Gå til innhold

Dette med keisersnitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår at man skjærer gjennom muskler og at det etterlater et operasjonsår. Og at det ikke er en enkel løsning for å "slippe" å føde. Men jeg har da aldri hørt andre som har opperert magen eller andre steder syte så voldsomt over smertene i såret etterpå. Det er ganske vondt å få rifter å sy 30sting i tissen også. Og det er hardt arbeid å føde, i et ks så blir man jo dopa ned og blir der.

Har på ingen måte lyst til å ta ks, men når noen ønsker seg ks så tar folk helt av om hvor fælt det er å gjennomføre det og tiden etterpå. Er det kanskje noen som overdriver en smule?

Anonymous poster hash: da9f4...fe8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på keisersnitt og alle reagerer ulikt.

Jeg har et katastrofesnitt bak meg hvor ungen så vidt overlevde og lå på intensiv lenge og jeg satt i rullestol i en uke og lå på barsel i 10 dager. Smerter ut av milde helvette.

Jeg har også et planlagt keisersnitt hvor jeg var på bena 5-6 timer etter operasjon og gikk rundt i gangene med babyen. Da dro jeg hjem dagen etter.

Ser du forkjellen? :)

Anonymous poster hash: f690d...d09
Skrevet

Min første fødsel var på 16 timer, masse sting etterpå, neste fødsel havnet med hastesnitt. Jeg tror du skal prøve begge deler før du kan sette deg inn i det. Tar aldri KS igjen hvis jeg kunne valgt.. Det kan ikke sammenlignes engang :)

Anonymous poster hash: 5ae78...55d

Skrevet

Kanskje du skal vite hva du snakker om? Man skjærer ikke gjennom musklene. De ligger på siden, som de gjør hos alle gravide. Det er 7 lag med hud og vev og livmor man kutter opp. Og ja, hos noen gjør det grusomt vondt. Jeg hadde intense smerter med nr 1, nesten ingen smerter med nr 2. Selvsagt er det vondt å føde også, noe skal ut som er større enn åpningen det skal ut av. Hos de fleste som føder, har man smerter der og da. Noen revner og får vondt. Noen revner og merker det ikke engang. Men mtp at man får enten spinalbedøvelse eller full narkose med KS, mot lokalbedøvelse ved sying ellers, kan du kanskje forestille deg at å skjære langt inn i kroppen er smertefullt?

Skrevet

Jeg måtte ha hastesnitt, kanskje annerledes enn planlagt? Men jeg syns ikke selve operasjonen var fæl,ble godt tatt vare på og det gikk fort. Men tiden etterpå ville jeg hatt foruten, fikk spinalhodepine som varte i 5 dager, klarte ikke å ta av meg babyen, klarte ikke å sitte, måtte ligge hele tiden. Såret grodde bra, men gikk krokbøyd et par uker og det var vondt å hoste/nyse.

Fødte vaginalt første gangen og fikk grad 3a rift, men heller det enn ks.

All operasjon er jo forbundetmed risiko. Men kanskje man "syter"litt fordi det er vondt og man i tilleg må ta seg av en baby 24 timer i døgnet pluss andre barn. Det slepper man kanskje ved andre operasjoner.

Anonymous poster hash: 11317...07b

Skrevet

Grovt sett kan man si det slik:

Føder man vaginalt, så er det grusomt vondt helt til babyen er UTE!

Ved ks blir det grusomt vondt ETTER babyen er ute! :P

Begge deler kan være et helvete - revning, betennelser, blodtap, etc

Og begge deler kan gå som smurt ;)

Det viktigeste er at mor & barn kommer godt fra det :)

Anonymous poster hash: 31a03...252

Skrevet

Jeg hadde ett planlagt keisersnitt første gang og syntes det var en uproblematisk opplevelse. Hadde ikke spesielt mye vondt, var oppe og gikk etter få timer og følte meg ikke spesielt hemmet av operasjonen bortsett fra at jeg ikke kunne bære noe. Andre gangen fødte jeg vaginalt, sydde en del etter 2. Grads revning og synes de to første ukene var tøffe å komme seg gjennom pga underlivet... Så ville faktisk valgt ks hvis jeg skulle hatt ett tredje barn og kunne velge...

