Gå til innhold

Trenger sårt noen tips til jenta vår...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på snart 6 år som alltid har hatt vilje, men i det siste er det blitt mere enn vilje, hun oppfører seg rett og slett som en skikkelig rakkerunge:-(

Hun svarer frekt, type" ja SÅÅÅ!" "Hvis ikke jeg får (et eller annet) så hjelper jeg deg ikke/blir jeg sint osv...

Hun sier vi er ikke glad i henne, vi har så sint stemme(vi roper ikke til henne altså), vi er bare dum rett og slett...

Jeg elsker den jenta, men hun minner meg om slike "ungdomsbærter" som gjør opprør...litt småbitch...

Får hun det ikke som hun vil blir hun sur!

Her om dagen var vi på en butikk og hun spurte etter en slik leke som skulle lyse, man knekker den også lyser den, men jeg sa hun fikk ikke det!

Da tar hun leken og knekker i skikkelig sinne og det ender jo med at jeg må kjøpe den selvsagt for den er jo brukt, men jeg tar pengene som hun har i lommen sin og betaler den, men hun får den ikke, jeg har faktisk kasta den....men hva søren gjør man!!?

Jeg forklarer ørten ganger at hun kan ikke gjøre slike ting, det får konsekvenser...

Og jeg er ikke en person som sier først nei og så ja...nei betyr nei!:-(

Når hun er sint så bærer jeg henne inn på rommet og lar henne være der til hun har roet seg.

Hun kan da finne på å si at jeg slår henne, at jeg kveler henne, jeg er sååå slem....

Er det noen tips?Hun er begynt å oppføre seg slik mot besteforeldrene også, noe som selvsagt ikke er godt motatt:-S

Anonymous poster hash: 9eb57...1cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente på snart 6 år som alltid har hatt vilje, men i det siste er det blitt mere enn vilje, hun oppfører seg rett og slett som en skikkelig rakkerunge:-(

Hun svarer frekt, type" ja SÅÅÅ!" "Hvis ikke jeg får (et eller annet) så hjelper jeg deg ikke/blir jeg sint osv...

Hun sier vi er ikke glad i henne, vi har så sint stemme(vi roper ikke til henne altså), vi er bare dum rett og slett...

Jeg elsker den jenta, men hun minner meg om slike "ungdomsbærter" som gjør opprør...litt småbitch...

Får hun det ikke som hun vil blir hun sur!

Her om dagen var vi på en butikk og hun spurte etter en slik leke som skulle lyse, man knekker den også lyser den, men jeg sa hun fikk ikke det!

Da tar hun leken og knekker i skikkelig sinne og det ender jo med at jeg må kjøpe den selvsagt for den er jo brukt, men jeg tar pengene som hun har i lommen sin og betaler den, men hun får den ikke, jeg har faktisk kasta den....men hva søren gjør man!!?

Jeg forklarer ørten ganger at hun kan ikke gjøre slike ting, det får konsekvenser...

Og jeg er ikke en person som sier først nei og så ja...nei betyr nei!:-(

Når hun er sint så bærer jeg henne inn på rommet og lar henne være der til hun har roet seg.

Hun kan da finne på å si at jeg slår henne, at jeg kveler henne, jeg er sååå slem....

Er det noen tips?Hun er begynt å oppføre seg slik mot besteforeldrene også, noe som selvsagt ikke er godt motatt:-S

Det høres ut som om du er bestemt og konsekvent mot henne, det er bra.

Husk bare at du også må pøse på med masse positivt ved positiv oppførsel fra henne. Straks hun viser tegn til å høre litt etter - om enn bare bittelitt - så gi masse ros og oppmerksomhet til den ønskede adferden. Husk også å være fleksibel i ditt eget humør, vær rask til å legge den dårlige stemningen og dårlige opplevelser bak deg, se fremover og fortell henne masse at du er glad i henne og skryt av de egenskapene hennes du setter pris på.

Jeg tror et slikt samspill mellom bestemthet og faste grenser på ene siden, og masse kjærlighet og anerkjennelse av gode sider på andre siden, er veien å gå.

Skrevet

Jeg syns du er flink jeg. Fortsett med å være konsekvent og gi konsekvenser men husk å ros alle ting hun gjør bra, selv om det er ørsmå ting. Det går seg til etterhvert😊 Noen barn er bare litt mer viljesterke enn andre...

Skrevet

Ja, jeg prøver så godt jeg kan :-S

Mannen min mener jeg er for snill med henne, gir henne for mye ting og lar henne gjøre mye forskjellig. Han mener hun blir utakknemmelig av det og hun trenger liksom ikke _gjøre no_ for å få ting...han har sikkert rett....

Jeg gir henne masse ros når hun gjør noe fint/oppfører seg fint osv...hun er en veldig omtenksom jente oppi alt det her, men jeg blir så fortvilt pga den stygge oppførselen, for tidligere var hun bare slik mot oss, men nå er det alle hun møter virker det som....

Skrevet

Ja, jeg prøver så godt jeg kan :-S

Mannen min mener jeg er for snill med henne, gir henne for mye ting og lar henne gjøre mye forskjellig. Han mener hun blir utakknemmelig av det og hun trenger liksom ikke _gjøre no_ for å få ting...han har sikkert rett....

Jeg gir henne masse ros når hun gjør noe fint/oppfører seg fint osv...hun er en veldig omtenksom jente oppi alt det her, men jeg blir så fortvilt pga den stygge oppførselen, for tidligere var hun bare slik mot oss, men nå er det alle hun møter virker det som....

Hvis det er mot andre enn akkurat de nærmeste så er det ikke normalt lenger. Det er bekymringsfullt. Ta kontakt med bupa for hjelp.
Skrevet

hun er ikke slem mot andre(som jeg vet om), men kan bli veldig fornærmet hvis noen sier noe og da kan hun svare tilbake litt snurt...hun tar seg så nær av ting.

I barnehagen sier de at hun er snill og grei og det har aldri vært noe problemer.....

Skrevet

Dytter opp igjen:-)bruker noen av dere noe form for belønningssystem?

Skrevet

Høres veldig veldig kjent ut. Har ei tuppe selv i samme alder. Svarer som hun er 13år, jeg får mark :P

Fortsett som du gjør å sørg for å få tid til å bare være dere litt, som er positiv :) Hun er stor nok til å hjelpe til med mat og dekking av bord osv, husk å rose henne når hun er flink :) for å si det litt enklere, jeg er helt enig med de øverste her :)

Skrevet

Mini pubertet slitsomt! Om det er noe trøst så gir det seg litt om ett par år 😅 men Vær konsekvent og som andre sier husk og ros henne mye når hun gjør noe bra eller hører etter uten mas.

Skrevet

Ja minipubertet deluxe!!😳Jeg blir helt matt!Tror jeg må gå til innkjøp av sånn bakeklokke som ringer når tida er ute, så får jeg sette a i timeout på rommet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...