Gå til innhold

Føler meg så mislykket med amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 3 mnd, har fullammet med ett bryst (har kun melk i ett bryst) (eller kanskje det heter delammet, han har fått bittelitt MME innimellom).

Jeg har stresset fra dag 1, vært livredd for at melka skal forvsvinne, og at jeg må gå over til MME .. Føler meg totalt mislykket hvis jeg ikke klarer å slutte med de små dosene mme og kun amme ...

Føler at stresset har gjort tida frem til nå mer slitsom enn at det har vært kos ...

Vet ikke hva jeg ønsker svar på, men kanskje noen erfaringer ...

Anonymous poster hash: 2f0f9...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk ikke melk i det hele tatt. Var ekstra på barsel pga. det, og fikk masse hjelp der, men kom ikke noe melk i det hele tatt. På barsel begynte jeg å gi mme fordi babyen var liten og gikk ned mye i vekt. Følte meg ikke mislykket i det hele tatt. Har fått noen kommentarer på at jeg sikkert ikke gadd å prøve, at man får til bare man prøver godt nok og at jeg ga opp for fort, men jeg bare ristet det av meg. Brystnene mine var og ble tomme. Barnet måtte ha mat. Jeg ga barnet annen tilgjengelig mat. Hurra :)

"Ammepolitiet" kan være tøft å komme forbi, men man er ikke mislykket selv om man ikke ammer. Tenker du at kvinner som tar keisersnitt eller som må ha smertestillende under fødsel for mislykket? Mange kvinner klarer ikke naturlig fødsel, føde uten smertestillende, noen babyer vil ikke komme ut fødekanalen, noen kvinner kan ikke amme og noen babyer vil ikke die. Da bruker man det man har tilgjengelig av andre metoder og lever godt med det :)

Anonymous poster hash: 23d84...e77
Skrevet

Dette skal være en fin og stressfri tid for deg og barnet ditt. Nærheten og kontakten vil dere få uansett om ungen får brystmelk eller MME. Stress ned og nyt tiden. Bruk MME hvis du må. Det viktigste er at barnet får næring i seg - ikke kilden det kommer fra.

Jeg har 3 barn, og måtte gi opp amming etter alt fra 2 mnd til 14 dager. Det er sunne og sterke unger, som aldri har blitt smittet av det som går/gikk rundt av smitte i barnehage og skole.

Det er du som mamma som kjenner barnet ditt best - ikke glem det. Bruk MME med god samvittighet, slik at dere kan kose dere sammen uten at du føler deg som ei dårlig mor  :)

Anonymous poster hash: 14ff2...2fa
Skrevet

Hi her

Så fort kvelden kommer vet jeg at baby blir ekstra sulten og da blir jeg stresset/bekymret for å ha nok melk..

Forrige baby fikk MME fra 2 uker, men da ga jeg opp ganske kjapt..

Får høre på helsestasjonen og fra folk rundt meg at baby "MÅ" få MM, så føler meg enda dårlige som mor da ...

De kveldene jeg har gitt MME er baby rolig og jeg er rolig... Men da kommer den dårlige samvittigheten..

Anonymous poster hash: 2f0f9...070

Skrevet

Dårlig samvittighet? Skjerp deg. hva ER det med folk og panikk rundt amming? Kan du ikke bare være glad ungen blir mett? 

Anonymous poster hash: 5ff7e...16f
Skrevet

Jo mer du stresser, jo verre blir det.

Pust med magen, slapp av, fortell deg selv at du er en god mamma med de beste intensjoner og at du gir ditt aller beste til ditt barn.

Anonymous poster hash: 00474...e95

Skrevet

Du har gitt morsmelk i tre måneder. Det er den viktigste perioden. Det er ikke sånn at jo mer en baby får i seg av morsmelk, jo mer antistoffer får den i seg. Antistoffene er konsentrert i den melka du har. Så lenge du gir litt hver dag, så får babyen full dose med antistoffer. Gi MME med god samvittighet og så mye morsmelk du vil eller klarer. Orker du ikke mer, så slutt! 😊

Anonymous poster hash: afb08...bdc

Skrevet

Det er et alt for stort fokus på morsmelk her i Norge.

Selvfølgelig er det veldig bra å amme, men ikke til en hver pris.

Det er bedre å gi litt erstatning og mor har det bra, enn bare morsmelk og mor stresser for mye.

Slik som du beskriver det kan det fort gå over i en barseldepresjon, og det er mye, mye verre.

Gi litt erstatning med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 5b0ac...574
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg heller fokusert 100% på mor-barn tilknytning.

Hilsen en som dessverre snakker av bitter erfaring.

Anonymous poster hash: 6ab13...fff

Skrevet

Men du har jo gjort en kjempejobb! Jeg ammer også bare på ett bryst, og det har jeg gjort i et halvt år nå! Jeg trodde lenge at jeg kom til å miste melken på den siden også, eller at det ikke ville bli nok, men det går helt fint! Han får litt mat i tillegg nå da. Alt du klarer å gi er flott, må du evt gi tillegg er jo det helt ok! Senk skuldrene, du gjør ditt beste, og det er bra nok!

Anonymous poster hash: 068b3...4dd

Skrevet

Ikke stress! Husk at tvillingmødre ammer de også, så det går fint å forsyne ungen med melk fra bare ett bryst. Snakker av erfaring her.

Når det er sagt har du ingen grunn til å føle deg som en mislykket mor om du nå må over på mme.

Min første fikk kun pupp til 3 mnd., hun er vokst opp til en flott jente.

Skrevet

Man er full av hormoner og en anelse gal når man har så små babyer. Da føles små ting gjerne enorme. Det er ikke verdens undergang om man ikke ammer, faktisk ikke i nærheten av det en gang.Gjø

Gjør det som fungerer best for at både du og babyen skal ha det bra og dagene ikke preges av stress, samvittighetsnag og annen elendighet. Det går bra. Og om noen måneder vil du antagelig ikke skjønne hva du bekymret deg sånn for uansett.

Anonymous poster hash: bba53...af3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...