Gå til innhold

Barn, hodepine og MR

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 11 har stadig tilbakevendende hodepine. Den sitter alltid midt i bakhodet, og han beskriver smertene som sviende. Den kan komme når som helst på døgnet, og kan vare opp til flere døgn.

Nå har han fått henvisning til MR.

Noen som vet hvordan dette foregår? Det var mannen min som fulgte til fastlegen, og han kom ikke på å spørre. Et så stort barn trenger vel ikke narkose?

MR er selvfølgelig for (forhåpentlig) å utelukke alvorlige tilstander, men er det noen som kjenner til denne type hodepine og vet hva det kan være? Kan det være barnemigrene? Synet er så vidt jeg vet bra, men synssenteret ligger jo der han har vondt, kan det være vi skulle sjekket syn?

Anonymous poster hash: 997c9...08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han trenger nok ikke narkose, går ut fra at han klarer å ligge i ro en halvtimes tid :) som regel kan man høre på musikk, ta med en lydbok på cd?

Barnemigrene har ofte kortere anfall enn det du beskriver ifølge google. Synsundersøkelse er alltid lurt når det gjelder hodepine :)

Anonymous poster hash: 985d0...e54

Skrevet

Sønnen min på 11 år har barnemigrene, en veldig klassisk type.

Han får vondt i den ene delen av hodet, ifølge han selv bak øyebrynet og øyet. Det gjør så vondt at han blir helt bleik og veldig smertepreget. Han blir kvalm og ofte kaster han opp. Han legger seg i mørkt rom med kald klut på panna, orker ikke kos eller nærhet, vil bare være i fred. Som regel sovner han ganske fort og kan sove i opptil 2 timer, når han våkner igjen da er hodepinen vekk. Anfall trigges av lite søvn og at han er sliten, så det er ganske typisk at han får et anfall f.eks når det er ferie og det blir sene kvelder og mye som skjer.

Siden han har en så klassisk migrene er det aldri tatt mr av han.

Men jeg selv har tatt mr flere ganger. På sykehuset her er den mr-maskinen de bruker til hodet ganske liten, bare en meter eller noe sånt dyp så det er bare hodet som er inni den mens kroppen er utenfor, det er ikke skremmende. Litt ubehagelig er det jo med den snurringen rundt og rundt hodet ditt, det føles litt som sjøgang og jeg blir litt svimmel selv om jeg ligger helt rolig. Skal han ta mr med kontrast er det litt ubehagelig, men det er ikke vondt. Tviler på at et så stort barn får narkose for en slik undersøkelse.

Anonymous poster hash: d17a8...378
Skrevet

På mitt sykshus er det bare en stor mr-maskin, er jo svindyre de. Jeg har tatt mr av hodet 3 ganger, jeg har ikke kalustrofobi men jeg skvatt innimellom pga lydene. Ene gangen var jeg gravid i uke 28, da trodde de at jeg hadde hatt en hjerneblødning eller blodpropp så var lurt å sjekke. Da gikk babyen bananas inni magen, det var ikke en god følelse. Sønnen din vil sikkert få musikk på øret og du får sikkert være med inn, husk å ikke ha metall på dere.

Anonymous poster hash: 9dbe7...0ab

Skrevet

Hei! Jeg er radiograf som jobber med MR. 

Barn på 11 år trenger ikke narkose, nei. Du kan vise ham bilder av maskinen, evt. youtube film der man også kan se hvor mye maskinen bråker. På den måten er han mer forberedt på opplevelsen. Det varierer litt fra sted til sted hva som tilbys av underholdning. Noen steder kan man se på film, høre på cd eller mp3-spiller. Kanskje det står i brevet dere fikk om dere kan ta med noe av det. Jeg vil anbefale musikk over lydbok rett og slett fordi radiografen kan komme til å ha behov for å kommunisere underveis, dessuten er det noen ganger så bråkete i maskinen at man ikke hører det som blir sagt så godt. 

Han kan dessuten ha med en forelder som kan stå inne med maskinen hos ham under undersøkelsen. Denne forelderen må da gjennom samme sikkerhets sjekkliste i forhold til metalliske implantat o.l. 

Skrevet

Tusen takk for svar. Godt å høre at han slipper narkose. Han er en fornuftig og moden gutt, så dette går nok bra. En venn av ham døde av hjernekreft, så jeg må innrømme at ventetiden er vond. Sannsynligvis er det helt ufarlig, men det skal bli godt å få det overstått.

Anonymous poster hash: 997c9...08a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...