Gå til innhold

Ekskona til samboern vil bestemme når han har samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ekskona og samboeren min har to barn sammen, og har 50/50 samvær. Mandag til mandag praktiseres her.

Barna er snart 12 gutt og jente snart 9 år.

Samboeren og jeg flyttet sammen i fjor sommer, og jeg har også et barn fra før. Hun bor mest hos oss, men samvær pappaen annenhver helg.

1 uke i mnd har sambo vakt i brannvesenet som brannmann, deltidsjobb. Den uken har han ikke barna sine, men i år har han vakt den uken han har samvær med barna.

Det er 17 mai uka så den har vært vanskelig å bytte bort. Han har hjemme vakt, men får han utrykning så må han dra. Mandager idag har det vært øvelse, så han er hjemme Kl 21.00

Ekskona fikk vite at sambo hadde vakt denne uka, siden hun snakket tilfeldigvis med barna på telefon.

Nå vil hun ikke at de skal være her når sambo har vakt eller er på et møte på jobben. Fordi det er hun og han som er foreldre, og det er kun de som skal være sammen med barna og ikke jeg tydeligvis.

Hun forteller at barna har sagt til henne at de vil være hos henne når pappaen har vakt eller er på møte, og henne vil det. Men når pappaen spør så sier de at det er greit å være her hos oss.

Han spurte hvordan det hadde gått idag, og begge hadde fortalt at vi hadde det hyggelig. Og det hadde vi.

Jentene lekte så fint sammen. Vi spiste middag sammen, gjorde leker, dusjet og i seng.

Jeg har hatt mistanke om at det var noe, men viste ikke for jeg kjenner henne ikke så godt.

Det var hun som ville skilles. Samboer har bodd flere år alene før han traff meg.

Hvordan vi gjør det her hjemme, har vel ikke hun noe med vel?

Anonymous poster hash: 3ee4a...7b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg kan faktisk forstå at ho vil vere saman med barna sine mest mogleg, særleg når dei er hjå far 50% av tida. Dersom far likevel ikkje har samvær med barna den veka han har vakt, er det rimeleg at barna er hjå mor - når dei begge ønskjer det.

Skrevet

Han har samvær med dem, men det er snakk om et par timer på øvelse. Og blir det utrykning så må han ut. Men ofte er det ingenting.

Det er bare denne uka som er slik pga han fikk ikke byttet den.

Men det gjelder om han er på et møte med jobben også..

Barna sier her at de vil være her, men hos henne ikke.. Samboer tror hun legger opp til at de svarer noe annet hos henne

HI

Skrevet

Du kan ikke i fullt alvor mene at du har rett på samvær fremfor mor når far ikke er hjemme?!?

Du har ikke samværsrett, det har mor.

Hvordan hadde du følt det om du bare så barna sine halve tiden, og deler av tiden barna var hos far så var det andre som faktisk hadde samværet?

Lett for deg som har egne barn nesten hele tiden (hvorfor det egentlig?).

Virker nesten som om du prøver å konkurrere med mor ("barna vil heller være hos meg"). Dropp det.

Anonymous poster hash: 8fb62...019

Skrevet

Jeg mener ingenting jeg. Synes det er koselig at de er her, og er det feil også nå?!

Skrevet

Hvis det er snakk om en MULIG utrykning og at han får bruke tiden sin sammen med de så syntes jeg egentlig moren overdriver.. Du kan da ta vare på dem i noen timer. Det er jo store unger også! Skal han miste alt samværet fordi han mister noen timer av det? Nei...

Anonymous poster hash: 8744c...80e
Skrevet

Skjønenr jo at hun har krav på samværet men det er ikke snakk om at stemor skal ha ungene alene i en uke!

Skrevet

Ja, det er snakk om noen timer. Og det er spesielt kun denne uka.

Skrevet

Det at mor liksom har krav på ungene hvis far er borte noen timer under samvær, betyr det at barn aldri kan være alene hos besteforeldre også da?

Jeg mener da kan jo far kreve at ungene kommer til han fremfor en etterlengte overnatting og kvalitets tid med mormor og morfar, samme andre veien. Når er det meninga at barna skal knytte bånd med andre voksne enn mor og far hvis de ikke får lov til å å være alene med andre uten at mor/far er tilstede. 

Så lenge far ikke er bortreist under hele samværet synes jeg ikke mor har noe med å blande seg oppi hvordan logistikken i hjemmet blir løst. 

