Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Jeg vet om epidural og "akupunktur". Fødte uten sist, men føler meg ikke like "tøff" denne gang. Litt redd for fødselen faktisk. Redd for smerter. Redd for å miste kontrollen og få panikk. Anonymous poster hash: 1c8fc...6d8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Min første fødsel var svært lang og tung. Da var det supert med lystgass. Ikke for gassens skyld, men det fokuset jeg da fikk på å puste gjorde at ting gikk lettere. Jeg fikk plutselig en oppgave å forholde meg til, og det eneste jeg tenkte på var å puste skikkelig. Litt som når man er sliten på en lang fjelltur, da hjelper det å gå bak noen, og kun fokusere på skoa til den foran, og følge den rytmen. Ellers så anbefaler jeg deg å be om epidural tidlig om du ønsker det. Jeg spurte når jeg trengte det, sånn type "nå klarer jeg ikke mer". Og da var det brått for sent, da pressriene kom like etterpå og de tok ikke min epidural. Men fødsler er jo svært ulike. Min første var hard, lang og jævlig og endte i hastekeisersnitt. Min andre var en drøm og et kick uten like. Selvfølgelig var det vondt, men rushet var uendelig mye sterkere. Anonymous poster hash: 8204d...8e9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Det kommer helt an på hvor du føder, men det kan jo hjelpe litt med lystgass? Da kontrollerer du kanskje lettere pusten, og da kontrollerer du jo noe? Jeg var litt sånn som deg, gruet meg veldig til de verste smertene andre gangen, det gikk veldig mye bedre enn fryktet for min del. Har du snakket med jordmor om frykten din? Kan jo hjelpe å snakke med noen som har peiling på alle typer smertelindring under fødsel. Anonymous poster hash: 80ece...15b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Min første fødsel var svært lang og tung. Da var det supert med lystgass. Ikke for gassens skyld, men det fokuset jeg da fikk på å puste gjorde at ting gikk lettere. Jeg fikk plutselig en oppgave å forholde meg til, og det eneste jeg tenkte på var å puste skikkelig. Litt som når man er sliten på en lang fjelltur, da hjelper det å gå bak noen, og kun fokusere på skoa til den foran, og følge den rytmen. Ellers så anbefaler jeg deg å be om epidural tidlig om du ønsker det. Jeg spurte når jeg trengte det, sånn type "nå klarer jeg ikke mer". Og da var det brått for sent, da pressriene kom like etterpå og de tok ikke min epidural. Men fødsler er jo svært ulike. Min første var hard, lang og jævlig og endte i hastekeisersnitt. Min andre var en drøm og et kick uten like. Selvfølgelig var det vondt, men rushet var uendelig mye sterkere. Anonymous poster hash: 8204d...8e9 Min varte i 16 timer, men den var helt etter boka, helt normal. Så vet ikke hvorfor jeg er redd egentlig. Jeg ba om epidural sist, men fikk bare tilbake "men du er jo så flink" :s godt å lese at din fødsel nr 2 var bedre Det kommer helt an på hvor du føder, men det kan jo hjelpe litt med lystgass? Da kontrollerer du kanskje lettere pusten, og da kontrollerer du jo noe? Jeg var litt sånn som deg, gruet meg veldig til de verste smertene andre gangen, det gikk veldig mye bedre enn fryktet for min del. Har du snakket med jordmor om frykten din? Kan jo hjelpe å snakke med noen som har peiling på alle typer smertelindring under fødsel.Anonymous poster hash: 80ece...15b Jeg har mulighet til å bruke lystgass, ja. Så det kommer jeg til å spørre om. Har ikke vært hos jordmor enda, men skal om noen dager (er 16 uker på veg). Håper hun kan berolige meg. Anonymous poster hash: 1c8fc...6d8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Jeg brukte også lystgass på mine to, hjalp å kunne fokusere på noe, pusten. Blir det en nr 3 skal jeg gjøre det samme igjen. Anonymous poster hash: 413bb...9ac
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Gå på hjemmesiden til sykehuset der du skal føde og les hvilke alternativer de har. "utvalget" varierer noe fra sykehus til sykehus, og snakk så klart med jordmor. Det er lenge til fødsel enda, så du rekker å forberede deg godt Anonymous poster hash: 1c31f...e27
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Gå på hjemmesiden til sykehuset der du skal føde og les hvilke alternativer de har. "utvalget" varierer noe fra sykehus til sykehus, og snakk så klart med jordmor. Det er lenge til fødsel enda, så du rekker å forberede deg godt Anonymous poster hash: 1c31f...e27 ja, heldigvis er det en stund igjen..! Anonymous poster hash: 1c8fc...6d8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Jeg brukte noe lystgass på min første, og det skal jeg aldri gjøre igjen. Helt grusom følelse av å miste kontrollen. Sjekk også muligheten til badekar. Det hjalp meg i starten iallfall, men ikke da det sto på som verst. Det beste var nok at mannen masserte korsryggen, evt ha noe varmt der. Anonymous poster hash: add7b...625
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Jeg brukte noe lystgass på min første, og det skal jeg aldri gjøre igjen. Helt grusom følelse av å miste kontrollen. Sjekk også muligheten til badekar. Det hjalp meg i starten iallfall, men ikke da det sto på som verst. Det beste var nok at mannen masserte korsryggen, evt ha noe varmt der. Anonymous poster hash: add7b...625 Så forskjellige erfaringer vi har, her virket ikke lystgassen slik, kjente ingen virkning bortsett fra at jeg klarte konsentrere meg om pustingen. Supert. Anonymous poster hash: 413bb...9ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå