Gå til innhold

Andre som helst skulle blitt under dyna på 17. mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg likte 17. mai som barn, men etter jeg ble voksen har dagen bare blitt verre og verre. Nå er det så ille at jeg faktisk blir uvel av å tenke på dagen, og kan grue meg i flere uker i forveien. Det hjelper heller ikke på at barna er blitt så store at vi må feire, og ikke bare det, men ha dugnad i dagesvis både før og etter de årene ungene går på det trinnet som har ansvaret for å arrangere. I år er et slikt år. Og for all del, jeg skjønner godt at dugnad er viktig, men aller helst kunne jeg tenke meg å bare ta med manne og barn til familie for en rolig middag i stede for tog, aktiviteter og bråk.

Jeg sier selvsagt ikke noe av dette til ungene, men later som jeg gleder meg, klistrer på meg et smil og stiller opp. Selvsagt stiller jeg opp. Baker kaker, kjøper inne spekmat, rømmegrøt og pølser og inviterer familien bort etter tog og leker, står i boden og selger lodd, klemmer meg inn i en tung og varm bunad osv. Men inni meg ser jeg for meg en god bok, sengen, hva som helst annet enn å være der i all larmen og med alt stresset. Bare teller minutter til dagen er over.

Flere? Her inne får jeg inntrykk av at alle bare elsker 17.mai og til og med blir lei seg om de ikke får feiret dagen skikkelig sammen med noen.

Anonymous poster hash: 3b128...de0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hater hele dagen. Alltid gjort, og gikk sjeldent i tog som barn. Aner ikke hvorfor jeg føler sånn. Gruer meg alltid til dagen og blir fysisk dårlig 2 uker før. Men klistrer på meg smilet for barna sin skyld. Savner tiden da jeg kunne være hjemme hele dagen.

Anonymous poster hash: bed8d...c57

Skrevet

Jeg er helt med deg. Vi bor på samboers hjemsted, og her er 17.mai helt annerledes enn hva jeg er vant til. Her går man rundt i byen uten mål og mening(etter toget), og hvis man er heldig finner man en ledig stol man kan putte familien på for å spise en is. Jeg er vant til at hele lokalsamfunnet er sammen(jeg kommer fra et lite sted), går i tog, samles på lokalhuset etterpå for middagssalg, is, pølser, leker og taler.

Dagen har etterhvert blitt så trist for meg at jeg også gruer meg i flere uker i forveien. Samboer nekter å feire andre steder enn her, og svigers, som bor i nærheten, holder vi oss mest mulig unna. Tidligere kunne vi ta det som en fridag og gjøre hva vi ville, sove lenge og bare slappe av, men nå som barna er kommet, må jeg være med og gjøre en fin dag for de.

Skal tenke på deg på 17.mai, HI, jeg vet hvordan du har det .

Anonymous poster hash: b7b61...330

Skrevet

Hvorfor er det så ille?Er det at du må være sammen med folk fra klassen til barna dine?Hvilken klasse trinn har ansvar for 17 mai?

Anonymous poster hash: 30bee...e58
Skrevet

Jeg er helt med deg. Vi bor på samboers hjemsted, og her er 17.mai helt annerledes enn hva jeg er vant til. Her går man rundt i byen uten mål og mening(etter toget), og hvis man er heldig finner man en ledig stol man kan putte familien på for å spise en is. Jeg er vant til at hele lokalsamfunnet er sammen(jeg kommer fra et lite sted), går i tog, samles på lokalhuset etterpå for middagssalg, is, pølser, leker og taler.

Dagen har etterhvert blitt så trist for meg at jeg også gruer meg i flere uker i forveien. Samboer nekter å feire andre steder enn her, og svigers, som bor i nærheten, holder vi oss mest mulig unna. Tidligere kunne vi ta det som en fridag og gjøre hva vi ville, sove lenge og bare slappe av, men nå som barna er kommet, må jeg være med og gjøre en fin dag for de.

