Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Hva kan vi forvente oss av nattevåk? Hva bør vi forberede oss og barna på? Andre tips og råd er vi takknemlig for:) Anonymous poster hash: a5aec...838
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Jeg sov med valpen nede i stua et par netter, første natta ved siden av meg, neste natt lå han i buret, med åpen dør og meg ved siden av. Flyttet meg så til sofa og han i bur etter 3netter. Var vel ute et par ganger med han første natta, men ellers i 5-6 tida. Aner ikke om dere har tenkt å ha bur, men det er veldig kjekt, de gjør ikke fra seg der inne, men piper heller for å luftes. Vår hund er kun i buret om natta , eller om han er alene hjemme et par timer. La hunden ligge i fred når den sover, de trenger mye søvn når de er små. La gjerne barna surre rundt hunden når den spiser,drikker og har bein eller andre godbiter, Anonymous poster hash: 6f3a4...3d3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 Det enkleste er å la valpen få være på soverommet i starten. Har oppdratt mange valper og jeg har alltid startet med å la den ligge på siden av senga i et bur som står åpent. Hvor mange ganger dere må ut på natta er veldig individuelt, noen av våre valper måtte man ut med 2-3 ganger, mens andre igjen sov igjennom hele natta Et tips når det gjelder dogåing er å ta å gå ut med valpen straks etter at den har drukket/spist. Og du skal skryte den i været når den gjør sitt fornødne ute Når det gjelder burbruk så er jeg litt sånn fy-fy på det. Har du mulighet til å bruke et rom f.eks vaskerom så har du bur (åpent), vann og alt av foring foregår der. Vi har alltid brukt vaskerommet til "hunderom" og satt en barnegrind på døra slik at hundene slapp å få tung luft. Mange hunder liker bur, men ikke la det bli en unnskyldning for å låse døra igjen. En hund har ikke mulighet til å strekke seg, drikke vann etc i et bur, men veldig greit å ha viss hunden vil gjemme seg litt. Når det gjelder mat så kommer det an på hva dere skal fore med, snakk med din veterinær om foring. Anbefaler deg Vom&HundematMosjon skal man være forsiktig med i starten. Foreløbig så kan man bare være ute i hagen å leke litt, gå en bitteliten tur (og da mener jeg en bitteliten tur). Bedre å gjøre litt her og der slik at valpen ikke blir helt gåen med tanke på at kroppen ikke er helt utviklet.Biting er helt normalt i starten. Ikke tenk på det som om at valpen er slem, husk på at munnen til hundene fungerer ikke bare som en munn, men også slik som vi bruker hendene. Den vil smake på ting, bite på ting, føle osv. Hvis valpen biter kan det ofte være nok å bare rope AU! Valpen skjønner at det var vondt og vil som oftest slutte da. Hvis du har en valp som bruker lang tid på å skjønne dette med biting så har jeg brukt å ta et bestemt grep om munnen på valpen og sagt strengt nei, men du skal IKKE klipe, det skal IKKE gjøre vondt. Hva slags rase er det forresten? Anonymous poster hash: 7b329...25e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Solplassen har masse fine hunder.Gå inn der å ta en titt. Anonymous poster hash: 3f68e...8e5
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Solplassen har masse fine hunder.Gå inn der å ta en titt. Anonymous poster hash: 3f68e...8e5 Hvis man aldri har hatt hund før så skal man virkelig være forsiktig med å ta imot en voksen hund som man ikke kjenner. Anonymous poster hash: 7b329...25e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har hatt mange valper, og har dei alltid på ett teppe i sengen ved siden av meg 😊 dei har alle sovet hele natten 😃 men blir en del tiss inne i en periode 😊 Anonymous poster hash: 11813...415
Sint naken biltyv Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Det enkleste er å la valpen få være på soverommet i starten. Har oppdratt mange valper og jeg har alltid startet med å la den ligge på siden av senga i et bur som står åpent. Hvor mange ganger dere må ut på natta er veldig individuelt, noen av våre valper måtte man ut med 2-3 ganger, mens andre igjen sov igjennom hele natta Et tips når det gjelder dogåing er å ta å gå ut med valpen straks etter at den har drukket/spist. Og du skal skryte den i været når den gjør sitt fornødne ute Når det gjelder burbruk så er jeg litt sånn fy-fy på det. Har du mulighet til å bruke et rom f.eks vaskerom så har du bur (åpent), vann og alt av foring foregår der. Vi har alltid brukt vaskerommet til "hunderom" og satt en barnegrind på døra slik at hundene slapp å få tung luft. Mange hunder liker bur, men ikke la det bli en unnskyldning for å låse døra igjen. En hund har ikke mulighet til å strekke seg, drikke vann etc i et bur, men veldig greit å ha viss hunden vil gjemme seg litt. Når det gjelder mat så kommer det an på hva dere skal fore med, snakk med din veterinær om foring. Anbefaler deg Vom&Hundemat Mosjon skal man være forsiktig med i starten. Foreløbig så kan man bare være ute i hagen å leke litt, gå en bitteliten tur (og da mener jeg en bitteliten tur). Bedre å gjøre litt her og der slik at valpen ikke blir helt gåen med tanke på at kroppen ikke er helt utviklet. Biting er helt normalt i starten. Ikke tenk på det som om at valpen er slem, husk på at munnen til hundene fungerer ikke bare som en munn, men også slik som vi bruker hendene. Den vil smake på ting, bite på ting, føle osv. Hvis valpen biter kan det ofte være nok å bare rope AU! Valpen skjønner at det var vondt og vil som oftest slutte da. Hvis du har en valp som bruker lang tid på å skjønne dette med biting så har jeg brukt å ta et bestemt grep om munnen på valpen og sagt strengt nei, men du skal IKKE klipe, det skal IKKE gjøre vondt. Hva slags rase er det forresten? Anonymous poster hash: 7b329...25e Man skal være forsiktig med mosjon? Hvordan hunder har du hatt da?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #8 Skrevet 9. mai 2015 Det enkleste er å la valpen få være på soverommet i starten. Har oppdratt mange valper og jeg har alltid startet med å la den ligge på siden av senga i et bur som står åpent. Hvor mange ganger dere må ut på natta er veldig individuelt, noen av våre valper måtte man ut med 2-3 ganger, mens andre igjen sov igjennom hele natta Et tips når det gjelder dogåing er å ta å gå ut med valpen straks etter at den har drukket/spist. Og du skal skryte den i været når den gjør sitt fornødne ute Når det gjelder burbruk så er jeg litt sånn fy-fy på det. Har du mulighet til å bruke et rom f.eks vaskerom så har du bur (åpent), vann og alt av foring foregår der. Vi har alltid brukt vaskerommet til "hunderom" og satt en barnegrind på døra slik at hundene slapp å få tung luft. Mange hunder liker bur, men ikke la det bli en unnskyldning for å låse døra igjen. En hund har ikke mulighet til å strekke seg, drikke vann etc i et bur, men veldig greit å ha viss hunden vil gjemme seg litt. Når det gjelder mat så kommer det an på hva dere skal fore med, snakk med din veterinær om foring. Anbefaler deg Vom&Hundemat Mosjon skal man være forsiktig med i starten. Foreløbig så kan man bare være ute i hagen å leke litt, gå en bitteliten tur (og da mener jeg en bitteliten tur). Bedre å gjøre litt her og der slik at valpen ikke blir helt gåen med tanke på at kroppen ikke er helt utviklet. Biting er helt normalt i starten. Ikke tenk på det som om at valpen er slem, husk på at munnen til hundene fungerer ikke bare som en munn, men også slik som vi bruker hendene. Den vil smake på ting, bite på ting, føle osv. Hvis valpen biter kan det ofte være nok å bare rope AU! Valpen skjønner at det var vondt