Gå til innhold

Å dele skolematen med klassevenner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3.gang på et par uker har et barn i klassen til 9. åringen spurt om noen har mat å avse. Barnet mitt deler villig, noe jeg selvfølgelig syns et flott gjort. Deler både maten og frukt med den som skulle ha glemt maten.

Problemet er at dette barnet som nå har spurt gjentatte ganger har allerede spist sin mat. Barnet er det en kan kalle overvektig, og jeg tenker at foreldrene kanskje har begynt å regulere matinntaket. Eller at barnet rett og slett bare trenger mer mat.

Læreren har vært tilstede når dette skjer og har ikke sagt noe. Vet fra tidligere at barnet mitt er eneste som tilbyr seg når noen spør, det har både læreren og barnet sagt. Problemet med dette barnet som spør er at det tigges om det beste pålegget, polarbrødet fremfor skiven og det største stykket med frukt.

Bør jeg bare la barnet mitt dele villig, eller bør jeg gjøre noe?

Merk at dette bare gjelder akkurat denne problemstillingen. Selvfølgelig skal det deles med dem som har glemt matpakken;-)

Anonymous poster hash: bf21c...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller bedt læreren gripe inn i situasjonen, og få h*n til å snakke med den andre elevens foreldre. Ditt barn må jo få ha maten sin i fred. Det er noe helt annet når det er et barn som har glemt matpakke, men når det allerede har spist opp sin mat så tenker jeg at det må være lov å si nei. Så får læreren ta samtalen med foreldrene om barnet trenger mer mat, eller mat som metter bedre, med seg i matboksen.

Anonymous poster hash: 81204...fac

Skrevet

Enig med anonym ..fac. Ta en prat med læreren og fortell at du ønsker at ditt barn skal få ha både mat og frukt i fred.

Jeg tenker at det er bra at barnet ditt deler og er raus, men det kan jo lå feil ut på mange måter. Både i forhold til det andre barnet, hvis foreldrene har prøvd å begrense matmengden litt. Og i forhold til ditt barn selv, som da kanskje ikke får spist seg mett.

Skrevet

Takk for innspill.

Kanskje ta meg en prat med læreren ja. "Redd" det skal utarte seg- barnet mitt er typen til å gi bort all mat, samtidig som jeg tenker at dette barnet bør holde seg til den maten som er i sin matpakke.

Anonymous poster hash: bf21c...73f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...