Anonymous poster hash: 3506f...4ac
Skrevet

Syntes ikke at hun skal ta fra han hele uken på grunn av noen timer.. Det blir urettferdig når det skal være 50/50. Plager det henne SÅ mye så får ungene være ute og leke mens han er på øvelse så ikke hun føler at hun mister ungene til deg o.O *no sympathy*

Det er jo såklart opp til dem å bli enige men syntes du virker nøytral og rettferdig. Litt mer usikker på den hårsåre mamman som vil ta fra faren hele uken på grunn av noe så lite. Ungene er jo store!

Skrevet

Oioi HI, har du ikke fått med deg at stemødre ikke må åpne kjeften her inne?

At mor skal ha samværet i stedet for far fordi han er borte ett par timer, eller kan risikere å måtte rykke ut en eller annen gang i løpet av den uken er rett og slett for dumt. Om barna er hos "stemor", barnevakt, besteforeldre, barnehage eller dagmamma går stort sett ut på det samme når det er snakk om så kort tid. Her virker det som om mor på død og liv ikke vil at stemor skal være alene med barna, er vel heller hun som er sjalu og ikke det at "stemor" prøver å ta morsrollen bare fordi hun ikke har noe problem med å være alene med barna noen timer nå og da. 

Jeg er selv stemor (og mor) og min stedatter er hjemme sammen med meg 2 dager annenhver uke mens faren er på jobb. Null problem, både mor og far synes det er en kjempefin løsning. Men så er vi så heldige at mor ikke føler seg truet bare fordi en annen kvinne er glad i og tar seg av barnet hennes innimellom. 

Det hadde stilt seg annerledes dersom far var borte mesteparten av tiden, men dette her er jo bare å lage drama av ingenting. 

Regner med mor leverer barna til far dersom hun skal på lunsj med en venninne eller på kino en kveld da, istedet for å benytte barnevakt eller gud forby, en stefar som er hjemme med ungene?

Anonymous poster hash: 59b9d...a03
Skrevet

Det er jo dessverre ulempen ved å ha gjennomgått et samlivsbrudd - man mister innvirkning på hvem barna er sammen med. Ringer hun samboeren din hvis hun skal på jobb? Er hun villig til å være barnevakt hvis du og han skal ut på noe? Barna er jo ikke sammen med faren da heller. 

Jeg kan godt relatere meg til smerten ved at en annen kvinne er sammen med hennes barn og "leker familie" med dem, men hun kan altså ikke kreve at han da leverer barna hos henne. Men akkurat 17. mai kan jeg godt forstå at hun synes er vanskelig. Hvis han da må på utrykning og hun savner dem veldig, hva koster det dere å la henne være sammen med barna akkurat den dagen? 

Skrevet

Mor har ingenting med hvordan far ordner seg når ha. Har ungene. De har avtalt 50/50-deling, og da bestemmer de hver for seg hvordan de bruker tiden med barna. Om far hadde sendt ungene sine til besteforeldrene hele uka eller om det er stemor som tar seg av dem, har mor ingen ting med det å gjøre. (Det er selvsagt noe annet om det er vold eller annet inne i bildet). Hun styrer sin uke og that's it. Når de har valgt å skille seg må de innfinne seg med at sånn er det.

Anonymous poster hash: 9b9e7...cd2

Skrevet (endret)

Han har samvær med dem, men det er snakk om et par timer på øvelse. Og blir det utrykning så må han ut. Men ofte er det ingenting.

Det er bare denne uka som er slik pga han fikk ikke byttet den.

Men det gjelder om han er på et møte med jobben også..

Barna sier her at de vil være her, men hos henne ikke.. Samboer tror hun legger opp til at de svarer noe annet hos henne

HI

Ok, då har eg kanskje misforstått litt. Eg oppfatta det slik at han gjennom heile året har barna i vaktvekene sine. Det hadde vore kjekkare, slik eg tenkjer, at barna var hjå far dei vekene han ikkje hadde vakt - og hjå mor når far hadde vakt. Det er jo ikkje godt å seie kor mykje av vakttida mannen må vere vekke, så ei slik løysing kan eg forstå at mor og barn ønskjer seg. Det at barna svarer ulikt i dei ulike heimane er vel naturleg, uansett? Dei ønskjer vel ikkje å såre nokon.

Endret av ulydia
Skrevet

Du kan ikke i fullt alvor mene at du har rett på samvær fremfor mor når far ikke er hjemme?!?