og vil som oftest slutte da. Hvis du har en valp som bruker lang tid på å skjønne dette med biting så har jeg brukt å ta et bestemt grep om munnen på valpen og sagt strengt nei, men du skal IKKE klipe, det skal IKKE gjøre vondt. Hva slags rase er det forresten? Anonymous poster hash: 7b329...25e Man skal være forsiktig med mosjon? Hvordan hunder har du hatt da? Schæfere og st. bernard har vi drevet oppdrett med. Man må tenke på valper som babyer. Jeg har sett mange som har fått seg valp for så å legge ut på langtur hver eneste dag, dette kan straffe seg når de blir eldre pga skjelettet og senene som ikke har fått utviklet seg ferdig. Man kan da ende opp med en hund som sliter f.eks med hofter som har blitt belastet for hardt for tidlig. Anonymous poster hash: 7b329...25e
oslofrk Skrevet 9. mai 2015 #9 Skrevet 9. mai 2015 Å - heldiggris! Mine beste tips er: la den være i fred når den sover. Fristende å vekke og kose, men den trenger søvn, la den sove og lek/kos heller når den er våken. Begynn å øve "dressur" med en gang. Små ting som å sitte, bli, innkalling osv. Lær den (etterhvert) å sitte pent mens du kler deg når dere skal ut - utrolig deilig å slippe hoppende bikkje når man knyter sko. Legg små godbiter i burde, så den lærer at bur er trygt og godt. Sjekk labber/ører ofte, så den blir vant til å bli undersøkt. Masse lykke til!
sug lut Skrevet 9. mai 2015 #10 Skrevet 9. mai 2015 Du får et spebarn uten blære- eller tarmkontroll og fiffig nok også uten bleie, derimot med sylskarpe tenner og ingen hemninger. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #11 Skrevet 9. mai 2015 Klipp negler lite og ofte1pote=1godbit. Kjør tog,buss ,bil og møt mye folk den første tiden.Noe skjer med hjernen etter at valpen er 12uker og mye sanser som er gjort før den tid er bra. Anonymous poster hash: f1afa...3e5
Sint naken biltyv Skrevet 9. mai 2015 #12 Skrevet 9. mai 2015 Det enkleste er å la valpen få være på soverommet i starten. Har oppdratt mange valper og jeg har alltid startet med å la den ligge på siden av senga i et bur som står åpent. Hvor mange ganger dere må ut på natta er veldig individuelt, noen av våre valper måtte man ut med 2-3 ganger, mens andre igjen sov igjennom hele natta Et tips når det gjelder dogåing er å ta å gå ut med valpen straks etter at den har drukket/spist. Og du skal skryte den i været når den gjør sitt fornødne ute Når det gjelder burbruk så er jeg litt sånn fy-fy på det. Har du mulighet til å bruke et rom f.eks vaskerom så har du bur (åpent), vann og alt av foring foregår der. Vi har alltid brukt vaskerommet til "hunderom" og satt en barnegrind på døra slik at hundene slapp å få tung luft. Mange hunder liker bur, men ikke la det bli en unnskyldning for å låse døra igjen. En hund har ikke mulighet til å strekke seg, drikke vann etc i et bur, men veldig greit å ha viss hunden vil gjemme seg litt. Når det gjelder mat så kommer det an på hva dere skal fore med, snakk med din veterinær om foring. Anbefaler deg Vom&Hundemat Mosjon skal man være forsiktig med i starten. Foreløbig så kan man bare være ute i hagen å leke litt, gå en bitteliten tur (og da mener jeg en bitteliten tur). Bedre å gjøre litt her og der slik at valpen ikke blir helt gåen med tanke på at kroppen ikke er helt utviklet. Biting er helt normalt i starten. Ikke tenk på det som om at valpen er slem, husk på at munnen til hundene fungerer ikke bare som en munn, men også slik som vi bruker hendene. Den vil smake på ting, bite på ting, føle osv. Hvis valpen biter kan det ofte være nok å bare rope AU! Valpen skjønner at det var vondt og vil som oftest slutte da. Hvis du har en valp som bruker lang tid på å skjønne dette med biting så har jeg brukt å ta et bestemt grep om munnen på valpen og sagt strengt nei, men