne bli langvarig (blant annet høy feber som automatisk fører til å holde hjemme 48 timer i regelverket på skolen vår).

Da regner vi så mange skoledager det faktisk har vært. Vanlig prosentregning. Antall fraværsdager den mnd : antall skoledager den mnd.

Det første vi gjør ved for høyt fravær er å kontakte foreldrene og få en større utdyping av fraværet enn bare en kort melding i meldeboka. Gjelder der en langvarig influensa er det jo greit, men det er vår jobb å sjekke opp om det er noe skolen kan være behjepelig med i forhold til fraværet. Er det mobbing? For stor arbeidsmengde? Prøveangst? Latskap? Angst? Depresjon? Forveningspress? Flink pike-syndrom? Andre sosiale problemer etc? Da vil skolen gjøre det vi kan for å tilrettelegge slik at eleven kommer seg på skolen.

Dersom det er vanskelig å få til et samarbeid med foreldrene og/eller eleven og dette fraværet fortsetter over tid kan det være akutelt å kontakte andre instanser for hjelp (rektor, ppt, helsesøster, i svært alvorlige saker barnevernet).

Er det snakk om en helt vanlig influensa eller omgangssyke er jo det selvfølgelig greit. Men da følger vi ekstra med fraværet fremover, for det er ikke normalt med over 15 prosent hver måned.

Vil legge til at dette er en ungdomsskole.

Skrevet

Var selv syk 3 mnd med kikhoste da jeg var barn, ingen krise det. Læreren fikk beskjed og alt var ok. Høres ut som slikt ikke godtas i dagens skole?

Anonymous poster hash: 82eaa...7cb

Skrevet

Var selv syk 3 mnd med kikhoste da jeg var barn, ingen krise det. Læreren fikk beskjed og alt var ok. Høres ut som slikt ikke godtas i dagens skole?

Anonymous poster hash: 82eaa...7cb

Det handler vel mer om oppføling av den enkelte elev. Skolen får stadig kritikk for å ikke fulgt opp i mobbesaker, omsorgssvikt etc. Jfr. f.eks. Odin-saken og Christoffer-saken. Ved å ha bl.a. slike fraværsrutiner kan vi forsøke å fange opp slike mer eller mindre alvorlige vansker og forhold hos elevene.

Skrevet

Da regner vi så mange skoledager det faktisk har vært. Vanlig prosentregning. Antall fraværsdager den mnd : antall skoledager den mnd.

Det første vi gjør ved for høyt fravær er å kontakte foreldrene og få en større utdyping av fraværet enn bare en kort melding i meldeboka. Gjelder der en langvarig influensa er det jo greit, men det er vår jobb å sjekke opp om det er noe skolen kan være behjepelig med i forhold til fraværet. Er det mobbing? For stor arbeidsmengde? Prøveangst? Latskap? Angst? Depresjon? Forveningspress? Flink pike-syndrom? Andre sosiale problemer etc? Da vil skolen gjøre det vi kan for å tilrettelegge slik at eleven kommer seg på skolen.

Dersom det er vanskelig å få til et samarbeid med foreldrene og/eller eleven og dette fraværet fortsetter over tid kan det være akutelt å kontakte andre instanser for hjelp (rektor, ppt, helsesøster, i svært alvorlige saker barnevernet).

Er det snakk om en helt vanlig influensa eller omgangssyke er jo det selvfølgelig greit. Men da følger vi ekstra med fraværet fremover, for det er ikke normalt med over 15 prosent hver måned.

Vil legge til at dette er en ungdomsskole.

Takk for godt og utfyllende svar :)

Skrevet

Jeg har barn i 4. og 6. klasse. 4.klassingen hadde en dag fravær før jul. 6.klassingen har ikke hatt fravær i dette skoleåret.

Anonymous poster hash: 7bd3a...806

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...