Hvordan hadde du følt det om du bare så barna sine halve tiden, og deler av tiden barna var hos far så var det andre som faktisk hadde samværet?

Virker nesten som om du prøver å konkurrere med mor ("barna vil heller være hos meg"). Dropp det.

Hva med å tenke på barna her, og glemme mor? Det er barnets rett å se foreldrene sine, hva mor ønsker er igrunn likegyldig. En avtale er en avtale. Hvorfor må man ha 50/50, er det bra for ungene å flytte frem og tilbake? Og hvorfor i alle dager lurer du på hvorfor hi har ungen nesten hele tiden? Ville du likt å bli flyttet frem og tilbake annenhver uke? Og ellers når det passet morra di? Tror bm at hi ikke evner å ta vare på barna hennes noen få timer? Altså, for å få familien A/S til å gå opp, kan det faktisk hende at stemor må trå til. Hvorfor er det så galt da? Far vil jo bli mest tilstede etter all sannsynlighet, kan ikke skjønne at bm vil gjøre ungene til mer kasteball enn de allerede er.

Anonymous poster hash: bd4c7...ec7

Skrevet

Det er mammaen din tur til å ha barna på 17mai iår. Han har fått byttet bort noen timer på 17mai for å være med barna på skolen han også.

HI

Skrevet

Jeg synes det er litt ufint av dere alle å sette barna i midten, med å be de si hvor de vil være

Skrevet

Bur du ein plass i Rogaland som byrjar på S?

Me har samme brannvaktsordning her.

Anonymous poster hash: 74d01...aa5

Skrevet

Gadd du lese hele innlegget til HI?

Anonymous poster hash: abc31...d40

Skrevet

Mor har ingenting med hvordan far ordner seg når ha. Har ungene. De har avtalt 50/50-deling, og da bestemmer de hver for seg hvordan de bruker tiden med barna. Om far hadde sendt ungene sine til besteforeldrene hele uka eller om det er stemor som tar seg av dem, har mor ingen ting med det å gjøre. (Det er selvsagt noe annet om det er vold eller annet inne i bildet). Hun styrer sin uke og that's it. Når de har valgt å skille seg må de innfinne seg med at sånn er det.

Anonymous poster hash: 9b9e7...cd2

Ikke helt riktig det du sier der.

Far til mine barn og jeg delte barna 50/50. Da det viste seg at det var stemor som hadde unga halve tiden far hadde samvær (pga fars jobb), tok jeg det opp på Familievernkontoret, de sa at hvis jeg gikk til retten med dette ville jeg garantert få det samværet far ikke tok selv men overlot til stemor. Først og fremst fordi det kun er far og jeg som har samværsrett, men også fordi barna trenger stabilitet. Det endte med 70/30-deling, noe som samsvarte med faktisk samvær.

De fortalte at det blir mer og mer vanlig å ha med i samværsavtaler at dersom den som har samvær likevel ikke kan ha det, så går samværet til den andre forelderen. Sikkert fordi mange (menn spesielt) insisterer på mye samvær for å slippe bidrag og heller lemper samværet over på mora si eller ny dame.

Selvsagt kan andre passe barna innimellom, men samværsavtalen sksl samsvare med faktisk samvær. Det er forskjell på å la barna overnatte hos bestemor innimellom eller at stemor passer mens far jobber overtid, og at noen andre passer barna fast flere ganger i måneden på fast basis.

Skrevet

Selvsagt ønsker mor å se barna mest mulig.

Syns far kan gi beskjed når han vet han skal være borte på feks øvelser eller hele kvelder på kurs osv.

Men mor må jo godta at ting kan skje og far reiser bort uten det var planlagt på forhånd.

Syns det er teit overskrift. Klart ekskona OG samboeren din skal bestemme når han har samvær. Eller tenkte du at du skulle legge opp samværet deres?

Anonymous poster hash: be364...2ed

Gjest Antarctica
Skrevet

Virker nesten som om du prøver å konkurrere med mor ("barna vil heller være hos meg"). Dropp det.Anonymous poster hash: 8fb62...019

Jesus Maria.

Snakk om å overdramatisere! Hvis far jobber mens han har barna, kan han leie inn barnevakt alt han vil, samme hvem han bruker. Det blir jo som å si at han ikke kan ha ungene i SFO den uka, for da skal heller mor komme og hente dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...