du skal IKKE klipe, det skal IKKE gjøre vondt. Hva slags rase er det forresten? Anonymous poster hash: 7b329...25e Man skal være forsiktig med mosjon? Hvordan hunder har du hatt da? Schæfere og st. bernard har vi drevet oppdrett med. Man må tenke på valper som babyer. Jeg har sett mange som har fått seg valp for så å legge ut på langtur hver eneste dag, dette kan straffe seg når de blir eldre pga skjelettet og senene som ikke har fått utviklet seg ferdig. Man kan da ende opp med en hund som sliter f.eks med hofter som har blitt belastet for hardt for tidlig. Anonymous poster hash: 7b329...25e Ja når man velger seg raser som er avlet i stykker må man selvsagt passe på å ikke gjøre det hunden opprinnelig ble laget for, nemlig mosjon... Grøss
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #13 Skrevet 9. mai 2015 Det enkleste er å la valpen få være på soverommet i starten. Har oppdratt mange valper og jeg har alltid startet med å la den ligge på siden av senga i et bur som står åpent. Hvor mange ganger dere må ut på natta er veldig individuelt, noen av våre valper måtte man ut med 2-3 ganger, mens andre igjen sov igjennom hele natta Et tips når det gjelder dogåing er å ta å gå ut med valpen straks etter at den har drukket/spist. Og du skal skryte den i været når den gjør sitt fornødne ute Når det gjelder burbruk så er jeg litt sånn fy-fy på det. Har du mulighet til å bruke et rom f.eks vaskerom så har du bur (åpent), vann og alt av foring foregår der. Vi har alltid brukt vaskerommet til "hunderom" og satt en barnegrind på døra slik at hundene slapp å få tung luft. Mange hunder liker bur, men ikke la det bli en unnskyldning for å låse døra igjen. En hund har ikke mulighet til å strekke seg, drikke vann etc i et bur, men veldig greit å ha viss hunden vil gjemme seg litt. Når det gjelder mat så kommer det an på hva dere skal fore med, snakk med din veterinær om foring. Anbefaler deg Vom&Hundemat Mosjon skal man være forsiktig med i starten. Foreløbig så kan man bare være ute i hagen å leke litt, gå en bitteliten tur (og da mener jeg en bitteliten tur). Bedre å gjøre litt her og der slik at valpen ikke blir helt gåen med tanke på at kroppen ikke er helt utviklet. Biting er helt normalt i starten. Ikke tenk på det som om at valpen er slem, husk på at munnen til hundene fungerer ikke bare som en munn, men også slik som vi bruker hendene. Den vil smake på ting, bite på ting, føle osv. Hvis valpen biter kan det ofte være nok å bare rope AU! Valpen skjønner at det var vondt og vil som oftest slutte da. Hvis du har en valp som bruker lang tid på å skjønne dette med biting så har jeg brukt å ta et bestemt grep om munnen på valpen og sagt strengt nei, men du skal IKKE klipe, det skal IKKE gjøre vondt. Hva slags rase er det forresten? Anonymous poster hash: 7b329...25e Man skal være forsiktig med mosjon? Hvordan hunder har du hatt da?Schæfere og st. bernard har vi drevet oppdrett med. Man må tenke på valper som babyer. Jeg har sett mange som har fått seg valp for så å legge ut på langtur hver eneste dag, dette kan straffe seg når de blir eldre pga skjelettet og senene som ikke har fått utviklet seg ferdig. Man kan da ende opp med en hund som sliter f.eks med hofter som har blitt belastet for hardt for tidlig. Anonymous poster hash: 7b329...25e Ja når man velger seg raser som er avlet i stykker må man selvsagt passe på å ikke gjøre det hunden opprinnelig ble laget for, nemlig mosjon... Grøss Øh? Hva vet du om vår oppdrett? Innen schæfer så er det så store forskjeller som natt og dag. Man skal være ekstra forsiktig med de største rasene pga de vokser så utrolig fort og det har ingenting med at de er "avlet ihjel". Nå vet ikke jeg hva det er HI skal ha av rase, men generelt så skal man være forsiktig