Kanskje det nesten blir bedre for deg med skolebarn da? Da må en jo stille opp og får mer sånn typisk 17.mai-feiring med hesteskokasting, potetløp osv. Jeg ser jo at ungene koser seg, og det hjelper, men jeg det hadde holdt å vite at de koste seg for min del, jeg trenger ikke å stå der svettende/hutrende i bunad for å observere det ;)

HI

Skrevet

Kanskje det nesten blir bedre for deg med skolebarn da? Da må en jo stille opp og får mer sånn typisk 17.mai-feiring med hesteskokasting, potetløp osv. Jeg ser jo at ungene koser seg, og det hjelper, men jeg det hadde holdt å vite at de koste seg for min del, jeg trenger ikke å stå der svettende/hutrende i bunad for å observere det ;)

HI

Jeg vet ikke, jeg gruer meg til det og, uten at jeg helt vet hvorfor. Antageligvis henger dette sammen med barndommens magi over 17.mai, og at jeg nå er ansvarlig for at andre skal ha det fint.

Skrevet

Hvorfor er det så ille?Er det at du må være sammen med folk fra klassen til barna dine?Hvilken klasse trinn har ansvar for 17 mai?

Anonymous poster hash: 30bee...e58

Jeg vet faktisk ikke helt, men jeg tror det er stresset. Som lærer i VGS er dette den travleste tiden på året, så jeg er normalt veldig sliten fordi jeg jobber ca 50-timersuker hele april og mai. I tillegg må alle finklærne sees over, skjorter strykes osv. Så er det møter før 17. mai, dugnad i mange timer både 1 og 2 dager før, 6 timer med dugnad selve dagen, samt et par timer på kvelden, samtidig som man skal lage klar mat, holde styr på mange barn, få på dem finklærne og det er ekstreme mengder med lyd over alt. Jeg er nok litt sensitiv ovenfor lyd, og alle roping, fløytene, summing osv er veldig slitsom.

Vi har barn fra 1. - 8. trinn, og det er 5. og 2. trinn (5. har hovedansvar) som har ansvaret her vi bor, vi har barn på begge trinnene.

HI

Skrevet

Jeg elsker 17. Mai, og har aldri forstått meg på de som tenker som dere. Men nå er jeg høygravid og bare dager unna termin, så akkurat i år vil jeg gjerne bli under dyna på 17. Mai..

Men pga barna må jeg jo bli med....

Anonymous poster hash: cc84e...f91

Skrevet

Gruer meg i år. Vi bor på samboers plass, så alt er litt ukjent og jeg er ikke veldig nære med andre en mannen. Han spiller i korps, og de skal spille rundt i bygda fra 7.45 - 18 på kvelden. Så jeg er alene med gutten hele dagen. Har mest lyst til å bare være hjemme og late som ingenting. Gråter nesten når jeg tenker på at jeg og minsten går rundt alene hele dagen, uten noen å egentlig snakke med..

Skrevet

Jeg er ikke noe 17mai- fan.. Kan tenke meg mange andre måter å feire landet som jeg er så glad i. Men pga ungene er det bare å finne seg i det. Gleder meg til ungene er større og vi kan stikke på fjellet.

Skrevet

Gruer meg i år. Vi bor på samboers plass, så alt er litt ukjent og jeg er ikke veldig nære med andre en mannen. Han spiller i korps, og de skal spille rundt i bygda fra 7.45 - 18 på kvelden. Så jeg er alene med gutten hele dagen. Har mest lyst til å bare være hjemme og late som ingenting. Gråter nesten når jeg tenker på at jeg og minsten går rundt alene hele dagen, uten noen å egentlig snakke med..

Her syns jeg strengt tatt at samboeren din kan droppe å være med i korpset på 17.mai.. 

Dere er på hans hjemmeplass og kjenner ingen... Burde vært en selvfølge. 

Anonymous poster hash: ca5d0...661

Skrevet

Jeg går med klump i halsen hele dagen og ville om jeg kunne valgt vært hjemme. I år reiser jeg bort, ut av landet faktisk, med velsignelse fra døtre og mann. Og jeg gleder meg til en helt annen opplevelse med gode venninner.