Skrevet

Jeg har gjort begge deler, og hadde helst født vaginalt igjen om jeg skulle hatt flere barn!

Etter ks var det mye smerter ja, hadde helt glemt hvor vondt det var å hoste/nyse, som ei over her skrev. Men når det blir ks, så er det ofte en god grunn til det, det var det hos meg i hvert fall, så jeg var dårlig lenge etterpå både pga komplikasjoner og ks.

Etter den vaginale fødselen var jeg oppe og gikk etter noen timer, ganske så svimmel, men hadde det så utrolig mye bedre etterpå!!

Anonymous poster hash: bc9f2...795
Skrevet

Jeg har både født vaginalt, hatt et keisersnitt, og hatt en større operasjon i magen (med bikinisnitt) som ikke var svangerskapsrelatert.

Det absolutt mest smertefulle var operasjonen som ikke hadde noe med svangerskap å gjøre, fy fader for noen smerter. Første 2-3 døgnene var helt grusomme. Først fra 3.-4. dagen var smertene sammenlignbare med smertene etter keisersnitt.

Når jeg sammenligner vaginal fødsel og keisersnitt var absolutt vaginal fødsel å foretrekke. Selv om jeg hadde en særdeles tøff fødsel med sugekopp, revning fra A til Å, mistet mye blod så jeg måtte ha blodoverføring og ble sydd sammen av kirurg etterpå, og hadde et ukomplisert keisersnitt hvor jeg var i helt grei form etterpå og ruslet rundt i gangene med babyen på armen bare et halvt døgn etterpå så var faktisk vaginal fødsel bedre.

Men ingen fødsel er lik, samme person kan ha to helt forskjellige fødselsopplevelser, og også to forskjellige keisersnittopplevelser. Det er derfor vanskelig å si hva som er best for akkurat den personen under akkurat den fødselen, det kan jo variere fra fødsel til fødsel til og med hos samme person.

Anonymous poster hash: 3ac48...c04
Skrevet

En vesens forskjell mellom keisersnitt og ansre mageoperasjoner er at om man feks tar blindtarmen så blir man sendt hjem med beskjed om å ta det svært forsiktig, og ikke løfte tyngre enn en smørpakke på 6ukers tid.

Med ks blir man sendt hjem med en baby på 4kg og beskjed om å prøve å bære kun babyen..

Anonymous poster hash: d7c4b...cc9

Skrevet

Jeg har 2 hastesnitt og ett planlagt. Vært heldig,hatt lite smerter,tok ikke sm.stillende fra dag 3. Kunne gå og bevege meg som normalt dagen etter alle 3 gangene.Tatt full bukplastikk i etterkant og det var virkelig vondt. Var ikke menneske igjen før etter en god uke.

Anonymous poster hash: 378e4...0f6

Skrevet

Har gjort begge deler, og velger uten tvil vaginalt om jeg skulle gjøre det igjen. Mye mer smerter i etterkant med ks!

Anonymous poster hash: 1cff0...9c8

Skrevet

Har gjort begge deler, og velger uten tvil vaginalt om jeg skulle gjøre det igjen. Mye mer smerter i etterkant med ks!

Anonymous poster hash: 1cff0...9c8

Og jeg sier akkurat motsatt! Ikke noe som helst problemer etter KS. Kan gjøre det om igjen når som helst. Vaginal fødsel derimot skjer ikke igjen...

Anonymous poster hash: 2511f...968

Skrevet

KS var helt jævlig. Og de fleste med mageoperasjoner vet hvor vondt det faktisk er. Og når man i tillegg skal ta vare på en nyfødt, er det ingen dans på roser!!

Anonymous poster hash: 1f14a...34a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...