Gå til innhold

Gruppeterapi, deltidssykemelding, punktsykemelding


Anbefalte innlegg

Skrevet

For kort tid siden var jeg sykemeldt i tre uker på grunn av at jeg var utkjørt/utbrent/deprimert. Jeg hadde da gått med dette i flere mnd. Nå har jeg vært tilbake i jobb i en uke. Da jeg ble sykemeldt satte legen meg på venteliste til det han kalte et stressmestringskurs. For vel en uke siden ble jeg oppringt av psykologen som holder "kurset" Jeg kom til oppstartsamtale hos han et par dager senere, og det viste seg da at det ikke var et kurs, men samtaleterapi i grupper på opp til 18 deltakere. Jeg er nå meldt på en gruppe som starter om en uke. Vi skal møtes hver mandag og tirsdag klokken 12-15 i fire uker. Jeg jobber som lærer og ser to muligheter for hvordan dette kan organiseres i forhold til jobb.

1. Jeg er sykemeldt hver mandag og tirsdag. Jeg kommer da til å være på jobb klokken 08.30-11.30 for å gjøre forberedelser, etterarbeid, lage vikaropplegg og annet forefallende.

2. Jeg har undervisning som vanlig frem til klokken 11.30 og så overtar en assistent. Dette vil gå ut over voksendekningen i klassen/på trinnet den tiden jeg er borte (totalt 2 timer og 15 minutter). I tillegg vil jeg da be om å være sykemeldt på onsdagen slik at jeg får den tiden jeg trenger til kontorarbeid.

 

Når jeg nå leser det jeg har skrevet virker det best for alle parter at jeg er sykemeldt mandag og tirsdag.

 

Da legen snakket om dette "kurset" sa han at det var korte dager og at det kunne være bra fordi det var forholdsvis mye å "ta inn". Det var også bra at man kunne ha litt rolige dager. Psykologen sa at behandlingen måtte være topp prioritet i denne perioden fordi det var intensivt og mye å lære. Han nevnte at legen ville gi en punktsykemelding. Er det noen som vet hva det er? Er det akkurat det samme som en deltidssykemelding?

 

Er det andre som har deltatt i denne behandlingen? Har du erfaringer å dele?



Anonymous poster hash: 9c5fd...413



Anonymous poster hash: 2f9ed...507
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått i gruppeterapi en periode. Det er god hjelp, men det er også mye jobb. Selv om det er snakk om korte dager vil jeg tro at du trenger resten av dagen til å fordøye litt, og hente deg inn igjen. Jeg tror egentlig heller ikke det er noen god ide å gå på jobb noen timer før gruppen. Hvis jeg var deg hadde jeg bedt om 50% sykemelding, så kan du ha helt fri fra jobb mandag og tirsdag, og kun halv dag på onsdag. Såka du eventuelt endre det hvis du etter den første uken tenker at du kan klare å jobbe mer.  



Anonymous poster hash: b5017...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...