med valper uansett rase - det er babyer. Anonymous poster hash: 7b329...25e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #14 Skrevet 9. mai 2015 Det enkleste er å la valpen få være på soverommet i starten. Har oppdratt mange valper og jeg har alltid startet med å la den ligge på siden av senga i et bur som står åpent. Hvor mange ganger dere må ut på natta er veldig individuelt, noen av våre valper måtte man ut med 2-3 ganger, mens andre igjen sov igjennom hele natta Et tips når det gjelder dogåing er å ta å gå ut med valpen straks etter at den har drukket/spist. Og du skal skryte den i været når den gjør sitt fornødne ute Når det gjelder burbruk så er jeg litt sånn fy-fy på det. Har du mulighet til å bruke et rom f.eks vaskerom så har du bur (åpent), vann og alt av foring foregår der. Vi har alltid brukt vaskerommet til "hunderom" og satt en barnegrind på døra slik at hundene slapp å få tung luft. Mange hunder liker bur, men ikke la det bli en unnskyldning for å låse døra igjen. En hund har ikke mulighet til å strekke seg, drikke vann etc i et bur, men veldig greit å ha viss hunden vil gjemme seg litt. Når det gjelder mat så kommer det an på hva dere skal fore med, snakk med din veterinær om foring. Anbefaler deg Vom&Hundemat Mosjon skal man være forsiktig med i starten. Foreløbig så kan man bare være ute i hagen å leke litt, gå en bitteliten tur (og da mener jeg en bitteliten tur). Bedre å gjøre litt her og der slik at valpen ikke blir helt gåen med tanke på at kroppen ikke er helt utviklet. Biting er helt normalt i starten. Ikke tenk på det som om at valpen er slem, husk på at munnen til hundene fungerer ikke bare som en munn, men også slik som vi bruker hendene. Den vil smake på ting, bite på ting, føle osv. Hvis valpen biter kan det ofte være nok å bare rope AU! Valpen skjønner at det var vondt og vil som oftest slutte da. Hvis du har en valp som bruker lang tid på å skjønne dette med biting så har jeg brukt å ta et bestemt grep om munnen på valpen og sagt strengt nei, men du skal IKKE klipe, det skal IKKE gjøre vondt. Hva slags rase er det forresten? Anonymous poster hash: 7b329...25e Man skal være forsiktig med mosjon? Hvordan hunder har du hatt da? Schæfere og st. bernard har vi drevet oppdrett med. Man må tenke på valper som babyer. Jeg har sett mange som har fått seg valp for så å legge ut på langtur hver eneste dag, dette kan straffe seg når de blir eldre pga skjelettet og senene som ikke har fått utviklet seg ferdig. Man kan da ende opp med en hund som sliter f.eks med hofter som har blitt belastet for hardt for tidlig. Anonymous poster hash: 7b329...25e Ja når man velger seg raser som er avlet i stykker må man selvsagt passe på å ikke gjøre det hunden opprinnelig ble laget for, nemlig mosjon... Grøss Du får holde deg til biltyveri for hunder har du tydeligvis ikke peiling på! Hi, kjøp en god hundebok og meld deg kurs hos din lokale hundeklubb og spør heller oppdretteren din. Anonymous poster hash: f5864...6ae
mamma_til_verdens_beste Skrevet 9. mai 2015 #15 Skrevet 9. mai 2015 Jeg sov med valpen nede i stua et par netter, første natta ved siden av meg, neste natt lå han i buret, med åpen dør og meg ved siden av. Flyttet meg så til sofa og han i bur etter 3netter. Var vel ute et par ganger med han første natta, men ellers i 5-6 tida. Aner ikke om dere har tenkt å ha bur, men det er veldig kjekt, de gjør ikke fra seg der inne, men piper heller for å luftes. Vår hund er kun i buret om natta , eller om han er alene hjemme et par timer. La hunden ligge i fred når den sover, de trenger mye søvn når de er små. La gjerne barna surre rundt hunden når den spiser,drikker og har bein eller andre godbiter,Anonymous poster hash: 6f3a4...3d3 Hvem er buret kjekt for da? Eieren eller bikkja?