Skrevet

Jeg liker heller ikke 17. Mai. Det er en kald dag, med vanvittig mye folk,vonde sko, mas, stress og ingen kos..Så annethvert år velger jeg gladelig bort hele dagen, da sover eller jobber jeg ;) Når datteren er hjemme, gjør jeg selvsagt som forventet :P

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg er heller ingen stor 17 mai fan, men har mann, barn og et til på vei i disse dager og er dermed veldig takknemlig for at jeg har en familie å feire dagen sammen med.

Det er så mange ensomme mennesker som hadde gitt alt for å ha vært i mine/dere andres sko og ensomheten blir ekstra synlig på slike dager hvor alle skal være så blide og lykkelige.

Det er spesielt etter vi fikk barn at 17 mai er en ok dag, før det var det ikke så viktig for meg.

Skrevet

Yes - jeg drømmer om å ligge alene i sofaen, under teppet og med en kaffekopp og kakestykke mens jeg ser på NRK-sendinga hele dagen😜 Dèt hadde vært avslappende 😩

I stedenfor er det masse program og tre oppspilte barn fra grytidlig morgen. Det er 18.mai som skulle vært en fridag😜

Anonymous poster hash: 52098...ea5

Skrevet

Yes - jeg drømmer om å ligge alene i sofaen, under teppet og med en kaffekopp og kakestykke mens jeg ser på NRK-sendinga hele dagen😜 Dèt hadde vært avslappende 😩

I stedenfor er det masse program og tre oppspilte barn fra grytidlig morgen. Det er 18.mai som skulle vært en fridag, i tillegg til 17.😜

Anonymous poster hash: 52098...ea5

Skrevet

Her syns jeg strengt tatt at samboeren din kan droppe å være med i korpset på 17.mai..

Hadde vært fint det, men da er korpset uten trommer den dagen. Det fungerer dårlig med marsjering. Så håper dere setter pris på dem som ofrer hele dagen med familien for å spille..

Skrevet

Jeg liker heller ikke 17.mai. Jeg liker ikke at vi må stresse ut dørene i finstasen for å gå i tog kl 9 på morgenen. Og så regner det ofte her. Ikke er heg flink på smalltalk, så sosiale tilstelninger på skole/bhg er et mareritt. Vi så litt på muligheten for å stikke utenlands i år, men det lot seg ikke gjøre. Samt at førsteklassingen gleder seg til å gå i toget.

Nei, det er bare å glatte over skjorter og flagg og klistre på smilet. Jeg ønsker barna mine en minnerik dag så da legger jeg egne følelser til side.

Er glad i landet mitt, for all del, men jeg gleder meg allerede til å plukke av meg bunaden på kvelden 😥

Skrevet

Du kjenner ingen korps-folk forstår jeg. Det er som med fotball, der kommentatorer kan finne på å si at spillere som ikke reiser på bortekamp fordi kona føder ikke har prioriteringene sine på plass.

Anonymous poster hash: b0ce6...29a

Skrevet

Heller ikke glad i 17.mai. På skolen er det 2.,4. og 6.klasse som arrangerer. Veldig kjekt for oss som "alltid" har en i de klassene! I år droppa vi ut av skolen, vi reiser bort til annen familie i stedet.

Anonymous poster hash: 8b991...11e

Skrevet

Her blir det under dynen i år eller på grilltur i skogen. Får se an formen og om fødselen er i gang. Skjønner godt at folk ikke liker 17. mai. Er ikke noe fan og bruker dagen i skogen eller hjemme hvert år.

Anonymous poster hash: 1afac...677

Skrevet

Jeg liker heller ikke 17 mai... Men som alenemor til tre barn må jeg bare tøffe gjennom... De to siste årene har vi vært utenlands 17 mai uken, og det har vært helt FANTASTISK!! Men kan desverre ikke gjøre det hvert år pga barna...

Anonymous poster hash: a1cf9...052

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...