mamma_til_verdens_beste Skrevet 9. mai 2015 #16 Skrevet 9. mai 2015 Det enkleste er å la valpen få være på soverommet i starten. Har oppdratt mange valper og jeg har alltid startet med å la den ligge på siden av senga i et bur som står åpent. Hvor mange ganger dere må ut på natta er veldig individuelt, noen av våre valper måtte man ut med 2-3 ganger, mens andre igjen sov igjennom hele natta Et tips når det gjelder dogåing er å ta å gå ut med valpen straks etter at den har drukket/spist. Og du skal skryte den i været når den gjør sitt fornødne ute Når det gjelder burbruk så er jeg litt sånn fy-fy på det. Har du mulighet til å bruke et rom f.eks vaskerom så har du bur (åpent), vann og alt av foring foregår der. Vi har alltid brukt vaskerommet til "hunderom" og satt en barnegrind på døra slik at hundene slapp å få tung luft. Mange hunder liker bur, men ikke la det bli en unnskyldning for å låse døra igjen. En hund har ikke mulighet til å strekke seg, drikke vann etc i et bur, men veldig greit å ha viss hunden vil gjemme seg litt. Når det gjelder mat så kommer det an på hva dere skal fore med, snakk med din veterinær om foring. Anbefaler deg Vom&Hundemat Mosjon skal man være forsiktig med i starten. Foreløbig så kan man bare være ute i hagen å leke litt, gå en bitteliten tur (og da mener jeg en bitteliten tur). Bedre å gjøre litt her og der slik at valpen ikke blir helt gåen med tanke på at kroppen ikke er helt utviklet. Biting er helt normalt i starten. Ikke tenk på det som om at valpen er slem, husk på at munnen til hundene fungerer ikke bare som en munn, men også slik som vi bruker hendene. Den vil smake på ting, bite på ting, føle osv. Hvis valpen biter kan det ofte være nok å bare rope AU! Valpen skjønner at det var vondt og vil som oftest slutte da. Hvis du har en valp som bruker lang tid på å skjønne dette med biting så har jeg brukt å ta et bestemt grep om munnen på valpen og sagt strengt nei, men du skal IKKE klipe, det skal IKKE gjøre vondt. Hva slags rase er det forresten?Anonymous poster hash: 7b329...25e Man skal være forsiktig med mosjon? Hvordan hunder har du hatt da?Schæfere og st. bernard har vi drevet oppdrett med. Man må tenke på valper som babyer. Jeg har sett mange som har fått seg valp for så å legge ut på langtur hver eneste dag, dette kan straffe seg når de blir eldre pga skjelettet og senene som ikke har fått utviklet seg ferdig. Man kan da ende opp med en hund som sliter f.eks med hofter som har blitt belastet for hardt for tidlig. Anonymous poster hash: 7b329...25e Ja når man velger seg raser som er avlet i stykker må man selvsagt passe på å ikke gjøre det hunden opprinnelig ble laget for, nemlig mosjon... Grøss Eeeeh.... Man legger ikke ut på langtur med en valp! Store og tunge hunderaser skal man være forsiktig med i oppveksten, og det gjelder ikke bare st.bernhard og schæfer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå